30 October 2021, 09:15 | #131 |
Jubilaris
|
Zoals je schrijft is het een oordeel.
Een oordeel is een mentaal uitvindsel, net als de tijd. De tijd op zich bestaat niet. Het is een concept, een beschrijving van de Werkelijkheid zoals die ervaren wordt. Als die ervaring voor Werkelijk gehouden wordt, wordt ook alles wat zich er in voordoet voor Werkelijk gehouden, dan wordt de wereld die verschijnt voor Werkelijk gehouden met alle gevolgen van dien... Dan wordt niet gezien dat de wereld illusie is, maar ook niet dat de verschijning ervan Helderheid (Brahman) is. Dan blijf je geloven dat het concreet en Werkelijk is. En blijf je eeuwig tussen 'twee' vuren hangen.
30 October 2021, 10:17 | #132 | |
Kasuaris
|
Citaat:
Nee, dat kan niet. Tijd en Niet-tijd (feitelijk bewustzijn) blijven tegenover elkaar staan in negatie. Het blijft bewustzijn wat aan de ene kant de andere kant waarneemt: de tijd. De negatie (de natuurlijke scheiding tussen subject en object) kan alleen overgestoken in levens en stervenspijn. Gezien dat het hier allemaal oude mensen zijn, gaan alle users binnenkort die oversteek maken. Maar hen zal de brug ontbreken. (Indien zij niet reeds gestorven zijn) Brahman zelf kent geen enkele verhouding met wat dan ook en is louter in een eeuwig durende zelf-verhouding. Dat is door mij gekend door het te zijn. Onderwijl moet ik toch weer een zelf zijn welke een verhouding heeft met de wereld welke zich in de tijd bevindt. In mij zijn zelf-verhouding en wereldverhouding aanwezig.
30 October 2021, 10:19 | #133 |
Kasuaris
|
Waaruit ook volgt dat iemand die roept egoloos te zijn onwaarheid spreekt.
Je kunt in deze wereld niet egoloos zijn.
30 October 2021, 10:22 | #134 | |
Kasuaris
|
Citaat:
Die laatste zin is een beroemde uitspraak die vrijwel iedere Nederlander kent. Hij is van de rijdende (dus veranderlijke) rechter. Verder steekt jouw kennis die van Laurens niet voorbij. Eigenlijk verbazingwekkend dat jullie het oneens zijn. En Brahman verschijnt helemaal niet.
30 October 2021, 10:32 | #135 |
Jubilaris
|
Klopt. Brahman is de wereld, het verschijnt niet als iets in de wereld het is het verschijnen van de wereld, het verschijnen zelf, niet dat wat verschijnt en als concreet, Werkelijk gehouden wordt. Dat is de wereld die illusie is.
Brahman is zowel de onveranderlijk achtergrond (Leegte) als de Helderheid van het verschijnen. Niet-twee. Dat wat verschijnt voor Werkelijk, twee houden, is het afgesneden zijn van deze Helderheid/Brahman. Dan is er nog steeds beweging van Brahman 'terug' naar wereld en omgekeerd, in en uit, twee
30 October 2021, 10:38 | #136 |
Vicaris
|
|
30 October 2021, 10:44 | #137 |
Kasuaris
|
Dat is geen insteek voor zelfonderzoek. Ik zie op dit forum hoe het ego/persoon al jarenlang schrijft egoloos te zijn. Ja, dat kun je als een slimme streek omschrijven, maar dat helpt natuurlijk niet verder. Het desbetreffende ego is niet vatbaar voor argumenten, ook niet voor argumenten hoe het anders kan. Het desbetreffende ego wil zelfs anderen helpen. Dat kan alleen maar van de wal in de sloot zijn.
30 October 2021, 11:12 | #138 | |
Vicaris
|
Citaat:
Kan allemaal op de schop. Ook deze woorden. By the way: ik forum hier ook al ruim 10 jaar en ben inmiddels de angel uit het ego kwijtgeraakt. |
|
30 October 2021, 12:13 | #139 | |
Kasuaris
|
Citaat:
Wat Sam doet (het innerlijke schouwen) gaat al een stukje verder. Dan hoef je het ego helemaal niet meer mee te nemen, want daar 'schouw' je dan naar. Dan kan de onderzoeker zelf ervaren dat bewustzijn vrij is van oordeel en vrij is van reflectie. Volgt men echter de Laurens-doctrine dan verklaart men zichzelf egoloos en valt er dus ook niks meer te 'schouwen'. De tweedeling tussen subject en object moet innerlijk worden 'gezien'. Gewoon in de tijd/wereld levende uiteraard. Iemand die ego ontkent zet zichzelf klem. Wat jij een tijdje terug schreef (het terugnemen van het zelf, ik weet niet meer precies hoe je dat omschreef) dat herken ik dan weer wel als deugdelijk onderzoek. Je kunt immers alleen zelf/ego terug nemen als je erkent dat het er is. Veel later kun je vast stellen dat er geen afronding is en ook niet kan zijn. Het 'tot zichzelf verhoudende' in Brahman (waarlijk zijn) is waarlijk zelfloos. Maar op het moment dat je dat vaststelt ben je ontologisch gezien niet meer in de tijd, anders kun je namelijk het bewust-onveranderlijke niet vast stellen. Dan ben je als 'zelf' deelachtig aan Brahman. In die zelf-verhouding kan namelijk geen "jij en ik" vastgesteld worden omdat het in zichzelf is. Dan is de kwestie 'egoloos' afgedaan. Maar er is nooit een 'ik' die die kwestie af doet, dus ook geen afronding. Want in 'de wereld' ga je weer een verhouding aan met de wereld en daarmee de tijd en ben je 'zelf' zoals iedereen 'zelf' opvat.
30 October 2021, 12:20 | #140 | ||||||||||||||
Geen lid
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Je bent en blijft als voorheen in de wereld. Je kunt nergens anders zijn dan in de wereld. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Zo zie je maar waartoe een verkeerde basisveronderstelling kan leiden. Ik vind het nogal gewaagd om op zulke oude teksten op eigen merites op filosofische wijze voort te borduren. Wat ik hieronder schrijf is een eigen ont'dekking. Het zoeken naar waarheid ont'dekt dat wat overblijft Waarheid is hetgeen zich doorzet en aansluiting vindt in het innerlijk 'Weten'. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||||||||||||
|
|
Soortgelijke discussies | ||||
Discussie | Auteur | Forum | Reacties | Laatste bericht |
Top 100 questions and answers | Rob | Advaita | 11 | 9 June 2013 10:58 |
TOP forum | Danique | Forum; regels, vragen, idee | 5 | 19 November 2011 20:19 |