|
Hans Laurentius Na elf jaar satsangs gegeven te hebben is hij sinds april 2009 gestopt. Sinds 2012 zijn er weer bijeenkomsten. |
|
Discussietools | Zoek in deze discussie | Weergave |
24 June 2010, 23:10 | #11 |
In memoriam
|
Als wordt gezien dat het uiteindelijk allemaal om aandacht draait, maakt het m.i. per saldo niet uit of die aandacht gericht is op het (ogenschijnlijke) positieve, dan wel negatieve.
|
25 June 2010, 00:49 | #12 | |
Missionaris
|
Citaat:
Het gaat niet over dezelfde golflengte, over vertrouwen of rustige aandacht, het gaat er over dat je je eigen criteria voor waarheid leert ontwikkelen. Wanneer er sprake is van een als negatief ervaren impuls is er een raakvlak om actief te worden, deze kan worden onderzocht op een verdedigingsmechanisme oid. |
|
25 June 2010, 00:52 | #13 | |
Missionaris
|
Citaat:
|
|
25 June 2010, 02:10 | #14 |
In memoriam
|
|
26 June 2010, 00:16 | #15 | |
Asprirant lid
|
Citaat:
Tot op bepaalde hoogte kan ik de logica wel volgen dat het per saldo niet uitmaakt of die aandacht nu gericht is op het (ogenschijnlijke) positieve, dan wel negatieve. De vraag die ik me stel is, de schrijver spreekt over genade, in mijn gedachtenwereld wekt dat de schijn van afhankelijkheid van buitenaf (eventueel van binnenuit) maar met de nadruk op afhankelijkheid waar men in feite totaal geen vat op heeft of ooit op kan hebben. En in dat geval maakt het allemaal ook niet uit, je kunt noch juist, noch goed doen, geen enkel onderdeel van het wezen of lichaam/geest entiteit speelt dan een rol. De gebeurtenissen komen vanzelf, geen causaliteit. Als het komt is de aandacht er automatisch op gevestigd, en als het verdwijnt kan de aandacht er ook niet meer op gevestigd worden, wegens niet meer tot mogelijkheden behorende. In het boeddhisme spreekt men echter over causaliteit, en in dat geval speelt de lichaam/geest entiteit wel een rol. Weliswaar niet onmiddellijk het bewuste, maar uiteindelijk gaat het bewuste wel een aandeel hebben in de realisatie. En wanneer men uitgaat van causaliteit speelt het gegeven waar men zijn aandacht op richt wel een rol. Of datgene waar men zijn aandacht op blijft vestigen. Het bewuste kan meewerken, maar het bewuste kan ook tegenwerken. En als ik kijk naar datgene waar ik het meest aan gehecht ben dan zijn dat toch de meer aangename, prettige, lustige zaken. Het vasthouden (aandacht aan geven) aan die lustige/prettige/aangename is net zo goed tegenwerken. Persoonlijk lijkt me het causaliteitsverhaal een optie die ik wel kan onderschrijven, zonder de andere optie uit te sluiten. |
|
26 June 2010, 11:12 | #16 |
Missionaris
|
|
26 June 2010, 11:34 | #17 |
In memoriam
|
@ Alsdan,
Misschien is het inderdaad handig om in deze onderscheid te maken tussen zelfbewustzijn en Bewustzijn. De eerste heeft betrekking op lichaam/geest en daarin kan aandacht getrokken dan wel gestuurd/gericht worden. In tijd en ruimte kan er dan sprake zijn van oorzaak en gevolg. Realisatie heeft echter betrekking op wat je wel de eerste oorzaak zou kunnen noemen. Dat wat aan alles vooraf gaat. Dat waarin de wereld der verschijnselen manifest wordt. Het gaat er om in te zien dat jij het geheel der verschijnselen bent, de ruimte waarin deze plaatsvinden. Dan wordt ook duidelijk dat je als mens/persoon niks kunt doen (of laten) , aangezien de mens zelf een verschijnsel is. Dat wat jij bent, het geheel der verschijnselen, die aanwezigheid of waarnemendheid, welke naam je er maar aan wenst te geven, is onveranderlijk. En wordt door niets aangetast. Het is eeuwig en altijd zichzelf. Dan kan ook gezien worden dat het leven zichzelf ?doet? en dat er in absolute zin geen goed noch fout bestaat. |
27 June 2010, 11:53 | #18 |
Asprirant lid
|
Als je te ver gaat met pijn doen Renoir, raakt zo'n persoon van je verwijderd.
Dan bereik je uiteindelijk het tegenovergestelde van wat je wilde bereiken. En komt niets van wat je nog zegt binnen en hetgeen je eerder gezegd hebt, wordt afgewezen. |
27 June 2010, 12:37 | #19 | |
Missionaris
|
Citaat:
Gevoel laten meewegen erkent dan de gedachte die iemand heeft en dus bevestig je datgene wat iemand denkt te zijn. Iemand die zich om redenen van pijn van je verwijderd wil toch niets weten van zelfonderzoek, die wil het persoontje gestreeld hebben zodat de fictie kan groeien en bloeien. Het is daarentegen van belang dat de persoon niet op de troon zit zodat dat wat er binnen komt door diepere lagen kan worden begrepen. Als het persoontje gestreeld kan worden is het persoontje ook te tergen, de fuik van de perceptie verhinderd iedere diepgang. |
|
27 June 2010, 12:46 | #20 |
Asprirant lid
|
Je hebt wel gelijk uiteraard.
Maar van enige tact zal ik nooit vies zijn. Gevraagd naar zal ik altijd eerlijk zijn en daarmee wellicht hard. Niet gevraagd naar, zal ik trachten te luisteren, niet te voeden, maar wel uit laten woeden... We hebben allemaal ons eigen paadje te bewandelen en ik ben van mening dat het niet anders zijn kan. |
|
|
Soortgelijke discussies | ||||
Discussie | Auteur | Forum | Reacties | Laatste bericht |
Osho over luisteren | Rennie | Osho | 17 | 28 January 2014 00:54 |