|
Eigen forum beheer Uitsluitend voor alternatieve zoekers |
|
Discussietools | Zoek in deze discussie | Weergave |
10 March 2018, 17:24 | #11 | |
Asprirant lid
|
de lente komt eraan
de lente komt eraan
Citaat:
11 March 2018, 10:51 | #12 | |
Kasuaris
|
Citaat:
Als het gevoel vernauwt, dan is er sprake van aanwezigheid van een overtuiging. De gevolgen zijn irritatie, ontevredenheid, boosheid of woede, en ook genoegdoening. Ieder emotionele/fysieke spanning is eigenlijk een signaal. Men kan zeggen: Nee hoor, ik voel me toppie, ik voel me een winnaar, maar dat kan het ego zijn dat triomfeert. |
|
11 March 2018, 12:48 | #13 | ||
Jubilaris
|
Citaat:
Sommige zoekers worden hier heel goed in, en gaan geloven dat dit kunnen transcenderen een realisatie is, maar vroeg of laat breekt dit, ofwel door de kaalheid, doodsheid ervan, een totale dissociatie met alles, tot een doodse leegte overblijft. Ofwel door de niet-echtheid ervan die aan het licht komt als er dan eens echt iets ingrijpends gebeurt en de broze schijn-realisatie geen houvast meer blijkt te geven. Je kan het leven voor een tijdje buiten sluiten, maar dit buiten sluiten vervreemd je juist van wat je werkelijk bent (het leven dat je buiten sluit). Vandaar dat Nisargadatta Maharaj zei: Citaat:
11 March 2018, 14:29 | #14 |
Kasuaris
|
"Love is what we were born with,....."
Ik ben vaker op zoek naar teksten geweest, die alleen Liefde omschrijven, en niet het ontbreken ervan, of wat men in de weg staat om Liefde bewust te ervaren Wijziging aangebracht door Mihaela op 11 March 2018 om 14:51. |
11 March 2018, 14:33 | #15 |
Kasuaris
|
..Liefde fluistert me in het oor:
`Je kunt beter een prooi zijn dan een jager. Wees mijn dwaas - verzaak de hoge staat van de zon en word een stofje! Kom, hang rond bij Mijn deur en word dakloos. Doe niet net of je een kaars bent, wees een mot, opdat je de smaak van het leven mag proeven en mag zien dat er gezag schuilt in dienstbaarheid.' (Roemi, juwelen) |
11 March 2018, 18:54 | #16 |
Jubilaris
|
Als je hier doelt op Rumi, de perzische dichter en Sufi misticus, dan schreef hij ook:
"Your task is not to seek for love, but merely to seek and find all the barriers within yourself that you have built against it." Maar ook: "Love is the bridge between you and everything.' "If you find me not within you, you will never find me. For I have been with you, from the beginning of me.
12 March 2018, 08:32 | #17 | |
Jubilaris
|
Licht, Liefde, Leegte.
Citaat:
Wijziging aangebracht door Guido op 12 March 2018 om 09:04. |
|
12 March 2018, 09:40 | #18 |
Jubilaris
|
Licht, liefde, leegte.. allemaal concepten van conceptloos bewustzijn.
Alleen de onmiddellijke Helderheid waar de concepten naar trachten te wijzen doorstaat de toets van Ondeelbare Werkelijkheid (niet op te delen in objecten, noch concepten). Vasthangen aan, probleem hebben met de concepten en niet los komen van de objectivering ervan geeft maar één uitweg: transcenderen, het subject dat er niet los van kan komen dat zich er boven plaatst. Loskomen van alle concepten, werkelijkheid (alles) toelaten te verwijzen naar zichzelf (ondeelbare werkelijkheid) hoeft geen uitweg, het is als van liefde in "ik ben alles". Voor de rest, mooie quote.
12 March 2018, 10:56 | #19 |
Kasuaris
|
|
12 March 2018, 11:03 | #20 | |
Kasuaris
|
Citaat:
|
|
|
|
Soortgelijke discussies | ||||
Discussie | Auteur | Forum | Reacties | Laatste bericht |
Wat is liefde? | Hein | Beginnend zelfonderzoek | 27 | 24 September 2021 23:39 |
Liefde | Nathan | Waar gaat het hier verder ook nog over? | 40 | 25 July 2011 17:20 |