11 July 2014, 17:44 | #11 | |
Actuaris
|
Citaat:
Maar er is wel duidelijk een verschil tussen alleen op een onbewoond eiland en voortdurend opgeeist te worden door de beslomeringen en de belangen van derden zodat men zichzelf dreigt te verliezen. Het is in die laatste context dat ik snik naar een afscherming van mijn Eigen zijn. Wat uw laatste zin betreft; wat heeft u niet goed gezocht? Een verdere beschrijving van 'mijn diepste innerlijk' of 'het diepste innerlijk' in het algemeen en duidt u zo aan dat er voor u geen onderscheid gemaakt kan worden tussen het ego van een persoon en zijn diepste innerlijke? |
|
11 July 2014, 18:05 | #12 | |
Actuaris
|
Citaat:
Het eigenlijk probleem zit hem erin dat mijn directe omgeving (mijn echtgenoot) niet opgezet is met mijn zoeken naar die waarheid omdat die persoon zich zo uitgesloten voelt van een deel van mijn leefwereld en van de andere kant staat die persoon helemaal niet open voor zo een zoektocht welke voor hem te abstract is en eerder neerkomt op het zoeken naar spijkers op laag water. Die persoon denkt wel dat hij recht heeft, als mijn echtgenoot, op al mijn aandacht en op al mijn inzet voor hem en beweert dat omgekeerd hij er 100% is voor mij. Hij vergeet wel dat hijzelf 100% vastlegt wat de regels zijn van het spel en dus dat die regels op zijn lijf en zijn interesse zijn geschreven. Enfin, ik zal er mee moeten leven. Voor de rest is die persoon zo slecht niet, maar af en toe wordt het mij toch wel teveel. Wat mogelijke tegenspraak betreft op dit forum, ik heb niet liever; dat scherp de geesten en verplicht ons verder de diepte in te zoeken. En inderdaad waarheid is waarheid en onpersoonlijk, maar tot nu toe is mijn persoon het enige dat ik heb om die waarheid te kunnen kennen. |
|
11 July 2014, 18:07 | #13 |
Actuaris
|
Dank je.
|
11 July 2014, 18:46 | #14 | |
Asprirant lid
|
Citaat:
Ik heb dat ook wel eens als een gemis ervaren hier. Doch nu niet meer. Omdat ik nu zie dat waar ik uren over kan denken, mijmeren.. ik maar naar mijn partner hoef te kijken en het 'zie'. Hij hoeft er niet over te denken, hij hoeft er niet over te mijmeren, over te praten.. hij leeft. Hij doet. Recht vanuit zijn hart, niet in wrijving met zijn zijn.. Ik vind het een genot te zien hoe iemand die helemaal niet en nooit bezig is geweest met wat hij wel of niet is.. met wat wel of niet waarheid is.. eigenlijk leeft vanuit en met een volheid die ik mezelf zou wensen.. Waarmee ik denk ik zeggen wil.. Je hoeft niet samen bezig te zijn met.. je hoeft niet alles te delen.. in dezelfde belevingswereld te zitten.. om elkaar bewust of onbewust toch heel veel te 'geven'. |
|
11 July 2014, 19:04 | #15 | |
Actuaris
|
Citaat:
Ik weet niet hoe het is om op een onbewoond eiland te zitten. Zou zo maar eens lelijk tegen kunnen vallen. Maar de behoefte is er soms. In die zin herken ik (misschien) je behoefte om je af te schermen. Misschien wil je een omschrijving geven van wat je onder 'het diepste innerlijk' verstaat? Dan kan ik er misschien iets in herkennen, maar ik vermoed het niet. Er is voor mij alleen een persoon die men met Rob (en soms met u ) aanspreekt. Ego betekent letterlijk 'ik'. Ik zie het als 'een herkenbare persoon', maar er zit m.i. niets in wat blijvend van aard is. |
|
11 July 2014, 20:10 | #16 | |
Vicaris
|
Citaat:
|
|
11 July 2014, 20:33 | #17 |
Asprirant lid
|
Hallo marie,
Als ik het goed begrijp vind je het 'erg' dat je met je man niet kan praten over wat je 'spiritueel' bezig houdt?
AdMajoremDeiGloriam Wijziging aangebracht door Mara op 11 July 2014 om 21:58. |
11 July 2014, 21:56 | #18 |
Asprirant lid
|
Hallo marie,
Ik denk (maar dat is natuurlijk wat ik denk) dat, als je iets van iemand verwacht wat die iemand je onmogelijk kan geven, je inderdaad met iets onmogelijk bezig bent. En dan is er geen einde aan de frustratie. Je kan de andere ook zichzelf laten zijn en hem/haar zien als iemand die deel uitmaakt van hetzelfde mysterie - wat het leven is - als jij, zonder te proberen hem/haar te veranderen.
11 July 2014, 22:30 | #19 | ||
Missionaris
|
Citaat:
Het is wel de oplossing van je probleem, maar iemand opzetten is nogal rigoureus, liever nog zou ik hem achter het behang plakken. Maar aangezien hij de dienst uitmaakt zal ook dat niet lukken en kun je beter aan Cesar Millan vragen hoe je roedelleider kunt worden en bij onwillige honden ruimte creëert. Citaat:
|
||
12 July 2014, 01:41 | #20 | |
Actuaris
|
Citaat:
Ik voel mij nooit gelukkiger dan wanneer ik zalig in zijn armen lig met mijn gedachten mijlen ver weg, ik zou bijna zeggen in de eeuwigheid; maar hij roept mij de hele tijd terug naar de dagelijkse werkelijkheid en ik voel dat soms zelfs lijfelijk als iets heel moeilijk om de hele tijd terug uit de hemel te moeten afdalen om zijn kleine bobo's aan te horen. En vreemd genoeg is het alleen in zijn armen dat ik zo gemakkelijk opstijg naar die hemel. |
|