|
Sri Nisargadatta Het 'Wie ben ik' stond centraal, niet het tijdelijk 'ik' maar onze wezenlijke kern, het 'Ik' dat alles omvat. |
|
Discussietools | Zoek in deze discussie | Weergave |
12 September 2021, 14:35 | #1 | |||
Geen lid
Berichten: n/a
|
Dorje en Nisargadatta
Het volgende gesprokene van Nisargadatta werd aangehaald door Dorje
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Dorje zou Dorje niet zijn wanneer hij niet zou blijven hangen in de zinsnede 'and nothing you may be aware of, you can call your own' dus datgene wat hij alsmaar ziet gebeuren in iedere omschrijvingen, het 'mijn' claimen door een 'ik'. Ik heb mijn vertaling daarom aangepast zodat het niet expliciet tot uitdrukking komt. De gehele teneur van het verhaal draait er mijns inziens weer om dat gewaarzijn niet zijn ware aard kan tonen wanneer iets dat behept is met 'ik' of 'dat het middelpunt denkt te zijn' daarbij betrokken is. Ik is altijd belast met een lading die overal het zicht op ontneemt. |
|||
13 September 2021, 00:44 | #2 |
Actuaris
Geregistreerd: 31 August 2020
Berichten: 577
|
Laat vertalingen los en onderzoek zelf is mijn devies
Mooi, dat er mooie teksten bestaan van mensen, die ooit hebben ont-dekt wat te zijn. Maar het gaat niet om de hulpmiddelen (aanwijzingen, boeken, drugs etc. .. het gaat om de ont-dekking!!!
__________________
Maak de spiegel leeg.... Vrij van oordeel... |
13 September 2021, 11:04 | #3 | |||||
Jubilaris
Geregistreerd: 15 April 2016
Berichten: 380
|
Bedankt voor het leggen van jouw interpretatieve vertaling naast de mijne. Het toont aan dat net als met statistiek alles kan bewezen worden met een quote. Hetgeen zowel door mij als door jou gebeurd. We buigen het beiden om tot wat binnen ons kraam past. Interessante vastelling, toch?
Omdat je er een apart draadje voor opgestart hebt, zal ik er toch nog even op ingaan. Hoewel ik niet ga beweren dat mijn interpretatieve vertaling meer waarde zou hebben dan jouw interpretatieve vertaling, en ook niet omgekeerd, vind ik wel dat nog even gesteld kan worden dat er bij jouw vertaling er toch wel een belangrijke nuance verloren gaat. Voor wat het waard is: Je laat op een gegeven moment het woordje "puur" weg uit jouw vertaling: Citaat:
Citaat:
Citaat:
Awareness -the witnessing of it does not depend on the content -Awareness is itself and does not change with the event. -The event may be pleasant or unpleasant, minor or important, awareness is the same -When the content is viewed without likes and dislikes, the consciousness of it is awareness. -awareness as reflected in consciousness -awareness reflected in consciousness as the witness Pure Awareness -natural self-identity, without the least trace of self-consciousness to the root of it is realizing that awareness is your true nature nothing you may be aware of, you can call your own. -Pure awareness M.a.w. het gewaarzijn dat niet afhankelijk is van de inhoud, het onveranderlijke binnen het waarnemen, het gewaarzijn dat nog steeds verbonden is met bewustzijn, zoals het gereflecteerd wordt in bewustzijn als de getuige, dat is allemaal nog maar het eerste. Er wordt hier niet eens over persoonlijk-, betrokken-, actie-gewaarzijn behept met ego gesproken. Het gaat al om het stille, niet betrokken getuige zijn. En dan heb je "puur gewaarzijn", hetgeen een natuurlijke zelf-identiteit heeft, wat zo goed wil zeggen dat niemand of niets het tot identiteit kan maken, waarin er geen enkel spoor meer te vinden is van een terugkoppeling naar zelf-bewustzijn, iets dat zich bewust is van zichzelf, en dat kan gerealiseerd worden als onze ware 'natuur/aard' (dat is iets anders als er een identiteit van maken). Het zinnetje "nothing you may be aware of, you can call your own" laat inderdaad nog toe om dat puur gewaarzijn zelf toch nog als je eigen te benoemen. Ook "natural self-identity" laat nog toe het alsnog als een identiteit te interpreteren. En ja, dat kan ik niet ombuigen tot dat dit nog het laatste bolwerk van zelf is, dus laat ik het gummetje maar even weg. Blijft echter wel het duidelijke verschil over tussen "gewaarzijn gereflecteerd in het bewustzijn als de getuige", hoewel niet betrokken en onveranderlijk, en "puur gewaarzijn" en dat dit verschil nu eenmaal niet, nooit, te nimmer met de geest zelf te overbruggen valt. Citaat:
