|
Boeddhisme Het boeddhisme is een dharmistische non-theïstische wereldreligie. |
|
Discussietools | Zoek in deze discussie | Weergave |
13 August 2014, 10:21 | #1 |
Jubilaris
|
Verlichting vanuit het boeddhisme
Verlichting.
Gezien vanuit het boeddhisme. Wat is het en vooral wat is het niet. http://www.vipassana-meditatie.nl/verlichting.asp (Kreeg dit vandaag in mijn FB) |
13 August 2014, 15:12 | #2 | ||||
Missionaris
|
Citaat:
Ik kan me wel vinden in het verhaal met uitzondering van: Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||
13 August 2014, 16:22 | #3 | |||
Jubilaris
|
Citaat:
Citaat:
geen aanname was. Maar bind mij er niet op vast, te lang geleden. Citaat:
Ik sluit het zelf niet uit. |
|||
13 August 2014, 16:34 | #4 | ||||||||
Missionaris
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Als hij het over dharma heeft zegt hij: 1? de universele waarheid zit in iedereen en is dus altijd herkenbaar. 2? je hoeft geen leraar, guru of geleerde te zijn om de universele waarheid te herkennen 3? de universele waarheid is ten aller tijden en op elk moment uit te testen Wat betreft 1 is dat deels waar, de universele waarheid zit in eenieder maar is verscholen en dus niet zonder meer herkenbaar. Wanneer iemand meer ego is dan universele waarheid zie je juist daar méér van. Zo niet dan is het altijd herkenbaar. Wat betreft 2 is dat inderdaad zo, niemand ??k kan zich er op laten voorstaan de universele waarheid te kennen. Het is niet aan geprivilegeerden voorbehouden. Wat betreft 3 vanwaar een behoefte die uit te testen? De universele waarheid kan ont'dekt worden, hetgeen betekend van zijn bedekking ontdaan. Op de site kun je een boekje gratis downloaden over het leven van Boeddha en dat ben ik gaan lezen. Ik parkeer hier wat stukjes. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||||||
15 August 2014, 00:21 | #5 | |||||
Jubilaris
|
Citaat:
Als er (waarneembaar) leven is na de dood in een niet fysieke vorm en dus tot waarheid behoort zou het juist sneller moeten gaan. Of in ieder geval niet langzamer vanuit de gedachte die je oppert. Dus de gedachte vrij laten en laten varen. Als het tot waarheid behoort zal zich dat openbaren. Of niet. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||
Discussietools | Zoek in deze discussie |
Weergave | |
|
|
Soortgelijke discussies | ||||
Discussie | Auteur | Forum | Reacties | Laatste bericht |
Boeddhisme vs egoprojectie, overgave en | Sam | Overige religie | 15 | 31 January 2021 22:12 |
Vrienden van het (zen)boeddhisme... | Nathan | Boeddhisme | 10 | 2 June 2011 15:08 |
Incarnatie en verlichting. | Hein | Wolter Keers | 8 | 11 September 2010 11:54 |
Boeddhisme | Nathan | Boeddhisme | 0 | 1 May 2010 09:31 |