9 June 2013, 09:27 | #121 | |
Forumbaas
|
Citaat:
|
|
9 June 2013, 09:28 | #122 |
Forumbaas
|
|
9 June 2013, 09:31 | #123 |
Vicaris
|
Er wordt steeds naar de titel verwezen, advaita in de prakijkt, maar ik lees weinig praktijk hier. Vooral interpretaties van wat advaita zou zijn en wie er wel en niet aan doen. En enkel de terechtwijzing, ga onderzoeken!
Als het een praktijk topic mag zijn, waarom dan niet onderzoeken in plaats van terecht wijzen? Onderzoeken is naar mijn idee vragen stellen. Vragen stellen en verkennen welke antwoorden daarop komen. Antwoorden die mogelijk tot nieuwe vragen leiden. Totdat het werkelijke antwoord er is. Zolang dat antwoord er nog niet is, zijn nog niet de juiste vragen gesteld. Als dit geen onderzoek is, vertel me dan hoe onderzoek er wel uit ziet. |
9 June 2013, 09:59 | #124 | |
Missionaris
|
Citaat:
Dan zijn er de helpers, waar het overigens van is vergeven, die blijk geven dat ze er over hebben nagedacht en je in hypothetische zin van advies kunnen dienen. Dan zijn er de helpers die eigen praktijk ervaring hebben in het oplossen van problemen en vaak menen dat hun eigen opgelost probleem de graadmeter is van alle anderen zich voordoende problemen. Dan zijn er helpers die aan waarheidvinding doen en al het een en nader hebben ge?limineerd als zijnde niet waar en op die omstandigheid wijzen. Er zijn er maar weinig die blijk geven gedegen zelfonderzoek te hebben gedaan en daar wordt dan logischerwijs ook op gewezen. Want pas wanneer er gedegen zelfonderzoek is gedaan kun je weten waar je het over hebt en kun je ook pas zien waar het in dat onderzoek aan schort en daadwerkelijk behulpzaam zijn. Dat is geen terecht wijzen maar richting geven aan waar de aandacht zou moeten liggen, waar naar zou moeten worden gekeken. Vragen stellen is geen indicatie dat er aan zelfonderzoek gedaan wordt maar eerder dat er zich in plaats van oude nieuwe ideeën aan het vormen zijn. |
|
9 June 2013, 10:02 | #125 |
Vicaris
|
Het is allemaal leuk wat je zegt, maar het is nog steeds geen doen van onderzoek voor de mensen die nog niet 'zover' zijn. En vragen stellen is uiteraard niet automatisch doen van onderzoek. Daarom sprak ik ook over juiste vragen stellen. Hoe wou je anders onderzoeken als je geen vragen stelt?
Stop nu alsjeblieft eens met analyseren en laat de werkelijke praktijk zien. Juist wie het onderzoek gedaan heeft, kan naar mijn idee de stappen laten zien en het pad van het onderzoek ondersteunen. |
9 June 2013, 10:08 | #126 | |
Missionaris
|
Citaat:
Totdat het verlangen groeit nou eindelijk wel eens te willen weten wat je bent. |
|
9 June 2013, 10:13 | #127 |
Vicaris
|
Ok?, maar je komt er pas tijdens het onderzoek achter hoe groot je bereidwilligheid is, hoe je omgaat met de weerstand die je ontmoet. Het heet advaita in de praktijk, niet 'ben je bereid te beginnen'. Het werkelijke onderzoek, dat zie ik nog steeds niet. Ik hoor alleen aanmoedigingen te starten. Onderzoek is in mijn ogen vragen stellen. Als het advaita onderzoek niet uit vragen stellen bestaat, waar bestaat onderzoeken dan wel uit? Die vraag heb ik inmiddels drie keer gevraagd, maar heb je nog niet beantwoord.
|
9 June 2013, 10:33 | #128 | |
Missionaris
|
Citaat:
Niet hoe groot je bereidwilligheid is of hoe je omgaat met de weerstand, wat je nodig hebt is het besluit en de wil om er helemaal voor te gaan. De rest wijst zich van zelf, daar was het ook pas dat advaita op mijn pad kwam. Voor zelfkennis naar het 'wie' kun je vragen gaan stellen, hier gaat het over motivatie. Heb je een halfslachtige motivatie moet je in een ander draadje zijn en niet in Advaita in de praktijk. Oja en ik ben niet degene die het draadje is gestart en het gaat, naar mijn oordeel, ook niet over die praktijk. Dus als je iets anders verwacht dan ga ik je het antwoord schuldig blijven. |
|
9 June 2013, 10:46 | #129 |
Kasuaris
|
In dit geval mag jij niet iets verwijderen, zonder uitleg met de persoon die het draadje heeft gestart.
Vooral als iemand, Vagebond in dit geval, niet op uit was om te stangen of zo, maar werkelijk betrokken is in het gesprek. Je mag de tekst van Vagebond terug zetten, en je excuses voor het ongemak maken. |
9 June 2013, 11:02 | #130 | |
Asprirant lid
|
Citaat:
|
|
|
|
Soortgelijke discussies | ||||
Discussie | Auteur | Forum | Reacties | Laatste bericht |
Advaita en non-dualiteit in de praktijk | Rob | Hans Laurentius | 40 | 21 August 2014 21:50 |
Advaita in de praktijk, deel 1 | Aart | Advaita | 1 | 11 June 2013 13:00 |
Advaita in de praktijk. | Aart | Advaita | 55 | 23 May 2013 00:57 |
Advaita, het ko(s)misch plan deel 2.. | Nadje | Advaita | 10 | 9 June 2012 12:50 |