En vergeet niet, Sam, dat die quote van Nisargadatta er gewoon bij gehaald is in reactie op het erbij halen van Sankara. De ene wat droog theoretisch, en de andere wat meer vanuit levende Realisatie sprekend. Voor mij althans hoeft hier geen taboe op te zijn, het taboe mag er zijn op zich te verschuilen achter teksten van mensen, of ze gaan gebruiken om het eigen onderzoek juist uit de weg te gaan, het gaat ook niet om ze als hulpmiddel in te zetten, het gaat om herkenning of niet. Citaat:
En het is dat wat ik met "subject er van maken" bedoel: puur gewaarzijn tot "ik" (subject maken, dat ontneemt het zicht. Subject, Rob, kan voor mij zowel (heel eng) op de persoon slaan, als op dat eenheids-gewaarzijn (heel breed), als op 'niet-zelf', tenminste als het gebruikt wordt in de zin van "als niet-zelf zo, als zelf zo", dat is echt wel er een subject van maken: "ik ben niet-zelf". Niet-zelf is in feite de afwezigheid van ik, de afwezigheid van iets tot identiteit maken, niet een identiteit die overal zelven ziet en zich daarvan onderscheidt doordat het "niet-zelf" tot een subject wordt gemaakt.
__________________
Wat is is. Wijziging aangebracht door Dorje op 13 September 2021 om 11:38. |
|||||
13 September 2021, 12:07 | #4 | |
Geen lid
Berichten: n/a
|
Citaat:
Wanneer de 'ik' is verdwenen lees je Nisargadatta anders dan met 'ik'. Uitspraken getuigen van de staat waarin je je bevind, dat kan in Waarheid zijn of in ego staat. Degene die 'weet' kent als gevolg daarvan de intentie van andere vertolkers die uit dezelfde bron tappen of dat nou Jezus Christus is of Nisargadatta. Uitgebreide beschouwingen (als boven) zijn niet langer meer nodig wanneer de weg van waarheidvinding is gegaan. Dus daar slaat de quote van Sam op geen uitspraken van anderen aanhalen maar geheel en al zelf ont'dekken van dat wat Waarheid verhuld. |
|
13 September 2021, 14:19 | #5 | |
Jubilaris
Geregistreerd: 15 April 2016
Berichten: 380
|
Citaat:
Dat is eenvoudig te zien in een vastellen zonder ik en zonder subject. Dit vastellen is zelf de bron. 'Elke' vastelling die gemaakt is, is daar een subjectieve invulling van door een subject (diegene die 'weet'). Is dat vastellen er niet, dan gaat dit subject zich blijven voeden, en niet meer zien dat zijn subjectieve invulling is zijn voeding juist is. Zo'n subject is wat het zicht juist ontneemt en moet daarom ooit toch wel eens in het vastellen komen weg te vallen, om vanaf dan de eigen invulling niet meer zoveel waarde toe te hechten. De uitgebreidde beschouwing als hierboven is er net om dat nog steeds subjectief invullen in de schijnwerpers te brengen. Het toont naadloos aan dat hetgeen er van gemaakt is, niet zo dicht bij de bron staat, maar veel dichter bij het eigen kader waarin het vertaalt wordt. Als dit gewoon gezien wordt, pas dan staat er niets meer in de weg van die bron. Daarom maakte Nisargadatta dat onderscheid juist zo duidelijk tussen "gewaarzijn gereflecteerd in het bewustzijn als de getuige", hoewel niet betrokken en onveranderlijk, en "puur gewaarzijn"; en dat dit verschil nu eenmaal niet, nooit, te nimmer met de geest zelf te overbruggen valt. Het onbetrokken gewaarzijn, niet meer behept door een persoonlijk ik, kan in de quote van Nisargadatta nog steeds een bevestiging lezen voor zichzelf. Dit blijft mogelijk tot dit mechanisme eens daadwerkelijk Gezien is. Dan verliest het zijn veren. In puur gewaarzijn komt dit zelfbevestigende weg te vallen. Wat overblijft is nog steeds gewaarzijn dat zich via bewustzijn gaat uitdrukken middels een subject, maar een subject dat zich er zelf niet meer mee gaat bevestigen, lees een subject dat zijn eigen invulling niet meer gaat houden als komende rechstreeks van de bron. De bron vult nooit in. Subjecten, Laurensen, Nissargadatta's, Dorje's, Bassies, Guido's gaan invullen, en dezen die hun eigen invulling teveel waarde gaan toekennen, en gaan wapperen met in Waarheid te zijn, staan de bron alleen maar meer in de weg. Gewoon vastellen, en het kan gewoon maar vanzelf komen weg te vallen.
