4 May 2022, 10:16 | #161 |
Geen lid
|
|
4 May 2022, 10:19 | #162 | |
Geen lid
|
Citaat:
Zoals gezegd is er zelfkennis en Zelfkennis, dat onderscheid moet je eerst maken. Vanuit zelfkennis kom je tot de door je gedane bevindingen. Vanuit Zelfkennis krijg je ander uitslagen. Het is zinloos over de uitslagen uit deze verschillende geledingen een strijdperk te betreden. |
|
4 May 2022, 10:38 | #163 | |||||
Geen lid
|
Citaat:
In waarheidvinding zou na twee regels al duidelijk zijn dat je dit kunt laten voor wat het is. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Gewaarzijn neemt geen enkele maat nee, gewaarzijn doet niks anders dan gewaar zijn. Daar ik Gewaarzijn c.q. Bewustzijn BEN, dus zonder het 'ik' meegezeulde rugzakje is er ook hier geen sprake van oordelen. Dat doet alleen degene behept met een 'ik'. Ergo waar het dus om gaat is te achterhalen in welk opzicht het 'ik' je beperkt te zijn 'wat' je bent. Gedegen zelfonderzoek. |
|||||
4 May 2022, 11:10 | #164 | ||||
Geen lid
|
Citaat:
Citaat:
Overgave is jouw 'ik' (en met je 'ik' jouw bestaan) in handen van een ander leggen. Feitelijk is het jezelf ontdoen van het in jou aanwezige 'ik' met al zijn plannen en toekomstverwachtingen. Citaat:
Je gelooft in het bestaan van een 'ik' en dan kunnen vele middelen gehanteerd worden om je van dat geloof af te brengen. Afgezien daarvan of onthouding daartoe in staat kan worden geacht. Citaat:
|
||||
4 May 2022, 11:14 | #165 | |
Jubilaris
|
Citaat:
Met zijn Zelfkennis is m.i ook niks mis, hij zegt er alleen niks over.. net als jij, ik, Dorje. Wat kan er überhaupt van gezegt worden? Alles valt en staat met elk momentum van de entiteit die aanleiding is voor allerlei soorten en manieren van idee-vorming, en van daar uit tot verwijzingen komt, daar wordt de boot al gemist en gaat men vlotjes bouwen.. Daarentegen is 'duiden in deze een vaardigheid die de ogenschijnlijke 'werkelijkheid' van verhaal en idee-vorming.. grondloos toont. Jouw pogingen daartoe vind ik in dit geval meer to the point dan de pogingen van Bassie. Wat zelfkennis betreft vind ik de 'verwijzingen van Bassie zeer lezenswaardig. |
|
4 May 2022, 11:16 | #166 | |
Geen lid
|
Citaat:
|
|
4 May 2022, 11:24 | #167 | |
Geen lid
|
Citaat:
Verder leidt bezig zijn met twee verschillende grootheden zoals zelf en het Zelf tot verwarring (in ieder geval voor de doorsnee lezer waar het mij om te doen is dat het deze aanspreekt) hetgeen hier, zelfs onder de bedrijvers van het woord, alsmaar duidelijker wordt. Filosoferen en als zodanig tot bevindingen en mogelijk consensus komen is niet de doelstelling van dit forum. Hier gaat het nog steeds om gedegen zelfonderzoek, bewustwording en het aantonen van belemmeringen dat te kunnen bewerkstelligen door tegenwerking van het ego. Al het andere dat daar geen betrekking op heeft is geleuter en kan gevoeglijk achterwege blijven. |
|
4 May 2022, 12:41 | #168 | |
Kasuaris
|
Citaat:
Er is maar één zelf en tevens miljarden zelven. (Lees: het is mogelijk voor ieder mens om op dezelfde manier 'zelf' te zijn.) Een hoofdletterig zelf is niet aan de orde. Wees niet de druppel in de oceaan, maar de oceaan in de druppel.
4 May 2022, 12:44 | #169 | |
Kasuaris
|
Citaat:
Maar dat was mij reeds duidelijk.
4 May 2022, 12:53 | #170 | |
Kasuaris
|
Citaat:
Er is op verschillende wijze een zelf zijn. En er is op identieke wijze een zelf zijn. Het op verschillende wijze een zelf zijn behoeft geen uitleg, daar is iedereen bekend mee. Het op identieke wijze een zelf zijn daar kan heel wat van gezegd worden. Dat is dan ook waar ik me doorgaans mee bezig hou op dit forum. Het is te 'bereiken' (het is er al) door het leeg houden van iedere betrekking op de buitenwereld terwijl die wereld gewoon vóór je aanwezig is. Het lichaamsbewustzijn (middels het lichaam zijn we op verschillende wijze een zelf) kan daarbij terugtreden. Vandaar ook dat Jezus sprak van vasten ten aanzien van de wereld. Uiteraard is bovenstaande een resultaat van jaren. De meeste mensen zijn vereenzelvigd met lichaamsbewustzijn (ik bén mijn lichaam) en het lichaamsbewustzijn is tevens de zelf-illusie.
|
Soortgelijke discussies | ||||
Discussie | Auteur | Forum | Reacties | Laatste bericht |
Thomas a kempis: de zorg voor zichzelf | Heerda | Overige religie | 31 | 8 March 2012 22:51 |