|
Inzichten Elk inzicht is een smoesje. |
|
Discussietools | Zoek in deze discussie | Weergave |
20 October 2012, 11:02 | #11 | |
Vicaris
|
Citaat:
De voorlopige conclusie van deze uitwisseling is dat het ons op dit moment volkomen ontbreekt aan een gedefinieerd referentiekader. We raaskallen dus maar wat langs elkaar heen zonder ooit ergens uit te komen. Mijn voorstel is dus om vóór alles definities samen te stellen en pas daarna de discussie te vervolgen. Daarnaast is dit medium niet handig om discussies te voeren. Beter zou het zijn recht tegenover elkaar te zitten en te spreken. Nou ja , wie weet. HG Hab. |
|
20 October 2012, 13:43 | #12 |
In memoriam
|
|
28 October 2012, 20:50 | #13 | |
Jubilaris
|
Citaat:
Wat mij betreft is dat ook geen punt. Een punthoofd is ook geen punt. Natuurlijk dan wel met een passende puntmuts. Vooral met het komende jaargetijde hier. Het leven is zo simpel. Je zou er simpel van worden. Mits je zoals ik niet simpel geboren bent. |
|
30 October 2012, 00:03 | #14 |
In memoriam
|
|
17 February 2013, 23:43 | #15 |
Asprirant lid
|
Het leven is simpel?
Beste Aart
Het leven is alles behalve simpel of je moet alle zaken van verlies al hebben meegemaakt. Voor kort terug heb ik een poes van 17 jaar oud in moeten laten slapen en jou woorden zijn daar werkelijkwaar geen troost in. Het meisje was een vriendinnetje en een kindje van mij en ik heb haar gekoesterd en van haar gehouden. Gun iemand zijn lijden. Ik besef echter dat dit lijden niet eeuwig kan duren en al snel overslaat in zelfbeklag. Momenteel ben ik er nog niet klaar mee. Gerard |
18 February 2013, 10:36 | #16 | |
Jubilaris
|
Citaat:
Maar ja, als jij om voor jou een goed reden troost zoekt en het geheugen blijft om een reden ratelen dan maak je het jezelf niet simpel en dat gun ik je van harte. Het gaat er niet om of je alle zaken van verlies al hebt meegemaakt, al kunnen die ervaringen wel ergens toe leiden. Het leven kan als simpel ervaren worden als je dat gene herkent/doorkrijgt wat spreekt over verlies. Het is in basis zo ontzettend simpel maar ik snap wel dat je daar niets aan hebt 'als de mens nog niet klaar met zichzelf is/een bepaald beeld van zichzelf heeft. |
|
18 February 2013, 11:16 | #17 | |
Jubilaris
|
Citaat:
Voor mijn gevoel is er een namelijk (simpel) verschil tussen lijden onder het verdriet en dat verdriet gewoonweg simpel ervaren. Dan is er vanuit mijn gevoel ook geen lijden in die zin van marteling en kwelling. Waarom zou er een voorwaarde moeten zijn dat het leven alleen simpel kan zijn leven als er geen gevoelens meer zijn? Het simpele zit hem meer in de aanvaarding van wat zich aandient in het leven. Als er dan nog wel gevoelens van verdriet zijn worden die ook aanvaard zonder eronder te lijden. Op het moment dat je gedachten daar geen enkele rol mee spelen verdwijnen die gevoelens ook maar dan niet meer als een soort must, om simpel te kunnen leven. Het gebeurt gewoon en het maak niet uit of ze er eerst nog wel waren. Er is niets mis met verdrietig zijn als je er niet onder lijdt en/of verder geen gedachten aan verbind. Kan zelfs een hele mooie ervaring van eenheid zijn als je het op die manier ervaart. |
|
18 February 2013, 15:54 | #18 |
Jubilaris
|
Het lijkt het verlichtingsmodel van iemand die zich op het spirituele pad begeeft in de veronderstelling dat er een leven bereikt kan worden bestaand uit maar één kant; de enkel vreugdevolle.
Het lijkt wel of hier de mogelijkheid tot Leven wordt aangeboden als 'n stok met maar één kant. ..Maar zoiets bestaat niet. |
18 February 2013, 21:54 | #19 | |
Actuaris
|
Citaat:
|
|
18 February 2013, 22:15 | #20 |
Jubilaris
|
idd. Je ziet 't.
|