13 June 2022, 17:24 | #141 | |
Jubilaris
|
Citaat:
Wat is je werkelijkheid zonder verzinsels? En dat we leven en bestaan in een 'vermeende wereld is net zo goed een verzinsel, van dat wat behoefte heeft aan een werkelijkheid.. de ervaring cq het 'verhaal. |
|
13 June 2022, 18:36 | #142 |
Actuaris
|
We gaan hier zelf zo ver dat we, diep verstandelijk, tot de slotsom gekomen zijn dat ZIJN niet IS... en dat alleen wat niet IS, IS...
Zei ik het niet, het verstand kan het ene en zijn tegendeel bewijzen en de nar wordt uitgeroepen tot koning... |
13 June 2022, 20:16 | #143 | |
Geen lid
|
Citaat:
|
|
13 June 2022, 20:33 | #144 | ||||||||||||||
Geen lid
|
Welnee dat is alleen van belang om even te bezien of er een ego opspeelt.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||||||||||||
13 June 2022, 20:55 | #145 |
Jubilaris
|
Dat is gewoon om te zien of er een ego opspeelt.
Hoeft voor mij niet hoor, het kost hier al te veel van mijn tijd. Emmertjes water dragen naar de zee is zo mijn ding niet. Prettige avond verder nog.
13 June 2022, 21:08 | #146 | |
Actuaris
|
Citaat:
Lekker dan ... |
|
13 June 2022, 21:17 | #147 | |
Jubilaris
|
Citaat:
En nee, dat is wat jij er van maakt. Instinct is gewoon gericht op overleven, het is gericht op het in stand houden van het leven. Dat is heel natuurlijk, en gaat helemaal vanzelf, maar het heeft niets met directe zien te maken. Het directe zien ziet dat dit proces geen zelf heeft, geen ik. Het is gewoon een natuurlijk proces, dat niet via het denkend centrum gaat, maar wel via de ervaring. Instinct wordt geactiveerd door de ervaring, de ervaring van in gevaar te zijn, bijvoorbeeld. Ik zou hoogstens kunnen met je meegaan dat directe ervaring (rechtstreeks, niet via de opweg van het denken) wel iets te maken kan hebben met jouw "instinct". Maar het heeft niets vandoen met het directe zien. Het directe zien overstijgt leven en dood, en dus ook 'overleven', maar het sluit overleven ook weer niet uit, dat gaat gewoon zijn natuurlijke gang, dat behoeft geen inmenging, noch kennis erover, noch behoeft het enige analyse.
13 June 2022, 21:19 | #148 | ||||||
Kasuaris
|
Alexander Smit:
Citaat:
Citaat:
Liefde, mededogen zijn zaken welke voortkomen uit de leegte. Hetgeen tevens bewijst dat ik niet God ben. Het zijn gemoedstoestanden welke niet voortkomen uit de persoon welke ik ben, maar uit de leegte. Hoe dat kan? Niet alles valt te weten. Citaat:
De persoon zal nooit zichzelf om zeep helpen om de eenvoudige reden dat de persoon daar geen reden toe heeft. Gewaarzijn moet wakker geschud, dat draagt een dieper weten in zich. Maar gewaarzijn is nooit de persoon , het ziet de persoon. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ook niet onbelangrijk. Je komt je eigen energie lichaam tegen. Dit energie lichaam is niet gewaarzijn. Wel is het heel handig om je aandacht er op te richten, dat is namelijk wat gewaarzijn doet. Blz 67: De wereld is een aanname. Aha! Nu weet ik hoe die term 'vermeend' (aanname) in de wereld is gekomen. https://www.spiritueelleraar.nl/wp-c...irecte-Pad.pdf
13 June 2022, 21:35 | #149 | |
Kasuaris
|
Citaat:
Ik ontraad een ieder om zich in dingen te begeven waar je geen verstand van hebt. Als je vanuit het 'innerlijk' werkt heb je geen enkel middel nodig en begrijp je wat je gedaan hebt, wat er gebeurd is.
13 June 2022, 21:39 | #150 | |
Kasuaris
|
Citaat:
|
Soortgelijke discussies | ||||
Discussie | Auteur | Forum | Reacties | Laatste bericht |
Moeten prive berichten prive blijven ? | Rennie | Forum; regels, vragen, idee | 107 | 15 April 2013 23:58 |