|
Sri Nisargadatta Het 'Wie ben ik' stond centraal, niet het tijdelijk 'ik' maar onze wezenlijke kern, het 'Ik' dat alles omvat. |
|
Discussietools | Zoek in deze discussie | Weergave |
15 September 2021, 18:23 | #31 | |
Kasuaris
|
Citaat:
Op het moment dat je een object waar neemt ontstaat er ook bewustzijn van het 'zelf'. Dat is gewaarzijn. In zintuigelijke waarneming wordt dat 'gewaarzijn' onmiddellijk vertaald naar de persoon die je meent te zijn. Het is immers de persoon die waarneemt. Dat is ook de misleiding van het zelf.
15 September 2021, 18:24 | #32 | ||||
Geen lid
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||
15 September 2021, 18:30 | #33 | |
Kasuaris
|
Elders weggehaald vanwege dreigement.
Citaat:
Gereflecteerd bewustzijn bestaat helemaal niet. Bewustzijn ontbreekt het aan de mogelijkheid om te reflecteren. (Het is zelf wat reflecteert) Verder is gewaarzijn van ondergeschikt belang in GZO. Onwetenden kunnen zich daar beter niet mee bezig houden.
15 September 2021, 18:47 | #34 | |
Geen lid
|
Citaat:
P.s. Je bent razend snel in quoten en daarbij meteen to the point. Ik ben soms nog aan het na formuleren en dan heb je al weer 2 andere quotes. |
|
15 September 2021, 18:50 | #35 | |||
Kasuaris
|
Citaat:
In dat bewust zijn van 'iets anders' licht het bewustzijn op. Dát is gewaarzijn. Het weten dat je gewaar bent. Gewaarzijn is in zelf: 'ik ben'. Gewaarzijn is in niet-zelf 'ben' (zijn). Citaat:
In enkelvoudig bewustzijn is er de bewuste vaststelling dat er niemand is die gewaar is. Dan is er ook 'eenrichtingsverkeer' naar de objecten toe. (personen zijn ook objecten) Bewustzijn in zuivere vorm bezit niet het vermogen om te reflecteren. Dan is er het waarnemen van personen zonder 'terugkaatsing'. Dan is er slechts het zien van het 'schouwspel'. En door het zien van het schouwspel ontstaat dan het voortschrijdende gewaarzijn van 'zijn' op zichzelf.
15 September 2021, 18:53 | #36 | |
Kasuaris
|
Citaat:
Het spreekt voor zich dat als ik dit schrijf, dat ik dat doe vanuit zintuigelijk bewustzijn. M.a.w. bewustzijn (wat beeldloos is) zit als 'weten' in mijn denkwereld.
15 September 2021, 18:58 | #37 | ||
Geen lid
|
Citaat:
Voor mij komt het 'ik ben' overeen met zelfbewustzijn en het 'niet zelf' overeen met Bewustzijn. Citaat:
Zoals gezegd ben je erg snel met antwoorden, ik heb tijd nodig om te reflecteren. |
||
15 September 2021, 19:24 | #38 | |
Jubilaris
|
Onzin want Byron Katie's werk is meditatie!
Citaat:
Crazy Wisdom. Wijziging aangebracht door Darsho op 15 September 2021 om 21:12. |
|
15 September 2021, 19:26 | #39 |
Jubilaris
|
Forumlid Rob praat graag inhoudelijk met schriftgeleerden. Hij is dan zelf ook niet toevallig de theoretische waakhond van Advaita.
15 September 2021, 19:31 | #40 | |
Jubilaris
|
Citaat:
Bij channeling gaat het over het bewust shiften van je geest en mentale ruimte om een verruimde staat van bewustzijn te creëren.
Weergave | |
|
|
Soortgelijke discussies | ||||
Discussie | Auteur | Forum | Reacties | Laatste bericht |
Nisargadatta quotes | Rob | Sri Nisargadatta | 3 | 26 October 2013 18:22 |
Leerling van Nisargadatta | Nathan | Bob Adamson | 0 | 10 June 2011 19:22 |
Sri Nisargadatta en Ik ben | Rozenhart | Sri Nisargadatta | 7 | 9 August 2010 15:07 |
Sri Nisargadatta | Nathan | Sri Nisargadatta | 13 | 12 June 2010 23:49 |