30 October 2021, 19:43 | #161 |
Kasuaris
|
Ik hoop dat je vraag: Waarom doe je dat? zo naar bevrediging is beantwoord.
Alleen door vergelijkingen te trekken maak je het verschil duidelijk. Verder staat het een ieder vrij om te leren van andermans dwalen. Van andermans fouten leren is minder pijnlijk dan van je eigen fouten leren! Voor wie het nog niet weet, het leven is een les in liefde. Meer behelst zelfkennis eigenlijk niet.
30 October 2021, 21:04 | #162 | |
Vicaris
|
Citaat:
Eigenlijk boeit me 'n gelijk van de kwestie afgerond of niet afgerond niet. Het gaat mij enkel om ego om te zien wat ik niet ben . Dit gaat natuurlijk via de ander, maar daar is iets in veranderd merk ik. |
|
31 October 2021, 00:08 | #163 | ||||||||
Jubilaris
|
Citaat:
Of om het in jouw woorden te zeggen: er kan geen kleine bewustzijn zijn zonder het grote Bewustzijn, er kan dus ook geen wereld ervaren zijn zonder dit grote Bewustzijn, zonder Brahman. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Het is niet zo dat Brahman één iets is en Helderheid iets anders. Brahman is leeg aan een werkelijke concrete wereld, maar is ook Helder in de zin dat er wel verschijnen is. Het verschijnen hoeft gewoon niet de leegte te verlaten, de verschijning is leegte. Hoewel leeg verschijnt het wel (de Helderheid van Brahman), hoewel verschijnend blijft het leeg (de Leegte van Brahman). Niets van deze manier van beschrijven is werkelijk juist, het is maar een beschrijving, jij kan het helemaal anders beschrijven. Ik beschrijf het zo om de niet tweeheid van Brahman aan te wijzen en vooral Bassie er op te wijzen dat er geen twee zijn: geen niet-zelf en een wereld met een zelf, waarbij men in het een en uit het ander moet en dan weer naar het ander moet terugkeren. De wereld waar Bassie van zegt waar je naar terug moet is gewoon al Helderheid, al en dus ook nog steeds Brahman. Het feit dat er ervaren is is dankzij Brahman en moet dus niet verlaten worden of iets 'anders' betreden worden door contact te houden met Brahman, het is Brahman. Wat geen Brahman is, is wat er verschijnt, dat is illusie, wat Brahman is is de Helderheid die verschijnen mogelijk maakt. Als dit Gezien is, is er geen terugkeren meer van Brahman naar iets dat buiten Brahman zou zijn. Het terugkeren is het vergeten, de verwarring dat ervaren iets anders is dan Brahman, en dit gebeurt als wat ervaren is geloofd wordt Werkelijk te bestaan, of zoals je wilt geloofd wordt Waar te zijn. Citaat:
Citaat:
Daarom "De onveranderlijke basis [de leegt van Brahman] en het waarnemen van het veranderlijke dat daardoor mogelijk is [de Helderheid van Brahman], is niet-twee [is nog steeds Brahman]. Het is maar als dit wezenlijk ontdek is, dat beschrijvingen als "Brahman is de wereld" gezien zijn van waar ze komen. Als dit niet gezien is, dan zijn zulke beschrijvingen en elke toelichting er bij onoverkomelijk filosofie.
31 October 2021, 00:55 | #164 |
Kasuaris
|
Mij maakt het ook niet uit, een ieder mag hier zo veel over zichzelf verkondigen als hij of zij zelf wil. Letters zijn geduldig. Ik heb diverse redenen gegeven waarom dat afgerond zijn onzin is.
31 October 2021, 01:00 | #165 | ||||
Jubilaris
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Er is niets meer wat zich kan verhouden, werkzaamheid bepaald in deze stelling nog teveel je reflectie. Citaat:
Je zou ook kunnen zeggen dat je daarmee twee x Bewustzijn.. ontkent. |
||||
31 October 2021, 01:12 | #166 | |
Jubilaris
|
Citaat:
Reizen zit er voorlopig niet in. Op het forum is de inzet uiteraard, hoe kan het ook anders.. Bewustzijn. |
|
31 October 2021, 01:25 | #167 | |
Actuaris
|
Citaat:
31 October 2021, 09:40 | #168 | |
Jubilaris
|
Korte commentaren, kunnen warriger zijn dan ellelange verhalen.
Citaat:
Keer het om. Onverbloemde projectie.. |
|
31 October 2021, 10:31 | #169 | ||
Geen lid
|
Citaat:
Citaat:
|
||
31 October 2021, 10:33 | #170 | ||
Kasuaris
|
Citaat:
De persoon die je bent leeft in de tijd en (het onpersoonlijke) bewustzijn neemt de persoon die je zelf bent waar vanuit niet-tijd. (de eeuwigheid zeg maar) Dus als je -zoals Laurens- ego ontkent (de persoon die je zelf bent ontkent) dan zul je nooit weten 'wat' bewustzijn is, omdat bewustzijn altijd een object van kennen nodig hebt. De clou van zelfkennis is om jezelf als een object te leren waarnemen. Jij als persoon bevindt zich in de tijd, bewustzijn neemt alles wat tijdelijk is waar. Het woord 'veranderlijkheid' is ook niet goed gekozen, het woord 'tijdelijk' dekt wel de lading. Citaat:
Wat er dus uiteindelijk uit de bus komt is hetzelfde. Weten wat er in mij als persoon hetzelfde is als in jou. Dat kan geweten worden en dat wordt ook geweten door mij. Is dat een afronding? Alleen onwetenden gebruiken zo'n begrip.
|
Soortgelijke discussies | ||||
Discussie | Auteur | Forum | Reacties | Laatste bericht |
Top 100 questions and answers | Rob | Advaita | 11 | 9 June 2013 10:58 |
TOP forum | Danique | Forum; regels, vragen, idee | 5 | 19 November 2011 20:19 |