Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Stromingen > Boeddhisme
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Boeddhisme Het boeddhisme is een dharmistische non-theïstische wereldreligie.

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 24 February 2013, 21:28   #131
Mihaela
Kasuaris

Standaard

Wie is hier gehecht aan zijn ego?
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 4 April 2013, 00:18   #132
Freerider
Asprirant lid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Wie is hier gehecht aan zijn ego?
Ik. Ik ben (gehecht aan) Alles, dus ook (gehecht aan) mn ego.
Ergo: ooit leverde ik een deel van mijn ego in en ik voelde rouw.

Citaat:
Ik zag rouw een kopje verdriet drinken en riep hardop: ?Het smaakt zoet h??? ?Jij hebt me betrapt?, antwoordde de rouw, ?en je hebt mijn zaken verpest, want hoe kan ik nu verdriet verkopen als je weet dat het een zegen is??
Freerider is offline   Met citaat reageren
Oud 4 April 2013, 23:47   #133
Virgo
Asprirant lid

Virgo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niets Bekijk bericht
Ik. Ik ben (gehecht aan) Alles, dus ook (gehecht aan) mn ego.
Ergo: ooit leverde ik een deel van mijn ego in en ik voelde rouw.
Gehecht aan echt Alles?
Vwb je ergo: is het idd een deel van je ego geweest wat rouw heeft bezorgd of de gehechtheid aan een belangrijk deel van je leven?

Citaat:
Ik zag rouw een kopje verdriet drinken en riep hardop: ?Het smaakt zoet h??? ?Jij hebt me betrapt?, antwoordde de rouw, ?en je hebt mijn zaken verpest, want hoe kan ik nu verdriet verkopen als je weet dat het een zegen is??
Mooi citaat!
Virgo is offline   Met citaat reageren
Oud 5 April 2013, 00:07   #134
Freerider
Asprirant lid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Virgo
Gehecht aan echt Alles?
Ik voel een bepaalde gehechtheid aan Alles. Gehechtheid is de zin van "Liefde hebben voor". In essentie is Liefde nergens op gericht. Die gehechtheid is in feite het cement wat alles verbindt. Waar ik persoonlijke liefde voel is dat een uiting van mijn ego omdat ik nu eenmaal net als die andere 7 miljard mensen vast zit in dit duale bestaan.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Virgo
Vwb je ergo: is het idd een deel van je ego geweest wat rouw heeft bezorgd of de gehechtheid aan een belangrijk deel van je leven?
Hetgene wat de rouw teweegbracht is het verlies van mijn vorige leven waarin ik me niet bewust was een duaal leven te leiden. Het heeft ook met persoonlijke omstandigheden in mijn leven te maken dat ik bewust ben geworden. Ik heb ook een datum gekozen voor mijn tweede geboorte.

In feite ben ik weer kind geworden en moet opnieuw alles ontdekken. Ach, we kunnen nu eenmaal niet altijd in de baarmoeder rond blijven hangen he?
Oud 5 April 2013, 00:11   #135
Virgo
Asprirant lid

Virgo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik voel een bepaalde gehechtheid aan Alles. Gehechtheid is de zin van "Liefde hebben voor". In essentie is Liefde nergens op gericht. Die gehechtheid is in feite het cement wat alles verbindt. Waar ik persoonlijke liefde voel is dat een uiting van mijn ego omdat ik nu eenmaal net als die andere 7 miljard mensen vast zit in dit duale bestaan.

Hetgene wat de rouw teweegbracht is het verlies van mijn vorige leven waarin ik me niet bewust was een duaal leven te leiden. Het heeft ook met persoonlijke omstandigheden in mijn leven te maken dat ik bewust ben geworden. Ik heb ook een datum gekozen voor mijn tweede geboorte.

In feite ben ik weer kind geworden en moet opnieuw alles ontdekken. Ach, we kunnen nu eenmaal niet altijd in de baarmoeder rond blijven hangen he?
Het klinkt bijzonder en ik merk dat het mij voor nu even 'stil' maakt...

Slaap lekker en droom mooi..
Virgo is offline   Met citaat reageren
Oud 5 April 2013, 00:13   #136
Freerider
Asprirant lid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Virgo Bekijk bericht
Het klinkt bijzonder en ik merk dat het mij voor nu even 'stil' maakt...

Slaap lekker en droom mooi..
Jij ook mooie dromen, Virgo. Even wegzakken in stilte.
Oud 16 April 2013, 20:29   #137
Guy
Asprirant lid

Standaard

Citaat:

Ik heb ze samen gebracht. (De volwassene en het kind). Ze bleken onafscheidelijk. Ze konden niet los van elkaar bestaan. Maar soms schreeuwt de één, en dan weer de ander om aandacht. Ik kan me suf rennen tussen die twee, of ik kan ze lekker laten schreeuwen en gewoon doorgaan met waar ik mee bezig was. Het is mijn ervaring dat dat laatste doorgaans de meest effectieve methode is om ze, zo snel mogelijk, hun smoel te laten houden. WiNk In mijn geval dan.
Guy is offline   Met citaat reageren
Oud 16 April 2013, 20:38   #138
Hans
Asprirant lid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guy Bekijk bericht
Ik heb ze samen gebracht. (De volwassene en het kind). Ze bleken onafscheidelijk. Ze konden niet los van elkaar bestaan. Maar soms schreeuwt de één, en dan weer de ander om aandacht. Ik kan me suf rennen tussen die twee, of ik kan ze lekker laten schreeuwen en gewoon doorgaan met waar ik mee bezig was. Het is mijn ervaring dat dat laatste doorgaans de meest effectieve methode is om ze, zo snel mogelijk, hun smoel te laten houden. WiNk In mijn geval dan.

In mijn visie schreeuwt alleen het kind, en het is aan de "volwassene" of die, "eikel" kan vertalen in "help"
Zoniet, dan moet de "volwassene" nog iets volwassener worden.
Hans is offline   Met citaat reageren
Oud 16 April 2013, 21:08   #139
Nadje
In memoriam

Nadje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans Bekijk bericht
In mijn visie schreeuwt alleen het kind, en het is aan de "volwassene" of die, "eikel" kan vertalen in "help"
Zoniet, dan moet de "volwassene" nog iets volwassener worden.
Zo is het. Mooi dat je dat zelf (ook) ziet. WiNk

Wijziging aangebracht door Nadje op 16 April 2013 om 21:47.
Nadje is offline   Met citaat reageren
Oud 17 April 2013, 00:14   #140
Freerider
Asprirant lid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guy Bekijk bericht
Ik denk dat de essentie van dat comment je ontgaat. Ik heb het daar niet over het kind wat ik fysiek ooit was. Ik heb het ontdekken van Nondualiteit ervaren als een overgang, een geboorte. (en een pijnlijke ook!) Ik heb er (om mijn first rebirth fysiek te maken) daar ook een geboortedatum aan verbonden. In mijn nieuwe leven ben ik 3 jaar oud en dus (speekwoordelijk gezien) net in staat om mijn nieuwe wereld wat te verkennen.

Ik VOEL me daarin ook een kind, zich nog maar nauwelijks bewust van die nieuwe wereld. En mijn vorige leven in de baarmoeder (lees comfortzone) komt mij nu voor als onwezenlijk, ik had er letterlijk rouw over.
Reageren

Colofon