|
Advaita Advaita is niet voor doetjes |
|
Discussietools | Zoek in deze discussie | Weergave |
23 July 2013, 00:36 | #11 |
Missionaris
|
|
23 July 2013, 00:57 | #12 |
In memoriam
|
|
23 July 2013, 12:08 | #13 | ||
Missionaris
|
Citaat:
Ik weet niet of je ziet dat dit alles te maken heeft met de arrogantie van het ego alles altijd beter te willen en moeten weten of in overeenstemming te brengen met het geliefde idee, opvatting of mening. Vraag je liever af wat daarvan de bedoeling is, dat je de behoefte gevoeld jouw mening tegenover die van een ander te plaatsen. Waar ben je op uit ? Wat is het waarvoor je bang bent te verliezen ? Dat is zelfonderzoek. Ik zie aan je doorgaans hier geventileerde ge?dealiseerde ideeën wel dat je deze koestert en niet bepaald kwijt wilt en juist daar begint het nietsontziende zelfonderzoek. We kunnen dan wel weer, zoals gebruikelijk met elkaar gaan filosoferen en aan het slot zul je het, eveneens zoals alsmaar gebruikelijk, het met mij oneens blijven. Dus ik zie daar de zin niet meer zo van in want je bent te zeer ingenomen met je eigen, inmiddels vaststaande, vondsten. Het door je gearceerde deel is te beschouwen als een voorbeeld van onjuiste kennis. Uiteraard kan jouw onjuiste kennis, anders dan de overtuiging dat het individu een wezen met beperkingen is, uit iets anders bestaan bijvoorbeeld uit een individu met ongekend mogelijkheden. Tenminste zo wil je het graag zien en dat propageer je als een geweldig proces maar dat dus evengoed bestaat uit 'onjuiste kennis'. Bevrijd betekend in dit kader dat je deze weg niet hoeft te gaan en is dus een totaal andere zaak dan aan zo'n proces plezier beleven. De helderheid die je gaandeweg ondervindt is die van inzicht in jou zelf in de betekenis van ontwikkelingsgroei als dat verlangens voor de persoon vervuld worden. Allemaal leuk en aardig maar het is de ontwikkeling van 'onjuiste kennis'. Het oneindige geluk en tevredenheid zit dus niet in vervulling van verlangens. Dat wil er dus niet bij je in, daar wil je niet aan en je rebelleert en je zingt de glorie van zelfontwikkeling en vervulling van verlangens. Deze Upanishads zijn helemaal niet aan je besteed als je verlangen uitgaat naar ontplooiing en ontwikkeling van iets dat je feitelijk helemaal niet bent. Het gaat over willen weten 'wat' je bent en dat betekend niet grasduinen in de verschijnselen zoals je voorkeur heeft. Dat kan beter in je eigen draadje idd zodat ik het hierbij verder ook liever wil laten. |
||
23 July 2013, 13:11 | #14 | |
In memoriam
|
Citaat:
|
|
23 July 2013, 16:50 | #15 | |
Missionaris
|
Citaat:
Als vervulling van verlangens het niet is, zoals je nu zegt, waarom heb je het daar dan in eerste instantie over ? Ik ga er op in omdat je het poneerde. Afwezigheid van verlangens staat te boek als kenmerkend voor het gevoel dat ervaren wordt als geluk, niet het vervullen er van, althans niet blijvend. Dat afwezig zijn van verlangen resulteert in blijdschap over het zijn in het heden, in het moment, in het nu, in het verlangenloos zijn. Onderzoek naar ego zal uitwijzen dat het verlangen komt uit een hebzuchtig ego, een ego dat jij met je gegrasduin in het proces van een persoonlijke welzijn aanmoedigt hebberig te zijn in plaats van dat je dat ontmoedigt. Ik verplaats dit wel weer naar je eigen draadje dan kun je daar lekker over verder beppen. |
|
24 July 2013, 10:10 | #16 | |
In memoriam
|
Citaat:
Ik geloof overigens niet in verlangeloos zijn. Verlangen is inherent aan het mens zijn. Het gaat er m.i. veel meer om niet te hechten aan de uitkomst, het resultaat of, zoals Esradha elders al zei, de vorm waarin het verschijnt. Verlangen komt niet per definitie uit een hebzuchtig ego. Dat is een zeer kortzichtig standpunt of simpelweg onvoldoende onderzocht. |
|
24 July 2013, 10:39 | #17 | |
Missionaris
|
Citaat:
Maar goed als je het heerlijk vind om juist steeds meer van jezelf te ontdekken in plaats van wegstrepen dan doet dat er niet toe. Kreten als 'je bent alles en dus ook dit' alsmede 'je bent al bewustzijn en hoeft niks te doen' om al dat gegrasduin in je persoonlijk welbevinden te rechtvaardigen zijn daarvoor niet nodig, je mist simpelweg de interesse te weten te komen 'wat' je bent. Ik kan alleen maar van daaruit, het onderzoek gedaan hebbende, zeggen dat verlangen niet inherent is aan het mens zijn, iets wat jij dus nog niet kunt weten. |
|
24 July 2013, 10:48 | #18 | |
In memoriam
|
Citaat:
|
|
24 July 2013, 10:53 | #19 |
Missionaris
|
Datgene wat nu door dit gefilosofeer er over tot stand komt is een mening ergens over en heeft niets met zelfonderzoek te maken. Dan krijg je zinnen als 'Het gaat er m.i. veel meer om mij niet te hechten aan de uitkomst' met nadruk op mijn inziens, hetgeen een gevormde mening ergens over is. Je weet dus helemaal niet maar probeert met elkaar consensus te bewerkstellingen. Om die reden haal je ook Esradha aan om die mening te staven.
|
24 July 2013, 11:08 | #20 | |
In memoriam
|
Citaat:
|
|
|
|
Soortgelijke discussies | ||||
Discussie | Auteur | Forum | Reacties | Laatste bericht |
Het subjectieve verhaal | Guido | Beginnend zelfonderzoek | 19 | 30 August 2021 21:50 |
Technische vraag: plaatjes | Nathan | Forum; regels, vragen, idee | 6 | 6 May 2010 21:21 |