13 June 2022, 21:49 | #151 | |
Kasuaris
|
Citaat:
Het is je aandacht richten op iets. Op je gevoelens. Op je voorstellingen. (stel je een olifant voor en richt je aandacht er op.) Op je eigen lichaam. Dergelijke oefeningen zijn er voor dat je er van doordrongen raakt dat alles wat je waarneemt niet bent. Je bent 'dat' wat waarneemt. En door je lichaam, gevoelens en je voorstellingen waar te nemen ben je niet je lichaam, niet je gevoelens en niet dat wat je je voorstelt.
13 June 2022, 21:55 | #152 | |
Actuaris
|
Citaat:
Alexander Smit was de eerste leraar die ik in levende lijve heb ontmoet. Ik ben in de jaren '80 bij hem op satsang geweest in Amsterdam. Onvergetelijk! |
|
13 June 2022, 21:56 | #153 | |
Kasuaris
|
Citaat:
Je bent de persoon niet, dat is het hele eieren eten. Maar de persoon 'is' er wel, maar dan in wordende, tijdelijke staat. Iets wat verschijnt en verdwijnt.
13 June 2022, 22:02 | #154 | |
Kasuaris
|
Citaat:
Al die Sanskriet termen kan ik niet bijbenen , maar zijn bevindingen (aanwijzingen) kloppen grosso modo wel. Behalve meditatie dan, wat ik als overbodig beschouw. Het 'tot object van waarneming' nemen wat hij aanbeveelt, praktiseer ik al sinds jaar en dag. En dan raak je er steeds beter in en verzin je ook zelf dingen om tot object van waarneming te maken. Erg belangrijk m.i. Het is zelfs leuk om te doen. Zo heb ik wel eens een 'eigen' hand gevisualiseerd welke mijn rug masseerde waar ik mijn aandacht op richtte. Dan doe je 2 zaken tegelijk tot object van waarneming maken.
13 June 2022, 22:08 | #155 | ||
Geen lid
|
Dat was nooit je insteek en verzin je nu vast maar even.
Je bent (of was) een ego pleaser en er mocht geen onvertogen woord vallen. Citaat:
Citaat:
|
||
13 June 2022, 22:11 | #156 | ||
Actuaris
|
Inderdaad sorrie...
Citaat:
Citaat:
Noem je dat direct zien??? En indien het dat is; weet dan dat ook dat gewoon natuurlijk is... |
||
13 June 2022, 22:32 | #157 | |
Actuaris
|
Citaat:
Ik zeg niet 'ik ben gelukkig' of 'ik ben zalig'... of 'ik ben zus of zo'... 'Ik ben'... En in 'ik ben' weet ik dat ik besta, dat ik leef... en door het feit dat ik kan zeggen dat 'ik leef', 'ik ben', alle dwaze vragen van het nut, het doel, het waarom... van het Leven, waarin onze mensheid op dit ogenblik onherroepelijk verdwaald zit, wegvallen want het leven op zich is het antwoord op al die vragen... Het Leven is... en het gebeurt dat het besef van de volheid van dat leven mij af en toe de adem beneemt... Maar ik zwerm niet rond in gelukzaligheid... Ik heb in den beginne gezegd dat ik wil opklimmen naar de hemel maar enkel met mijn voeten vastgebonden op aarde... en dat wil zeggen dat ik niet dwaas wil wegkwijnen in valse gelukzaligheid door een groot deel van mijn zijn zijn bestaansrecht te ontkennen... |
|
13 June 2022, 22:35 | #158 | |
Actuaris
|
Citaat:
|
|
13 June 2022, 22:39 | #159 | |
Actuaris
|
Citaat:
|
|
13 June 2022, 22:41 | #160 | |
Actuaris
|
Citaat:
|
|
|
|
Soortgelijke discussies | ||||
Discussie | Auteur | Forum | Reacties | Laatste bericht |
Moeten prive berichten prive blijven ? | Rennie | Forum; regels, vragen, idee | 107 | 15 April 2013 23:58 |