|
Boeddhisme Het boeddhisme is een dharmistische non-theïstische wereldreligie. |
|
Discussietools | Zoek in deze discussie | Weergave |
3 December 2015, 12:17 | #11 |
Geen lid
|
|
29 December 2015, 00:44 | #12 |
In memoriam
|
|
29 December 2015, 13:13 | #13 |
Geen lid
|
Wat is hier het geval? Rob plaatst absurde teksten als zouden deze van Boeddha afkomstig zijn. De tekst in het rode vlak is nogal gewelddadig en zou ik niet Boedhha in de mond leggen maar Ghandi (de vredesstichter). De kreet wordt dus helemaal niet mij in de mond gelegd maar Boedhha al vind ik Ghandi beter en als zodanig hoef ik daar niet mee te dealen.
|
10 October 2020, 13:08 | #14 | |
Geen lid
|
Han-shan De-qing (1546 - 1623)
'Kijken naar de Geest' Kijk goed naar wat je lichaam is - het is niet wat jij bent, maar een beeld in de spiegel van het gewaar zijn, zoals de weerspiegeling van de maan op het water. Kijk goed naar wat je geest is - het is niet de gedachten en emoties die erin verschijnen, maar de heldere wetende ruimte die ze bevat. Als er geen enkele gedachte opkomt, is je geest open en opmerkzaam, stil en verhelderend; in zichzelf compleet als een grote alomvattende ruimte bevat het alle wonderbaarlijke dingen. Citaat:
|
|
10 October 2020, 14:02 | #15 | |
Vicaris
|
Citaat:
Ja.....maar we zijn niet gewaarzijn. We zijn wat zich 'voordoet' als gewaarzijn. Waarom is dat zo? Dat is zo omdat wat wij zijn geen kenmerken heeft, ook wel Nirguna Brahman genoemd. Vervolgens neemt "dat wat geen kenmerken heeft" een schijngestalte aan om gekend te worden: gewaarzijn. Het kent nog twee andere schijngestaltes. Daarover later meer.
10 October 2020, 15:13 | #16 |
Vicaris
|
|
10 October 2020, 15:30 | #17 | |
Geen lid
|
Citaat:
Schijngestalte gewaarzijn/gewaarzijn. |
|
10 October 2020, 23:33 | #18 |
Vicaris
|
Fijn dat er nog steeds wordt gecommuniceerd zonder persoonsvorm en gezegde in zinnen die met een hoofdletter beginnen en met een punt eindigen. Tot zover is er iig niks veranderd hier.
11 October 2020, 13:08 | #19 |
Geen lid
|
Gewaarzijn, schijngestalte gewaarzijn, God, Zelf, Bewustzijn, dat wat zich 'voordoet' als gewaarzijn, Waarheid, dat wat geen kenmerken heeft, ik bedoelde te zeggen what's in the name?
|