|
Alles is bewustzijn De rest is persoonlijke invulling. |
|
Discussietools | Zoek in deze discussie | Weergave |
7 May 2010, 02:23 | #11 | |
Vicaris
|
Citaat:
Is een "gedacht(e)" iets anders dan de voltooid verleden tijd van "denken"? |
|
7 May 2010, 07:50 | #12 |
Banned user
|
Gedachten hebben meer het effect van aan doen, over drijven, terwijl denken meer het vastpakken is of de richting ervan bepalen.
Wat je met je gedachten doet, oordelen en een conclussie eraan verbinden, legt een status en gaat je stemming bepalen. Als dat het is wat je nodig hebt is dat prima, het kan nodig zijn je iets te laten herinneren, iets her te beleven, het kan je ook motiveren iets anders te gaan doen. Als het een gevoel oplevert dat je in een vervelende gemoedstoestand brengt kun je proberen de oorsprong ervan te achterhalen. De kortste weg is je gedachte niet te geloven. |
7 May 2010, 08:38 | #13 | |
Asprirant lid
|
Citaat:
Sterker nog... ik kon het niet anders omschrijven als dat ik gedaan heb met mijn 'babbel'. Dus dank Hein.. |
|
7 May 2010, 08:53 | #14 | |
Banned user
|
Citaat:
You'r welcome.. |
|
7 May 2010, 10:40 | #15 | |
Vicaris
|
Citaat:
Dat wat het eventueel opbrengt/de uitkomst is 'een gedachte'...en dit is dan verleden tijd/zelfstandig voltooid deelwoord... Maar ja dan begint het vaak pas Klopt het wat je gedacht/bedacht hebt? Hoeveel waarde hecht je eraan? Wat (welke (on)mogelijkheden) heb je allemaal uitgesloten? Vertrouw je dan op je gevoel hierbij? Of trek je gewoon alles in twijfel? Of anders? |
|
7 May 2010, 10:57 | #16 |
Vicaris
|
Nieuwe gedachten..... over vorige gedachten
|
7 May 2010, 11:09 | #17 |
Actuaris
|
Voor mij: ja.
Dat wat er hier bedacht kan worden, in gedachtes vastgelegd kan worden is niet anders dan een tijdelijke vastlegging van iets wat in wezen zo veranderlijk is als wat. Het is niet iets wat 'geloof - waardig' is en heeft geen ander nut dan een praktische b.v. om te onthouden wat ik wilde koken en welke boodschappen ik daar voor nodig had. Moet ik zeggen dat met het ouder worden een boodschappenbriefje ook handig is en eigenlijk een zelfde dienst bewijst. Nadat de boodschappen zijn gedaan kan het in de prullenbak. |
13 May 2010, 11:40 | #18 |
Vicaris
|
@ Maria, ja... het worden af en toe dan heuse spinnewebben...ze kondigen meestal de tijd voor grote schoonmaak aan.
@ Rob, heeft denken voor jou alleen een praktische kant? Is denken misschien ook zintuiglijk? ik bedoel...je kan het niet afsluiten/stoppen net zoals je de andere zintuigen niet kan stoppen... Nou ja...de praktische kant is hier meestal puinhoop. Een boodschappenbriefje is zeker geen garantie dat ik ook thuiskom met de dingen die erop staan. Meestal wel allemaal spul wat er niet op staat (deze smiley...omdat ik hem erg grappig vind) |
11 April 2013, 17:19 | #19 |
Jubilaris
|
|
11 April 2013, 17:43 | #20 |
Asprirant lid
|
Dank je wel
|
|
|
Soortgelijke discussies | ||||