29 October 2021, 16:09 | #111 |
Vicaris
|
|
29 October 2021, 18:42 | #112 | ||
Geen lid
|
Citaat:
Citaat:
Het spijt me voor je inspanningen dat ik hier niets mee kan. |
||
29 October 2021, 18:51 | #113 | |||
Geen lid
|
Citaat:
Ik vind helpen zien en meekijken juist een welkom gebaar. De beperking die het heeft, het zal je niet verbazen, ligt in het hebben van een ego. Als je zelf niet in staat bent bewust te worden door je identificatie ben je ook niet in staat buiten jou hulp te bieden waar hetzelfde het geval is. Ik vind zowel Vagebond als Darsho juist degenen die heel erg behulpzaam zijn, wat een aanwinst voor het forum zou het zijn wanneer ze egovrij zouden zijn. Citaat:
Citaat:
|
|||
29 October 2021, 19:18 | #114 | |||||||
Geen lid
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||||
29 October 2021, 19:32 | #115 | |||
Geen lid
|
Ik zie het inmiddels als een feit dat identificatie bewustwording tegengaat en dus van primair belang om elkaar iets aan het verstand te peuteren. Ik zei altijd al dat ego voorkomt dat je gedegen zelfonderzoek gaat doen) het wil niet aan zichzelf verliezen.
Al doende komen we steeds dichter tot Waarheid. Citaat:
Kennelijk wordt er overal naar een reden gezocht waarom informatie niet kan toetreden. In mijn optiek is de oorzaak ego en perceptie. Nu er sprake is van identificatie met het denken iemand te zijn ('ik' of 'ego') wordt dat alleen nog maar bevestigd. Citaat:
Citaat:
|
|||
29 October 2021, 19:36 | #116 | |
Kasuaris
|
Citaat:
Ik stel mezelf beschikbaar zodat hij ego bij me kan zien, dan kan hij daar ook in oefenen. Zullen we alvast wat T-shirts met de opdruk "Ik ben afgerond" voor hem bestellen? Dat lijkt me een mooi cadeau voor hem!
29 October 2021, 19:38 | #117 |
Kasuaris
|
De moraal: je snapt inmiddels wel dat ik je op geen enkele manier meer serieus kan nemen, Laurens?
29 October 2021, 19:38 | #118 | |
Geen lid
|
Citaat:
|
|
29 October 2021, 22:44 | #119 |
Jubilaris
|
Er is geen zintuiglijke wereld op zich. Iets wat niet opgedeeld is, wordt fragmentarisch door de zintuigen opgenomen en door de geest opgebouwd als een fenomenale wereld. Dat deze fenomenale zelf opgebouwde wereld echt zou zijn, buiten de geest die het opdeelt en verwerkt tot wat er van ervaren wordt, is een illusie.
Heel dlt forum gebeuren, hier, waar moeite en ziel wordt in geïnvesteerd, ook. Alleen Brahman, de onveranderlijke basis, is Werkelijk. Brahman is de oorzaak van de zintuiglijk ervaren wereld. Geen wereld kan ervaren worden zonder Brahman. Brahman is dus de wereld. Aanvankelijk staat het relatieve het ontdekken van deze onveranderlijke achtergrond in de weg, dan gaan we ons onderscheiden van alles wat in de weg staat, "dat ben ik niet, en dat ook niet", neti neti... Als er niets meer overblijft om uit te sluiten blijft Brahman alleen over als Waarheid. Maar Brahman ont-dekken is nog geen eindstation. Als, om in Brahman te blijven, de zelfbedachte wereld moet buiten gesloten worden, is in Brahman blijven onmogelijk, dan lijkt het inderdaad alsof je terug 'naar' de wereld moet. Pas als Brahman ontdekt is als de wereld, is er geen in en uit Brahman meer, geen contact houden meer met Brahman terwijl men terug naar de wereld gaat. Dan is alles wat zich voordoet Brahman. En is Brahman alles wat zich voordoet. Dat de wereld verschijnt is dan Waarheid, dat de wereld echt is, dat is dan gezien als de illusie. Als het verschijnen als Brahman gezien is, dan ziet men Waarheid. Als wat verschijnt als Brahman gezien wordt, dan ziet men illusie. In duidelijkere taal. Als het verschijnen gezien wordt als Helderheid dan is alles Helder, als wat verschijnt voor Werkelijk genomen wordt, dan zwemt men in illusie Het verschijnen moet niet weg, moet niet verlaten worden, noch breekt het het contact met waaruit het maar verschijnen kan, alleen dat wat verschijnt voor Werkelijk nemen bedekt Brahman. De (zintuiglijk waargenomen) wereld is een illusie. Alleen Brahman (de onveranderlijke basis die waarnemen mogelijk maakt) is Werkelijk. De onveranderlijke basis en het waarnemen van het veranderlijke dat daardoor mogelijk is, is niet-twee.
29 October 2021, 23:46 | #120 |
Jubilaris
|
|
|
|
Soortgelijke discussies | ||||
Discussie | Auteur | Forum | Reacties | Laatste bericht |
Top 100 questions and answers | Rob | Advaita | 11 | 9 June 2013 10:58 |
TOP forum | Danique | Forum; regels, vragen, idee | 5 | 19 November 2011 20:19 |