|
Boeddhisme Het boeddhisme is een dharmistische non-theïstische wereldreligie. |
|
Discussietools | Zoek in deze discussie | Weergave |
2 May 2010, 08:26 | #1 |
|
De zin van meditatie
Heeft meditatie zin?
En wat versta jij dan onder mediteren? |
31 May 2010, 11:54 | #2 |
Vicaris
|
'k vin het wat zonde van mijn tijd.
verder word ik meestal bijzonder kriegel van al dat gelukzalig gezwijmel. zo nepperig namaak komt het op mij over... iedere zwever mag van mij zweven zo ver en vaak als hij/zij wil. |
31 May 2010, 12:54 | #3 | |
Missionaris
|
Citaat:
Wanneer ik over meditatie lees lijkt het soms wel of het dwingend is voorgeschreven, dat je zonder meditatie niet tot inzicht kunt komen. Ik heb niks met meditatie maar misschien heb ik er ook wel een verkeerde voorstelling van en ben ik op sommige momenten als vanzelf in mediatie zonder toestanden van onbeweeglijk stilzitten en het krampachtige vrij maken van gedachten. |
|
31 May 2010, 14:31 | #4 |
Asprirant lid
|
Wedervraag:
Wat is het verschil tussen mediteren en heel bewust doen? Het kan heel lekker zijn om heel bewust de afwas te doen. Alleen bezig te zijn met die vork, dat mes, dat bord, het warme water, het sop... etc. Verder geen gedachten.. De afwasmeditatie Komt wellicht in de buurt van Mindfullness. Zitten dan wellicht ook wel vormen van mediteren in |
31 May 2010, 19:21 | #5 |
Actuaris
|
Een onmogeijke vraag.
Ik heb een aantal jaren intensief aan zenmeditatie gedaan. Of het zin heeft gehad is niet te zeggen, want ik kan nu niet beoordelen hoe de zaken ervoor zouden staan als ik het niet had gedaan. Als het om 'zin' gaat kan ik alleen zeggen dat toen ik het deed ik er 'zin' in had. En dat ondanks alle kramp in been - en kuitspieren. Achterom kijken is sowieso meestal een koe in de kont kijken. |
31 May 2010, 21:26 | #6 |
|
Voor mij is meditatie gewoon onthaasten.
Gewoon even niets meer doen. Even de boel de boel laten, vooral voor het slapen gaan of tussen de bedrijven door. De kunst van het nietsdoen, noem ik het dan ook wel eens. Gewoon spontaan, anders ben je je eigenlijk weer aan het inspannen, niet waar? * Foto iPhone, vandaag toen ik vanaf mijn werk naar huis fietste. Wat je ziet is de ruine van Brederode. |
31 May 2010, 21:38 | #7 | |
Asprirant lid
|
Citaat:
Heb het eigenlijk nog niet zo lang geleden ontdekt. Had eerder geen rust in mijn kont en geen rust in mijn hoofd. Nu heb ik dat wel... heel geregeld... heerlijk. En dan lekker in mijn luie stoel in de tuin. Nu nog een graadje of 23 .. 24... en ik ben de vrouw Maar uh... is onthaasten dan het doel? |
|
1 June 2010, 09:22 | #8 |
|
Als je moe bent ga je liggen of zitten.
Als je nog vol zit van de dag, kun je ook even gaan zitten of liggen. Even gewoon dan helemaal niets meer. Zelfs geen boek of teevee. Onthaasten is doel en middel. Dus verder niets. 'Even tot jezelf komen.' |
1 June 2010, 09:34 | #9 |
|
|
1 June 2010, 09:36 | #10 |
|
|
Discussietools | Zoek in deze discussie |
Weergave | |
|
|
Soortgelijke discussies | ||||
Discussie | Auteur | Forum | Reacties | Laatste bericht |