__________________
Wat is is. |
|
13 September 2021, 14:25 | #6 | |
Geen lid
Berichten: n/a
|
Citaat:
Ik wil je voor het uiten van deze onzin ook niet langer een publiekelijk gedeeld platform bieden. Het openbaar forum is bedoelt voor degenen die zich bezig houden met gedegen zelfonderzoek. |
|
13 September 2021, 14:49 | #7 | |
Jubilaris
Geregistreerd: 15 April 2016
Berichten: 380
|
Citaat:
Alleen als de angel uit het onbetrokken gewaarzijn (dat niet meer behept is door de persoon) komt weg te vallen, wordt het gat met puur gewaarzijn overbrugd. Dit kan de geest niet zelf. Daar is iets anders voor nodig. En dat ik geen onderzoek meer doe naar gedachten en de voortbrenger van die gedachten, dat is ook al behandeld. Er kan niet meer onderzocht worden wat al vastgesteld is niet Werkelijk te zijn. Wat er wel nog onderzocht kan worden is hoe iets wat niet Werkelijk is gebleken zichzelf toch steeds maar weer blijft bevestigen. Dat is een mooi onderzoeksveld dat best nooit afgerond wordt, want dan wordt het nooit meer gezien. En vermits er geen onderscheid is vastgesteld tussen hier en daar, tussen binnen en buiten, beperkt zich dit niet meer tot het "eigene". Heel dit forum hier is een mooi onderzoeksveld. Er kan zich een vastellen voordoen van het hele spel waarin zowel het spel dat Laurens, Bassie, Rob, Darsho, Guido, Dorje, ... speelt gezien kan worden, in plaats van één speler nooit te zien, omdat er nog steeds en alleen maar daaruit gekeken wordt. Het oog kan zichzelf nooit zien. Dit als bewijs nemen dat het niet bestaat, is de kosmische grap. Om het oog te zien, moet het oog overstegen worden, en dit kan maar middels een zien dat geen oog nodig heeft om te zien.
__________________
Wat is is. |
|
13 September 2021, 15:39 | #8 | |||
Geen lid
Berichten: n/a
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||
13 September 2021, 16:06 | #9 | |
Kasuaris
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
|
Citaat:
Zien zonder het 'oog' wat hier bedoeld wordt dat gaat niet, dan ben je bewusteloos. Je wilt net als Marie maar achter de spiegel kijken. Dat gaat niet. Dit gezegd hebbende: het is een bekende wijsheid dat het oog zichzelf niet kan zien. Wat er nooit bij vermeldt wordt is dat deze uitspraak alleen geldig is voor zelf....
__________________
De ogen zijn verschillend, het licht is hetzelfde. |
|
13 September 2021, 16:10 | #10 |
Kasuaris
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
|
Een 'zien' dat geen oog nodig heeft zul je nergens aantreffen. Dergelijke onzin is afkomstig van een onwetende als Guido. Als twee onwetenden op elkaar leunen dan donderen ze allebei de kuil in.
__________________
De ogen zijn verschillend, het licht is hetzelfde. |
Discussietools | Zoek in deze discussie |
Weergave | |
|
|
Soortgelijke discussies | ||||
Discussie | Auteur | Forum | Reacties | Laatste bericht |
Nisargadatta quotes | Rob | Sri Nisargadatta | 3 | 26 October 2013 18:22 |
Leerling van Nisargadatta | Nathan | Bob Adamson | 0 | 10 June 2011 19:22 |
Sri Nisargadatta en Ik ben | Rozenhart | Sri Nisargadatta | 7 | 9 August 2010 15:07 |
Sri Nisargadatta | Nathan | Sri Nisargadatta | 13 | 12 June 2010 23:49 |