|
Advaita Advaita is niet voor doetjes |
|
Discussietools | Zoek in deze discussie | Weergave |
11 May 2013, 16:49 | #11 | |
Asprirant lid
|
Citaat:
Dus koester je onzekerheid zou ik zeggen, het zijn mooie onderzoekspunten, als je wilt. Maar dat heb ik ook maar van horen zeggen hoorWiNk |
|
11 May 2013, 16:59 | #12 | |
Asprirant lid
|
Citaat:
|
|
11 May 2013, 18:58 | #13 | |
Asprirant lid
|
Citaat:
|
|
11 May 2013, 19:02 | #14 |
Actuaris
|
|
11 May 2013, 19:20 | #15 |
Asprirant lid
|
|
11 May 2013, 19:58 | #16 | |
Asprirant lid
|
Citaat:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Nirwana Karma is gewoon een wet: de wet van oorzaak en gevolg. Hoef je ook niet voor in re?ncartie te geloven. Het gebeurt gewoon. Zodra je je vrije wil uitoefent kun je (ego) ervoor kiezen om er anders mee om te gaan. Aanvaarden of er tegen vechten. |
|
11 May 2013, 20:09 | #17 |
Actuaris
|
|
11 May 2013, 23:32 | #18 | |
Asprirant lid
|
Citaat:
Wat advaita leraren van vinden, dat zoeken zij maar uit. Ego is ook geen droom. Ego is er slechts omdat wij dualiteit ervaren. Binnen de illusie bestaat dus ego, daarbuiten niet. Het is een kwestie van goed nadenken en in je systeem integreren. Ook dan zul je nog steeds ego ervaren, maar je weet dat het een illusie is. Dan gaat het lachwekkend worden als iemand met een rooie kop van kwaadheid voor je neus staat. "Wat een idioot" denk je dan? Naarmate je vordert in dit proces ga je inzien dat je niet alleen in een illusie leeft, maar deze illusie ook gedeeltelijk kan vorm geven. |
|
11 May 2013, 23:44 | #19 | |
Asprirant lid
|
Citaat:
Stel dat jou iets ergs overkomt. Je wordt in elkaar getrapt door een stel Marokkanen. Dan kan je kiezen voor twee paden. Het pad van het ego of het pad van de Liefde. Op het pad van de Liefde zoek je vergeving (en gerechtigheid) Op het pad van het ego kruip je in de slachtofferrol en gaat een haat ontwikkelen jegens Marokkanen en bij gebrek aan Marokkanen aan andere buitenlanders. En om die slachtofferrol te bevestigen zoek je steun bij andere ego' s die je zullen bevestigen. Zo werkt karma. Er is een toevallige gebeurtenis en jij maakt de vrijwillige keuze hoe er mee om te gaan. Op ieder moment van je leven kan je kiezen voor het pad van het ego of het pad van de Liefde. Ego zal zich altijd tegen je keren omdat het een zichzelf versterkend effect heeft. Liefde zal altijd in je voordeel zijn omdat dit ook een zichzelfversterkend effect heeft. |
|
11 May 2013, 23:55 | #20 | |
Asprirant lid
|
Citaat:
Je ego maakt dat die gevoelens versterkt worden. Het zichzelf versterkende effect waar ik het over had. Het eerste wat je dus moet doen is stoppen met je ego te voeden. Laat een ander je maar uitlachen, beschimpen of weet ik veel wat. Jij weet dat het toch maar een illusie is, dus waarom je druk maken? Voorbeeld: ik heb een egoistische buurman die een paar jaar terug woest op me was. Hij had een verhaal voor waarheid aangenomen en had zich al een paar weken helemaal op zitten te vreten. Hij had niet bij mij het verhaal op waarheid gecontroleerd en smeet het recht in mn gezicht. Het enige wat ik gedaan heb was mijn versie rustig verteld en hem een goedendag gewenst. Mij boeit zijn gelul niet. Ik bleef hem ondanks zijn stuurse gedrag gewoon groeten en ik ben ook nooit met hem en zijn verhaal bezig geweest. Als je weet dat het een illusie is, waarom zou ik mij dan nog druk maken om dat soort futiliteiten? Die man had een mening die onjuist was. Hij was de probleemeigenaar, niet ik. Inmiddels is hij weer bijgedraaid en doet normaal. Door al dat ego gedoe niet serieus te nemen, ontstaat er voor jou een hele andere wereld. Ik ben ca 25 jaar (bewust) op dit pad bezig. Maar soms denk ik vanuit mijn huidige kennis wel eens dat de kiem er al eerder was. Ik ben niet verlicht, hooguit word ik verlicht. Ik heb niets met advaita, goeroes en andere leunstoel-verlichten. Allemaal druk-doenderij met vele moeilijke woorden om iets heel eenvoudigs aan te duiden. |
|