2 May 2022, 21:07 | #141 |
Kasuaris
|
Even voor Laurens in Jip en Janneke taal.
Alles wat je kunt waarnemen dat ben je niet. En wat kun je waarnemen? De wereld! En wat kun je nog meer waarnemen? Jezelf! (Maar dan moet je natuurlijk geen ego ontkennen.) Dus als je 'boos' waarneemt in @Laurens, dat ben je dat niet. Neem een voorbeeld aan Sam: schouwen. Want zolang je schouwt reflecteer je niet. Het is eigenlijk godgeklaagd dat ik dat telkens maar weer moet uitleggen, Laurens. Gewoon basale (beginners) kennis. Je bent behoorlijk contraproductief aan het forum.
2 May 2022, 21:08 | #142 |
Kasuaris
|
En jouw ego is niet gepleast, ook niet onbelangrijk. Maar dat was misschien reeds gebeurd?
3 May 2022, 08:46 | #143 | |||
Geen lid
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||
3 May 2022, 08:49 | #144 |
Geen lid
|
|
3 May 2022, 09:00 | #145 | |||
Geen lid
|
Citaat:
Je theoretische benadering brengt je niks, de wereld verschijnt namelijk in jou en niet andersom. Citaat:
Waarheid openbaart zich overal, het is zaak Waarheid te herkennen als je leidraad. Citaat:
|
|||
3 May 2022, 09:13 | #146 | |
Geen lid
|
Citaat:
|
|
3 May 2022, 13:17 | #147 |
Kasuaris
|
Om een beetje te kijken of jij het ook begrijpt. Je beweert egoloos te zijn en te weten 'wat' je bent. Maar als ik er over schrijf dan blijk je er niks van te weten.
3 May 2022, 13:30 | #148 | ||||
Kasuaris
|
Dat is zelfkennis: alles wat vorm heeft (benoemd kan worden) dat neem je waar en dat ben je nooit.
Kortom, alles wat in de wereld is dat bén je niet. Daarom kan ook de enige weg zijn door te vasten aan de wereld. Hele basale zelfkennis is dit, Laurens, verbazingwekkend dat je dat niet weet. Citaat:
Citaat:
Nope. Waarheid zegt mij dat ik alles ben, Leegte (Gewaarzijn dus) zegt mij dat ik niets ben. Waarheid (God) en Leegte (de zelfverhouding) zijn verschillende zaken. Citaat:
Dat is Byron Katie flauwekul. Gedachten komen op en gaan weer. Een kind kan nog wel bedenken dat je je gedachten niet bent. Het gaat om wat gedachten te weeg brengen: een mens die alleen maar in verleden en toekomst (tijd!) leeft. Gewaarzijn bevindt zich niet in de tijd, juist omdat het geen gedachte is. Gewaarzijn kun je alleen maar zijn. Citaat:
Je zit nog helemaal vast in intellectuele voorstellingen over God, bewustzijn en Waarheid (wat hetzelfde is als God)
3 May 2022, 13:36 | #149 | |
Actuaris
|
Citaat:
De eerste stap is om te 'ontdekken' wat je in essentie bent. Daar komt (in onderzoek) de misvatting aan het licht dat je het persoonlijke, veranderlijk (in essentie!) zou zijn. Dan komt er de 'ontdekking' dat je in essentie 'iets anders' bent. En vervolgens komen er volgende stappen in het onderzoek waar helder wordt dat je 'alles' (dus ook de verschijnselen) bent. |
|
3 May 2022, 13:43 | #150 | |
Kasuaris
|
Ik zocht naar een mooi citaat over waarnemer/waargenomene en waarom dat een scheiding is.
http://www.overpeinzende.nl/2012/de-...llende-visies/ Maar deze dame begrijpt er ook al geen bal van. Citaat:
De hele wereld verschijnt vóór jou. Het gaat niet om raadspelletjes, maar om de betekenis te begrijpen van 'verschijnen'. Het is het meest eenvoudige maar ook het meest elementaire stukje in zelfkennis. "Dat wat ziet" ziet alles wat verschijnt. De hele wereld verschijnt aan jóu. Wat er gebeurd is dat jij als ego zijnde aan die wereld een persoonlijke inkleuring geeft. Jij als ego oordeelt je het apelazarus over van alles en nog wat. Het oordelen veroorzaakt een reflectie in je geest en dat is de 'verduistering'. Heus, die Jezus was zo gek nog niet. Het gaat om het oordelen, het met een maat meten (Ik zie ego bij jou!). Gewaarzijn meet met geen enkele maat, niks noppes , nada. Gewaarzijn ziet ook geen 'ego bij jou'.......het bezit die eigenschap niet juist omdat het zonder eigenschappen is.
|
Soortgelijke discussies | ||||
Discussie | Auteur | Forum | Reacties | Laatste bericht |
Thomas a kempis: de zorg voor zichzelf | Heerda | Overige religie | 31 | 8 March 2012 22:51 |