21 November 2011, 12:02 | #91 | |
Asprirant lid
|
Citaat:
Er tijdens deze "oefening" van uitgaan dat verlicht worden gelijkstaat aan verlichting zijn, raad ik je echter niet aan. Dat kan namelijk tot verwarring in de geest lijden, ik bedoel, leiden... WiNk PS 1 : Niet vergeten om nadien het eventueel aangestoken licht terug uit te doen hé (een lamp heeft, in verhouding tot de zon, immers maar een "beperkte" levensduur ?n voor het gebruik van elektriciteit dient -in tegenstelling tot zonlicht- betaald te worden). PS 2 : Het spijt mij (als mede-niet-verlichte) zeer om u te moeten meedelen dat ik desondanks toch wel wat "verlichting" ervaar in/via jouw schrijfsels PS 3 : Dit geschrevene werd gesprokkeld uit "de psychologie van het (mijn) dagdagelijkse leven" |
|
21 November 2011, 14:27 | #92 |
Jubilaris
|
|
21 November 2011, 14:32 | #93 |
Asprirant lid
|
Dat waar ik op het forum van R. gewend aan geworden was, gebeurt op dit forum ook.
Als je iets beschrijft van wat je in je dagelijks leven gadeslaat en daar de psychologie van probeert uiteen te zetten, komt er wel altijd een snuiter langs die je, al dan niet plechtig, meedeelt dat waar je mee bezig bent gezoek en gesukkel is dat zich afspeelt binnen het gebied van de dualiteit en dat, van het moment dat je functioneert vanuit de non-dualiteit, dit alles geen betekenis meer heeft. Dit heb ik nu al ontelbare keren mee gemaakt. En er mij vreselijk aan geërgerd. Dat doe ik nu niet meer. Ik wil het eerder begrijpen. Wat de motieven van de persoon, die op deze manier tussenbeide komt ook mogen zijn, ik kan er wel enkele bedenken. Het kan een teken van ijdelheid zijn: er mee te koop lopen dat jij er al bent, en functioneert vanuit het gebied van het non-duale. Het kan gewoon geestelijke luiheid zijn. Geen zin hebben om op de topic in te gaan, het zelfs niet eens lezen, er een zinnetje of een woord uitpikken, daar dan misschien op ingaan. Maar het is in ieder geval veel gemakkelijker om te zeggen: ?Ach, jij zit nog vast in de dualiteit?, dan op een doordachte manier het onderwerp te bespreken en/of te bekritiseren. Wat betreft het onderwerp non-dualiteit. Ik zie dat, zoals J. Krishnamurti ? die ik beschouw als mijn leraar en die ik nog persoonlijk ontmoet heb ? het zei: ?De waarnemer is het waargenomene?. Dat wil zeggen dat non-dualiteit een feit is, er altijd is, vermits waarnemer en waargenomene één zijn! De visie op non-dualiteit, die ik hier aantref, is dat het mogelijk zou zijn een onpersoonlijke, onaangedane toeschouwer te zijn van wat zich in het bewustzijn afspeelt. Zo zie ik het dus helemaal niet. Dat onaangedane, onpersoonlijk schouwen ervaar ik als een vorm van gespletenheid, die zelfs je geestelijke gezondheid in gevaar kan brengen. |
21 November 2011, 14:34 | #94 | ||
Jubilaris
|
Citaat:
Maar je doet waartoe je gedreven wordt. Niet meer en niet minder. Zoals 'n bloemknop gedreven wordt tot openen. De werkzaamheid der gehele manifestatie van bewustzijn opent de bloemknop. Het doen wordt dus gedaan door het hele geheel van al wat is. (zich voordoet) Er is geen aparte doener die doet wat hij WIL doen want zelfs het WILLEN van de zichzelf denkende doener wordt gedaan door de gehele manifestatie van bewustzijn. Citaat:
Maar daarmee wil ik tevens zeggen dat alles ten alle tijden "gedaan wordt." Ook al is er dat denken van "IK DOE" m?t de bijbehorende overtuiging. Ook dat denken wordt gedaan, totdat het niet meer gedaan wordt. om het z.g. filosofische karakter van deze uiteenzetting te muteren in waarheid kan er alleen maar bij zichzelf nagegaan worden of dat zo is (voor de betreffende). Zo niet, dan is 't niet. Simpel zat. |
||
21 November 2011, 14:45 | #96 | |
Missionaris
|
Citaat:
Vervolgens tast je datgene wat je al weet af met hetgeen ik, Parsons, Adidashanti of die vele anderen daarover te zeggen hebben en beoordeelt naar de grootst gemene deler of ik of iemand anders het wel bij het rechte eind kan hebben. Blikje dit is geen zelfonderzoek maar hypothetisch gelul over hoe iets zich aan je behoort te voltrekken. |
|
21 November 2011, 14:48 | #97 | |
Jubilaris
|
Citaat:
Er wordt gezegd dat er NIEMAND IS die iets doet. Er wordt van alles gedaan, niets staat stil, alles is bezig, alles doet, of wordt gedaan, of hoe je het ook wil noemen. Maar er is geen apart van het geheel staand individu, met een vrije wil en keuze dat iets doet totaal vanuit zichzelf, afgescheiden van al wat is. Dat discutabel kunnen is daar idd geheel en al in vervlochten en daarmee dus idd discutabel. |
|
21 November 2011, 14:50 | #98 | |
Missionaris
|
Citaat:
|
|
21 November 2011, 14:54 | #99 | |
Jubilaris
|
Citaat:
Er is niets of niemand die kan uitmaken en/of controle heeft over hoe zich iets behoort te voltrekken. Dat is nou juist alles wat ik zeggen wil. Alles voltrekt zich juist zoals het zich voltrekt omdat er niemand achter zit die alles doet voltrekken zoals het zich behoort te voltrekken. Ik kan mijzelf niet eens doen voltrekken zoals ik voltrek (of zoiets) Alles ontvouwt zich.(beter: wordt ontvouwd) Daarom kan iemand zich een leven lang suf mediteren of zelfkennissen of wat dan ook en kan het toch heel goed zijn dat het tot niets (speciaals) leidt. |
|
21 November 2011, 15:00 | #100 | |
Jubilaris
|
Citaat:
Scheiding hierin aanbrengen maakt 2 Wijziging aangebracht door Ogenblik-sem op 21 November 2011 om 15:10. |
|
|
|
Soortgelijke discussies | ||||
Discussie | Auteur | Forum | Reacties | Laatste bericht |
Tony Parsons - Sharing His Passion. | Aart | Tony Parsons | 20 | 6 September 2012 01:26 |
"To Think Or Not To Think." | Aart | Eckhart Tolle | 1 | 26 August 2011 22:44 |