|
Niet verlicht Mooi nu kan er wat gedaan worden. |
|
Discussietools | Zoek in deze discussie | Weergave |
10 October 2017, 11:58 | #11 |
Actuaris
|
Ter zake:
Ik heb ooit een andere betekenis voor het woord geloof gelezen (dialogues avec les anges) en in die betekenis kan ik mij vinden... Geloven heeft niets te maken met het klakkeloos aanvaarden van waarheden van een ander, maar wel uit persoonlijke overtuiging, na persoonlijk onderzoek doordrongen te zijn van bepaalde waarheden en er in opgaan... Oké, met onze menselijke ingesteldheid, met onze menselijke wetenschappelijke en andere kennis van het ogenblik kan ik niet bewijzen dat wat ik 'geloof' de waarheid is... Maar voor mij is het wel degelijk de waarheid... Wijdverspreide verhaaltjes rond die waarheid, zelfs als ze door derden ook als waarheid worden verkondigd en ze dikwijls zelfs de echte waarheid verdringen, vallen als losse flodder van je af... Jij weet wat waarheid is en jij leeft dat met al je menselijke eigenschappen en dat is wat je doet groeien... |
10 October 2017, 12:45 | #12 |
Asprirant lid
|
Oké, met onze menselijke ingesteldheid, met onze menselijke wetenschappelijke en andere kennis van het ogenblik kan ik niet bewijzen dat wat ik 'geloof' de waarheid is... Maar voor mij is het wel degelijk de waarheid...
Dat komt omdat je vastzit in het geloof een persoontje te zijn die denkt dat er iets te bewijzen valt. Ego laat je rondjes draaien door iets wel/of niet te willen bewijzen. Waarheid valt niet te bewijzen, waarheid kan je alleen maar zijn. Daarom noemen ze het ook wel een 'zijns' toestand. |
10 October 2017, 13:37 | #13 | |
Actuaris
|
Citaat:
Anderen vragen om bewijzen, maar die kan ik hen niet geven... Zij zullen het voor zichzelf moeten uitmaken... Het is inderdaad een zijnstoestand. |
|
10 October 2017, 13:49 | #14 | |
Geen lid
|
Citaat:
Het is wel grappig te zien dat je het naar je toetrekt (egodingetje). |
|
10 October 2017, 14:38 | #15 | |
Actuaris
|
Citaat:
Wat wil je, als ik reageer, beschuldig je mij van ego-gebondenheid en dus van onwetend te zijn en als ik niet reageer dan geef ik jou, zwijgen is toestemmen, gelijk dat ik nog ego-gebonden ben en dus onwetend... Dat poppenspel gaat niet meer op... Ik was inderdaad in mijn eer van waarheidszoeker geraakt omdat hij wel degelijk mij persoonlijk (be)(ver)oordeelde door mij waarden toe te schrijven die ik niet deelde... Mijn laatste zin, die in het begin veel scherper was, heb ik wel afgezwakt omdat hij daar gewoon hetzelfde zei als wat ik denk... Hoe komt het dat je alleen nog reageert als je bloed ruikt??? Waarom reageer je niet op wat ik zeg of moet ik het zien als 'zwijgen is toestemmen'??? |
|
10 October 2017, 15:07 | #16 | |
Asprirant lid
|
Citaat:
Wij zijn zoekers naar waarheid daarvoor heb ik veel respect. Het is geen gemakkelijke tocht. Vaak langdurig vol met hobbels, valkuilen en hele pijnlijke perioden om er vervolgens weer wat bewuster uit te komen. Dat vergt moed, heel veel moed. Ik ben er niet op uit, en die macht heb ik ook niet, om iemand te be(ver)oordelen. Ik ben me ervan bewust dat 1 klein woordje niet goed gekozen 'iemand' behoorlijk kan triggeren. Dus als je je persoonlijk voelt aangevallen zie de woorden dan als een verwijzing terug naar jezelf. |
|
10 October 2017, 15:34 | #17 | ||||
Asprirant lid
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Alleen als je de basisregels kent is het een leuke planeet om op te leven. Citaat:
Het poppenspel blijft duren zolang jij gelooft dat Laurens of wie dan ook niet over jou mag oordelen.
10 October 2017, 17:04 | #18 | |
Asprirant lid
|
Citaat:
|
|
10 October 2017, 17:11 | #19 | |
Actuaris
|
Citaat:
Als ik iets zeg, en jij verwoordt mij verkeerd dan heb ik alle recht, zonder daarom naar mijn zo gezegd al of niet geschonden ego terug verwezen te worden, om dat terug recht te zetten, punt ... Als ik zeg dat de aarde rond de zon draait en jij verhaalt mij zeggende dat de zon rond de aarde draait... Wat heeft mijn ego daarmee te maken dat ik dat corrigeer? |
|
10 October 2017, 17:17 | #20 | |||
Actuaris
|
[QUOTE=katerie;114143]
Citaat:
Oke, in het westen zijn we daar een beetje vanaf geweken, maar dat maakt nog niet dat voor de meeste geloven een vrije daad is geworden. Citaat:
Citaat:
|
|||
|
|
Soortgelijke discussies | ||||
Discussie | Auteur | Forum | Reacties | Laatste bericht |
Valt er nou wel iets, of niets te doen ? | Rennie | Waar gaat het hier verder ook nog over? | 46 | 1 August 2011 10:53 |
Wel of geen vlees? | Nathan | Boeddhisme | 3 | 16 June 2011 18:50 |
Wel of geen therapie? | Rozenhart | Tony Parsons | 39 | 19 August 2010 12:51 |