1 May 2022, 10:58 | #131 |
Kasuaris
|
De enige uitkomst betreffende zelf/ik kan zijn dat er sprake is van een verhouding van zelf met zichzelf. Het is het zelf wat gevast heeft ten aanzien van de wereld en zich zo onttrokken heeft aan de verhouding met 'de wereld'.
In dat 'vasten' komt het zelf tot Waarheid. (Of God zo je wilt). In Waarheid staat het éne niet tegenover het andere: het is één (met Waarheid) als innerlijke mededeling. Waarheid is het einde van iedere verwachting, het einde van ieder persoonlijke 'willen', het einde van iedere toekomstvervulling. Het 'zelf' kan niet anders dan in deze wereld blijven verschijnen. Wat er veranderd is, is zelfkennis. God/Waarheid werkt in de breedte , het 'zelf' is een letterlijk Niets. (Smaller kun je het niet krijgen) Maar ik begrijp dat je ego er nog niet aan toe is om toe te geven dat je met die zogenaamde 'afronding' er faliekant naast zat/zit. Als het ego ergens de pest aan heeft is het publiekelijk toegeven fout gezeten te hebben...... Er is helemaal geen afronding!
1 May 2022, 14:43 | #132 | |
Geen lid
|
Citaat:
Een bevinding dat het zelf niet anders kan dan in de wereld verschijnen is van een volstrekte irrelevantie omdat het op een ander niveau zo is. Het 'zelf' is een letterlijk Niets dat nog smaller is te krijgen, het bestaat namelijk niet. |
|
1 May 2022, 15:18 | #133 |
Kasuaris
|
Er is onderscheid tussen 'bestaan' en presentie. Bestaan doe je van je geboorte tot je dood. Presentie is 'dat' wat aan zichzelf bepaald is. In die presentie toont 'de wereld' zich aan mij. Present zijn en (lichamelijk) bestaan zijn twee geheel verschillende zaken, dat is wat er ontdekt kan worden.
Daarom is presentie (= gewaarzijn) geen ding, maar 'dat' waaraan de dingen verschijnen. Presentie ontkennen doen alleen mafkezen, want wie is dan degene die ontkent? Juist..... Zodra ik present ben, ben ik aanwezig tussen de dingen (de wereld). En omdat dat een basisprincipe is waarbij de mens existeert , is dat bij iedereen het geval. Wat hij of zij ook ontkent of bekent. Je kan zeggen dat presentie een eenheid is met ruimte en tijd, want in ruimte en tijd verschijnen de dingen. Daarom herhaal ik nog maar eens wat voor mij al miljoenen mensen hebben gerealiseerd : neemt je 'zelf' (dat wat tussen geboorte en dood bestaat) tot object van waarneming. En je kunt niet iets tot object van waarneming nemen als je ontkent dat het bestaat (vermeendheid). Beste Laurens, jouw onderzoek moet zelfs nog starten.....
1 May 2022, 15:24 | #134 | |
Kasuaris
|
https://nl.wikipedia.org/wiki/Ding_an_sich
Citaat:
Denk nooit dat je origineel bent. Miljoenen mensen gingen jou voor. Immanuel Kant beweerde dat het ding an sich niet kenbaar is. (Het oog wat zichzelf niet kan zien). Het ding an sich is niet als 'object' kenbaar, dat klopt. Het ding an sich kan wel zichzelf gewaar worden. En met dat 'zelf' bedoel ik natuurlijk niet het lichaam, want het lichaam is altijd object. Het 'ware' zelf is daarom een 'niets'. Ding'loos. En slaat jou in al je bewegingen gade. Laat daarom alle betweters (inclusief Bassie) op dit forum maar kletsen. Zelfkennis gaat over het kennen van het zelf. En dat is het kennen van de kenner/gewaarzijn/presentie/zelfverhouding of geef het zelf maar een naam. Het zelf kan gekend worden, maar dan moet je wel voorbij de poortwachter die God (of Waarheid) heet. Het 'zelf' waar ik het over heb is namelijk het zelfde zelf als jouw (ware) zelf.
2 May 2022, 11:50 | #135 | |
Geen lid
|
Citaat:
|
|
2 May 2022, 12:14 | #136 | |||
Geen lid
|
Citaat:
Ik heb jou met zo'n benadering dan ook vanaf je verschijnen hier met belangstelling gevolgd. Met name om te bezien of er ook een andere weg mogelijk was dan via gedegen zelfonderzoek. Inmiddels is helder dat die er via die weg niet is. Belangrijke kenmerken die volgen uit gedegen zelfonderzoek blijken zich bij je helemaal niet voor te doen. Sterker nog er wordt op het wijzen van deze kenmerken (o.a. egoloosheid) rigoureus afgegeven als zouden ze niet relevant zijn. Citaat:
De onderzoeken er naar bewegen zich op totaal verschillende terreinen. Onderzoek naar het zelf of bewustzijn is voor mij maar gepriegel in de marge. Het zoeken is naar het Zelf of Bewustzijn dat via de weg van Waarheid (vinding) loopt en dus niet via de weg van het subjectief beleefde waarheden ventileren in de hoop op consensus. Citaat:
|
|||
2 May 2022, 12:49 | #137 | |
Actuaris
|
Citaat:
Jij kan niet voor mij tot waarheid komen; ik zal het zelf moeten doen... Een goed idee lijkt mij het vasten aan deze wereld; waarbij het persoonlijke 'ik' zo wie zo zijn belang verliest en alzo het onpersoonlijke 'ik', ontdaan van al zijn aardse banden, opgaat in het geheel... Maar dan moeten we stoppen met de mensen het fabeltje van gehoorzaamheid wijs te maken... Gehoorzaamheid is wel het laatste dat de mensheid nodig heeft om zich van zijn onwetendheid en dwaasheid te ontdoen... |
|
2 May 2022, 16:46 | #138 | |
Kasuaris
|
Citaat:
2 May 2022, 19:44 | #139 |
Kasuaris
|
Waarheid is niet ontdekken wat je werkelijk bent. Dat is theoretisch geneuzel. Waarheid is jezelf vrij maken van cognitieve inhoud. Leeg worden van de wereld is tevens leeg worden van jezelf, omdat jij als mens zijnde nu eenmaal verschijnt in deze wereld. (Of je dat nu leuk vind of niet).
De volheid van Waarheid kan zich alleen openbaren in de leegte. Ik herhaal: Waarheid heeft niks van doen met ontdekken wat je werkelijk bent. Waarheid is de kennismaking met dat wat een (niet-twee) is. God kan niks anders zijn dat 'dat' wat in zichzelf is. En begrijp 'leeg maken' niet als een activiteit die jij kan doen. Je kunt niet zeggen : "vandaag ga ik mijzelf eens vrij maken van cognitieve inhoud". Zo van: "Ik ga mijn zelfonderzoek afronden". Het zelf kan zichzelf nooit leegmaken. Het zelf kan zich zelf daar toe bereiden door het reflecteren op deze wereld te beëindigen. Over het reflecteren kunnen we spreken , over Waarheid niet.
2 May 2022, 21:01 | #140 |
Jubilaris
|
Fijn dat je het weggehaald hebt, maar te laat. Bassie heeft het zien verschijnen en verdwijnen en hecht daar nogal wat belang aan. Een never ending story...
Soortgelijke discussies | ||||
Discussie | Auteur | Forum | Reacties | Laatste bericht |
Thomas a kempis: de zorg voor zichzelf | Heerda | Overige religie | 31 | 8 March 2012 22:51 |