|
Sri Nisargadatta Het 'Wie ben ik' stond centraal, niet het tijdelijk 'ik' maar onze wezenlijke kern, het 'Ik' dat alles omvat. |
|
Discussietools | Zoek in deze discussie | Weergave |
26 October 2013, 09:13 | #1 |
Actuaris
|
Nisargadatta quotes
Bezoeker: Ik vind het moeilijk om te begrijpen wat u precies bedoelt als u zegt dat u geen subject en geen object bent. Nu we zitten te praten, op dit ogenblik, ben ik nu niet het object van uw ervaring en uzelf het subject?
Maharaj: Kijk, mijn duim en wijsvinger raken elkaar. Beide raken ze aan en worden ze aangeraakt. Als ik mijn aandacht op de duim richt, is die de waarnemer en de vinger het waargenomene. Als je je aandacht naar de andere kant verplaatst, wordt de relatie omgekeerd. Als ik mijn aandacht verplaats, ontdek ik dat ik op de een of andere manier het ding word waar ik naar kijk en ik ervaar wat zich daarin afspeelt; ik word de inwendige waarnemer van dat ding. Ik noem deze mogelijkheid om in andere punten door te dringen liefde; noem het zoals je wilt. Liefde zegt: ?Ik ben alles?. Wijsheid zegt: ?Ik ben niets?. Tussen deze twee oevers stroomt de rivier van mijn leven. Omdat ik overal en op elk ogenblik zowel het subject als het object van mijn ervaring kan zijn, zeg ik dat ik beide ben en geen van beide, omdat mijn wezen ver voorbij die beide ligt. (uit: Shri Nisargadatta Maharaj ? Zijn p. 16) |
26 October 2013, 14:06 | #2 |
In memoriam
|
Die is erg mooi schat.
|
26 October 2013, 18:16 | #3 | |
Vicaris
|
Citaat:
Dit is zo mooi en brilliant! Bovendien biedt het een opening naar een nieuwe manier van begrijpen. Hij zegt het zo nauwkeurig en maakt daarmee inzichtelijk de principes die aan het werk zijn. De zin die begint met " Als ik mijn aandacht verplaats..enz" maakt een ragfijn onderscheid tussen jezelf als instrument en hetgeen je uiteindelijk blijkt te zijn. Jijzelf bent op hetzelfde moment zowel in de wijsvinger als in de duim. Wat er gebeurt is, dat doormiddel van het instrument de aandacht van het ene naar het andere wordt verplaatst en ik vervolgens dat ding word.......!! De Heilige raakt middels deze woorden aan het mysterie van de vereenzelviging......." ..dat ik op een of ander manier dat ding word...." Nogmaals, het is zo mooi, zo subtiel en het is een opstap naar het slotakkoord waarin Hij zegt dat ons wezen nog ver voorbij deze dingen ligt....!! "I am neither conciousness nor ingnorance...!" Sankara, AtmaBhoda On the Nature of Self |
|
26 October 2013, 18:22 | #4 | |
Vicaris
|
Citaat:
|
|
Discussietools | Zoek in deze discussie |
Weergave | |
|
|
Soortgelijke discussies | ||||
Discussie | Auteur | Forum | Reacties | Laatste bericht |
Alexander quotes | Rob | Alexander Smit | 99 | 5 February 2016 13:10 |
Ramana quotes | Rob | Ramana | 38 | 4 November 2013 12:14 |
Leerling van Nisargadatta | Nathan | Bob Adamson | 0 | 10 June 2011 19:22 |
Sri Nisargadatta en Ik ben | Rozenhart | Sri Nisargadatta | 7 | 9 August 2010 15:07 |
Sri Nisargadatta | Nathan | Sri Nisargadatta | 13 | 12 June 2010 23:49 |