|
Advaita Advaita is niet voor doetjes |
|
Discussietools | Zoek in deze discussie | Weergave |
20 May 2013, 00:08 | #11 | |
Jubilaris
|
Oorspronkelijk geplaatst door Pionne
Als alles één is, non-dualiteit, zijn we het dan ook niet vanuit de aard van de zaak 'eens'? Of is dit zo'n typische vraag van een groentje? Renoir, ik ben oprecht benieuwd hoe het is om je werkelijk de advaita-principes te hebben eigen gemaakt. Ik sta er als volgt in: a) Ik ben er nog zodanig ver van verwijderd dat het voor mij niet te bevatten, te begrijpen, voor te stellen is. b) Advaita bestaat niet, het is een luchtkasteel. Om maar even aan te geven? Ik neem jouw intentie zeer serieus, dat staat buiten kijf. Reactie Renoir; Citaat:
|
|
20 May 2013, 00:42 | #12 |
In memoriam
|
Waarom is dat onbevlekte (ook) zo belangrijk?
|
20 May 2013, 03:57 | #13 |
Kasuaris
|
|
20 May 2013, 12:19 | #14 |
Missionaris
|
|
20 May 2013, 13:02 | #15 |
Kasuaris
|
Laat maar zitten Renoir, het ging me niet om de kwaliteit van de vraag maar om het feit dat de vraag het begin inluid van wat was het onderwerp ook weer precies in dit topic. En dan heb ik het dus over dit was .
Maar goed als het jou verder niks uitmaakt vind ik het ook ok |
20 May 2013, 13:44 | #16 | |||
Asprirant lid
|
Renoir, dank voor je antwoord.
Citaat:
Citaat:
Maar goed, ik persoonlijk (wij allemaal?) leef met (de illusie) van tijd. Ontwikkeling vind ik mooi, streef ik na. Al 'observerend' gebeurt er iets, word ik wijzer, of minder onwetend. Zoals ik nu bezig ben lijkt het alsof ik laagjes stof en niet ter zake doende zooi wegveeg/opruim. Of ehhh?, op z'n minst zie liggen! Voor nu voelt dat nuttig. Zelfs al blijkt dat ik (af en toe) een dwaalweggetje in sla, voelt dat als nuttig. Als ik maar blijf opletten! Citaat:
Als men zover komt, in de zin van 'richting het oneindige' (zoals in de wiskunde omschreven met ∞), dan ben je 'er', dan ben je weer 'wetend'? (Maar ik bén er al, want oneindigheid is er ook al!?!) Ik blijf een beetje hangen in 'tijd' en 'ontwikkeling' en zo. Soms lijk ik echter iets te voelen (waarvan ik vermoed dat dat is wat jij bedoelt)? Maar ik weet nog niet goed wat ik ermee moet. Of het een 'weirde' theorie is, of De Waarheid. Of sowieso een waarheid, omdat in principe alles waar is, afhankelijk van vanaf welke kant je kijkt. |
|||
20 May 2013, 13:46 | #17 | |
Missionaris
|
Citaat:
|
|
20 May 2013, 14:00 | #18 |
Kasuaris
|
|
20 May 2013, 14:03 | #19 | |
Kasuaris
|
Citaat:
Maar goed ik neb me er al bij neergelegd dat het is zoals het is, ik zal me er verder niet mee bemoeien. Groetjes..... |
|
20 May 2013, 14:07 | #20 | ||||||
Missionaris
|
Citaat:
Citaat:
Dan krijg je opnieuw een conflict dat je die andere dimensie niet waarneemt. Filosoferen brengt je dus niks het is tijdverdrijf die je weerhoudt te zijn wat je bent. Citaat:
Het is toch veel fijner intrinsiek te weten wat je bent dan daarover je gedachten te laten gaan en dat te denken wat je bent aan te nemen? Wat overigens de illusie binnen die al bestaande illusie schept. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Je laatste zin is net zo'n onzin als de rest hoe zinnig die ook lijkt. Waarheid is onveranderlijk en die gedachte kun je toch heel makkelijk vervangen door een andere, dus heb je geen Waarheid te pakken. Simpeler kan het niet. |
||||||
|
|
Soortgelijke discussies | ||||
Discussie | Auteur | Forum | Reacties | Laatste bericht |
Advaita en non-dualiteit in de praktijk | Rob | Hans Laurentius | 40 | 21 August 2014 21:50 |
Advaita in de praktijk, deel 2 | Nadje | Advaita | 215 | 11 June 2013 23:08 |
Advaita in de praktijk, deel 1 | Aart | Advaita | 1 | 11 June 2013 13:00 |