|
Jiddu Krishnamurti Krishnamurti bekend als onafhankelijk denker die zijn eigen weg ging en geen volgelingen wilde. |
|
Discussietools | Zoek in deze discussie | Weergave |
9 December 2014, 13:51 | #11 | |
Missionaris
|
Citaat:
|
|
9 December 2014, 13:55 | #12 | |
Voormalig lid
|
Citaat:
Door ze te delen blijven ze meer onder mijn aandacht en pik ik mogelijk iets interessants op door mogelijke discussies erover te lezen. Zo ben ik toevallig op deze teksten gekomen dankzij forumlid Theo die in een ander topic zijn, ik zal het maar onderwaardering noemen, van Eckhart Tolle uitsprak. @Theo: bedankt bij deze dus, zonder jou was ik deze teksten niet op het spoor gekomen! - Wat heb jij er aan een forum te runnen en maar steeds je 'gedegen zelfonderzoek' liedje te zingen en deze teksten van Krishnamurti door mij en Rob ervaren als waar de essentie van dit forum overgaat zo NIET te ervaren? Ja, leg maar is uit zoals Ulla al eerder vroeg. |
|
9 December 2014, 14:04 | #13 | |
Missionaris
|
Citaat:
Op dezelfde oppervlakkige wijze maak je contact met allerhande teksten op internet, ze bereiken je niet en ze verdwijnen weer naar de achtergrond. Wat je moet doen is je eens in iets kleins volledig vastbijten en het niet meer loslaten tot je dat volledig hebt doorgrond. |
|
9 December 2014, 14:06 | #14 | |
Voormalig lid
|
Citaat:
Wat ben jij toch een.... hmm, ik ga me uitdrukken met een schitterende videoclip die ik voorbije nacht pas voor het eerst zag. Niet om off-topic te gaan hoor. Ik wil hier bij Krishanmurti blijven. Even tussendoor maar om mijn persoonlijke mening te geven over wat voor soort goeroe ik jou vind. The true and false guru are both expressions of what is - Wayne Liquorman Moest het niet duidelijk zijn wat ik met die videoclip bedoel, effe een hint: het type goeroe waar ik jou onder reken begint met de letter 'f'. Maar luister naar de youtube clip, want ook dat soort goeroe's helpen sommige mensen op weg. Jij mij alvast niet, maar als een uitdrukking van wat is beschouw ik je sowieso. |
|
9 December 2014, 14:09 | #15 | |
Missionaris
|
Citaat:
Ik zal het straks beluisteren en becommentari?ren, ik heb vanmiddag iets anders te doen. |
|
9 December 2014, 14:49 | #16 | ||||
Voormalig lid
|
Citaat:
Jou bijvoorbeeld als de grootste afleiding op internet! Maar zoals ik net schreef, ben jij ook een uitdrukking van wat is. Voor de éne een juiste goeroe, voor de andere een valse goeroe. Citaat:
Ik beslis wel zelf wat ik wel en niet moet doen. Zo lees ik net een andere tekst op die 'Truth is a pathless land' site gewijd aan Krishnamurti al voor de derde keer > Liefde is van nature eeuwig. Een tekst die me weer een pak inzicht verschaft in de gebeurtenissen die ik voorbije half jaar heb mogen ervaren op dat vlak. In de in zijn geheel totaal prachtige tekst voor mij komt vijf keer de term 'ikbesef' voor. Maar ik verkies deze twee nog even te vermelden. Citaat:
En dan nu al die teksten van hem die ik voorbije nacht vond op de ''Truth is a pathless land' website zo levendig en precies wat ik nodig heb! Wonderlijk. Met dank aan dit forum dus en forumlid Theo zijn commentaar over E.T. Citaat:
Alleen interesseert me dat maar weinig of jij nu wel of niet kunt 'zien' omdat ik o.a. geen forum run als het jouwe en dus jouw doelstelling niet heb. Wat niet wil zeggen dat ik jouw forum in zijn geheel nutteloos vind, nee. Het is precies wat verondersteld wordt (zoals alles) om op mijn weg te komen. Alles is met alles verbonden, niets is toeval. En jouw eeuwige 'gedegen zelfonderzoek' liedje stoort me zelfs al een hele tijd niet meer. Voor mij gaat het om 'vrij zijn van ikbesef' om Krishnamurti's term te gebruiken. Daar herken ik mijn doel in. Hoe jij dat weeral typisch '? la Renoir' bekritiseerd, categoriseert, analyseert etc. zal mij worst wezen. |
||||
9 December 2014, 15:15 | #17 | |
Actuaris
|
Citaat:
