12 June 2022, 22:28 | #71 | |
Actuaris
|
Citaat:
Oei, ik was vergeten dat jou dat niet interesseert... Jij zegt : Het gebeurt uiteindelijk niet in de kop, niet met de kop en niet door de kop. en wat zit er nu juist wel in die kop waarmee men nergens komt??? Juist ja, het verstand... |
|
12 June 2022, 23:11 | #72 |
Jubilaris
|
No hard feelings, Marie.
Zoals ik eerder al schreef, schrijf je soms rake dingen, het is niet zo dat mijn interesse daar niet naar uit zou gaan. Waar mijn interesse niet naar uitgaat is jouw verheerlijking van het Ik, en het daarmee samenhangende vol zijn van jezelf. Met 'verstand of niet' geraken we daar ook niet uit. Verstandelijk het bestaan van het ik verwerpen is niet beter dan ervaringsgericht het Ik verheerlijken. Maar beiden kunnen gezien worden als niet werkelijk. Daarvoor moet eerst gezien zijn dat de werkelijkheid geen ervaring is, zelfs geen eenheidservaring, en dat zien kan niet via de omweg van de ervaring, zoals het ook niet via de omweg van het verstand kan. Beiden zijn uiteindelijk obstakel tot direct zien.
12 June 2022, 23:44 | #73 |
Jubilaris
|
|
12 June 2022, 23:45 | #74 |
Jubilaris
|
|
12 June 2022, 23:49 | #75 | ||
Actuaris
|
Citaat:
Als ik tegen heug en meug zou beweren en zou blijven beweren dat jij jouw benen nodig hebt om te lopen, wil dat daarom zeggen dat ik die benen ophemel??? En toch zal ik blijven beweren dat je ze nodig hebt om te kunnen lopen... Hetzelfde met het 'ik'... Niet alleen mijn 'ik' maar iedereen zijn 'ik'; zelfs planten, dieren en alle levende wezens die zich zelfs misschien niet eens realiseren dat ze zoiets als een 'ik' hebben... 'ik' is en blijft, misschien wel de enige, weg naar de Waarheid... Niemand anders kan het in jouw plaats doen en jij hebt geen beter, geen directer onderzoeksmateriaal dan jouw innerlijke 'ik'... Zijn het jullie niet die hier de hele tijd beweren dat de buitenwereld enkel een kunstmatige voorstelling van en door ons zelf is??? Nogmaals ik heb het niet over het kunstmatig door onze opvoeding en ons verstand in leven geroepen 'ik'..., want inderdaad dat brengt ons eerder verder dan dichter bij huis... Ik waardeer waar je zegt dat je opzoekingen kunt doen, theorieën kunt volgen en veel kunt lezen... maar vooral dat je er niet in moet blijven vastzitten... Inderdaad want dan vervalt je tot een onvrije persoon die enkel voorschriften volgt en zichzelf aan buiten zichzelf geldende wetten wil aanpassen... Wat waar is en door jou als waar wordt ingezien blijft je vanzelf bij en is direct in je opgeslagen... Citaat:
'ik ben' zonder er ook maar één woord in meer aan toe te voegen... dat is direct zijn... En de 'ik' is daar niet als ophemelende factor; het 'zijn' zijn wel... Nu kun jij dat afdoen als enkel een ervaring en dan kan ik alleen maar antwoorden dat jij inderdaad nog niet weet waarover je spreekt... of dat er ervaringen en ervaringen zijn... |
||
13 June 2022, 00:02 | #76 |
Kasuaris
|
Een oude wijsgeer zag al in dat het verstand de menner is van de paarden 'wil' en 'verlangen'. Ik zie hier onwetenden de menner in de kliko gooien. Die gebruiken dus hun verstand niet.....
Het verstand is van het hoogste belang in zelfkennis. Hetzelfde verstand wat ook de zelf-illusie voortbrengt.
13 June 2022, 00:08 | #77 | |
Kasuaris
|
Citaat:
Het is het verstand wat de illusie eigenlijk bevestigd. Daarnaast heeft de zelf-illusie ook een bepaald nut. Het 'verhaal' (de geschiedenis) had niet tot stand kunnen komen zonder zelf-illusie. Dat het verstand niet de hoofdschuldige is bewijzen de dieren, die ook iets van een zelf-illusie kennen.
13 June 2022, 00:10 | #78 |
Kasuaris
|
En dieren bewijzen ook dat het verstand als 'menner' noodzakelijk is om tot zelfkennis te komen. Dieren zijn bij mijn weten niet in staat tot zelfkennis.
13 June 2022, 05:50 | #79 | |||
Actuaris
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Hoe noem je 'dat wat ziet'? Wat is dat 'zelf' wat geen werkelijkheid. heeft, een illusie is? |
|||
13 June 2022, 08:21 | #80 | ||
Geen lid
|
Citaat:
Citaat:
|
||
Discussietools | Zoek in deze discussie |
Weergave | |
|
|
Soortgelijke discussies | ||||
Discussie | Auteur | Forum | Reacties | Laatste bericht |
Moeten prive berichten prive blijven ? | Rennie | Forum; regels, vragen, idee | 107 | 15 April 2013 23:58 |