|
Jan van Delden Jan van Delden (Den Haag, 1951) was de rechterhand van de Nederlandse leraar Wolter Keers. |
|
Discussietools | Zoek in deze discussie | Weergave |
5 May 2014, 12:48 | #101 | ||
Vicaris
|
Citaat:
Citaat:
(en ik hoop dat je er nu geen nare dingen meer van ondervind.) |
||
5 May 2014, 22:25 | #102 | |
Missionaris
|
Citaat:
Echter dat iets dat dat waarneemt en 'wat (je bent)' is allesbehalve geïnteresseerd zich ergens van te bevrijden het neemt alleen maar waar. Dus wil je je ergens van bevrijden of inzicht verkrijgen (als in je voorbeeld dat er van ballast nooit sprake is geweest) heb je aandacht voor de 'wie' en dus NIET in de 'wat' je bent. Wat hier gezegd wil zijn is, wil je je bezig houden met gedegen zelfonderzoek zit je met het onderzoeken van de omstandigheden rond de 'wie' op een dwaalspoor. |
|
6 May 2014, 09:24 | #103 | |||
Jubilaris
|
Citaat:
Wat de dialoog aangaat is er naast de gewone werkelijkheid waarin wij elkaar kunnen ontmoeten ook de buitengewone werkelijkheid van het visionaire en het extatische. Maar ook in deze buitengewone werkelijkheid blijft deze schemering hangen en kan er vinger gelegd worden op wat blijft. Citaat:
Wat al duidelijk is kan aan klaarte winnen door zoals je zegt ervoor ontvankelijk te zijn, nieuwsgierig te zijn. Citaat:
Ik heb zonder meer veel geluk gehad dat moment. Er zijn geen breuken vastgesteld of blijvende letsels. Alles kon genaaid en geniet worden en wat verstuikt en verschoven is trekt weer recht. Ik ben nog altijd snel vermoeid maar dat betert ook wel. Dank voor het medeleven. |
|||
6 May 2014, 11:16 | #104 | |
In memoriam
|
Citaat:
|
|
6 May 2014, 15:34 | #105 | |
Missionaris
|
Citaat:
Wanneer je, zoals je in je quote, zegt dat je je eerst van de ballast moet bevrijden ben je feitelijk met de aankleding oftewel de inhoud van het 'wie' bezig. Je bent dan in de toestand van het 'wie' want er is identificatie met het 'wie'. In het 'wat' is die identificatie er niet maar ben je de waarnmemer, in de betekenis dat die niet van plan is in te grijpen. Hoe het ook zei over de mogelijke verschillende interpretaties bakkeleien is niet dienstig voor degenen die zich met gedegen zelfonderzoek bezig willen houden. Wanneer de aanwijzers het al oneens met elkaar zijn verliest wie dan ook de lust om er zelfs maar aan te beginnen. Doe gewoon dat gedegen zelfonderzoek het principe is duidelijk. |
|
7 May 2014, 16:37 | #106 |
In memoriam
|
Wat je zegt. De lust is mij vergaan.
|
7 May 2014, 19:00 | #107 | |
Vicaris
|
Citaat:
Dankje dat je ons wilt laten weten hoe het nu met je gaat. Sterkte en beterschap verder! |
|
8 May 2014, 17:00 | #108 | |
Sterrestof
|
Citaat:
De wie is, zo zegt de gedachte, het verhaal van dit lichaam en de daaraan verbonden verhalen uit het verleden. En het is de "wat" (ok, het klinkt bespottelijk) "waarin" dat hele verhaal, dat lichaam, en die stemmingswisselingen, en de daaraan verbonden conclusies, "plaatsvinden". Soms lijken vooral de conclusies, mij op te slorpen. (Maar dat is een leugen. ) "Zie je nou, heb ik toch weer eens vierde glas wijn op, en ik zou niet drinken, dus ben ik een looser en geen boeda, nu voel ik me schuldig, blah, blah, blah." Maar "ik" "zie" dat hele conclusie-verhaal, plus de bijbehorende stemmingswisseling, dus "ik" ben dat niet specifiek (neti), er is dus altijd "iets" wat dat ziet, zoals ook het dressoir in de woonkamer gezien wordt. Dat dressoir, die stemmingswisseling, die conclusie, is allemaal van hetzelfde kaliber. Ook de twijfel of het echt wel van hetzelfde kaliber is, "wordt gezien". Door "dat". |
|
8 May 2014, 18:05 | #109 | |
Vicaris
|
Citaat:
Dit hele proces dat je beschrijft is waar en ......wordt ook gezien!! Wij zien dus dat dit alles wordt waargenomen en daarenboven nemen we waar dat het wordt waargenomen! Het doel is uiteindelijk samen te vallen met die allerlaatste waarnemer. Als je poogt die laatste en uiteindelijke waarnemer in beeld te krijgen zul je merken dat het je ontsnapt. Je kunt er niet bij al denk je dat in het begin wel....... Hab |
|
8 May 2014, 18:11 | #110 |
Sterrestof
|
Zenx.
|