Zo zie je maar weer dat alles zijn eigen werking heeft. Ik had die tekst wat gegoogeld om jou de leemtes van Tolle te laten zien. Ik wees met mijn vinger naar Tolle. Maar jij keek niet naar Tolle, jij keek naar mijn vinger. Op dat moment werd jij de doener. Had je naar Tolle gekeken, dan had je niet-gedaan. Dan hadden we het er over kunnen hebben, enz enz. Maar de doener in jou verkiest steeds een eigen dynamiek, zodat de dynamiek van het niet-zijn je ontgaat. Ik moet jou dus ook bedanken, jouw 'doen' bevestigd hoe de egomens in zijn eigen wereldje gevangen blijft. Bedenk dat een egomens die Krisnadingest vlekkeloos kan citeren en hem helemaal begrijpt nog altijd een egomens is. Kris wilde niet voor niks geen navolgers hebben, navolgers doen. |
|
9 December 2014, 16:03 | #18 |
Jubilaris
|
Het eerste is helemaal duidelijk. Het tweede betekent dat bewustwording volgens jouw uitleg niet het gevolg van dat gedegen zelfonderzoek kan zijn. Bewustwording is dus mede met behulp van dat zelfonderzoek niet dat je je bewust wordt van wat je niet bent? In hoever heeft bewustwording het met geloof te maken en hoe leg jij het dan uit?
|
9 December 2014, 16:11 | #19 | ||||||
Voormalig lid
|
Citaat:
Citaat:
Die verkiest hier te typen dat hij het nu allemaal wel weet. Hij heeft bevestiging gekregen van hoe de egomens in zijn eigen wereldje gevangen blijft. Algoed dat je al eerder ergens op dit forum hebt geschreven dat jij ook nog een 'egomens' in je zitten hebt of ik had je alweer de titel ego-egoloos toegedicht. - Ha, je wou graag discussiëren over Eckhart Tolle? Ja, ik merkte het in het topic waaronder in onderstaande citeer om te tonen dat ik het volg: Citaat:
Waarom ik uitweek naar Krishnamurti is dat ik al googlend iets zocht van hem dan aansloot bij Tolle die zegt dat het in een instant knip kan veranderen, dat men niets hoeft te doen. Zei Krishnamurti ook ooit, maar ik kon het niet zo meteen vinden op internet. En toen kwam ik de site tegen over hem waaruit ik hier verschillende teksten heb geciteerd die ik veel belangrijker vind dat met jou te discussiëren over Eckhart Tolle in dat andere topic waaruit ik bovenstaande citeer. Citaat:
Jouw schrijven nu bevestigd mij ook hoe jij als egomens in je eigen wereldje gevangen blijft. Verschil tussen jou en mij is echter dat het mij niet interesseert jou 'bij te staan' in je 'ont-wikkeling' wat jij zo graag wil doen met forumleden hier: 'Hen bijstaan wanneer ze zich willen ontwikkelen'. Citaat:
Ik zwaai met geen enkele term. Ik misschien vrijer dan jou? Kom, haal de meetlat boven. Dat ga je niet doen, je gaat nu gedwee zeggen dat je die wedstrijd bij voorbaat toch al verliest, je wordt nu 'nederig'. Heb ik je nog is ergens zien antwoorden tegen forumlid Tuizentfloot... Citaat:
misschien discussi?r ik later met je nog verder over Eckhart Tolle in dat andere topic. Maar voorlopig heb ik er geen interesse in, de egomens in je denkt maar wat hij wil van E.T. Of jij hem nu ervaart als een 'true or false guru', of zal mij allemaal worst wezen. Beiden, True or false, zijn toch 'expressions of what is'. Net als jij, net als ik, net als Renoir enz. |
||||||
9 December 2014, 17:24 | #20 | |
Missionaris
|
Citaat:
Die man is amper te verstaan en struikelt alsmaar over zijn eigen woorden. Als je wilt dat ik er een reactie op geef moet je even voor mij verwoorden wat hij zegt, ik kan hem in zijn staccato manier van praten niet of nauwelijks volgen. Liquorman is een neo advaitaist en behoort tot het gevolg van Balsekar (de vertaler van Nisargadatta die voor zichzelf begonnen is). Je weet dat ik noch van Balsekar, noch van neo advaita een hoge pet op heb. |
|
|
|
Soortgelijke discussies | ||||
Discussie | Auteur | Forum | Reacties | Laatste bericht |
De frustratie van verlicht zijn | Natan | Ik ben verlicht, er kan niets gedaan worden | 69 | 29 January 2017 19:15 |