|
Advaita Advaita is niet voor doetjes |
|
Discussietools | Zoek in deze discussie | Weergave |
7 January 2021, 15:24 | #11 | |
Kasuaris
|
Citaat:
Uiteraard is er in de wereld van de vormen sprake van een slachtoffer en een dader. Ik schreef in het kader van zelfkennis, dit onderwerp is geplaatst in Advaita Vedanta. Het lijkt mij dat ik dat niet hoef te benoemen op een zelfkennisforum. |
|
7 January 2021, 16:46 | #12 | ||
Actuaris
|
Citaat:
Citaat:
Volgens mij zou het moeten zijn: "Als je de diepste wezenlijkheid van ieder menselijk wezen zou kennen en erkennen dat deze eender is aan die van je zelf, wat blijft er dan nog over om niet je excuses aan te bieden?" De ander en jij zijn Een, dus wat houd je tegen? Je bied (anders gezien) je zelf je excuses aan. En dat kan bijzonder helend zijn, in vele opzichten. En dat is ook het gevolg van het wezenlijke inzicht: dat er werkelijk iets verandert in de manier waarop je in de wereld acteert. En niet dat je een excuus weet te vinden omdat niet te doen. |
||
7 January 2021, 17:09 | #13 | |
Kasuaris
|
Citaat:
Als je iemand het proces ontneemt van naar zichzelf kijken, door zijn ego te ontzien, is het kwalijker. Vaak als beide partijen tot het besef komen hoe kinderlijk een situatie is, is het vanzelfsprekend, en zo een beleefdheidsvorm, als excuses aanbieden, kan overbodig worden.. Het is het dogmatische denken dat zulke vormen eist. Jezus zei: "Vergeef ze!" En niet vergeef me! |
|
7 January 2021, 17:15 | #14 |
Kasuaris
|
|
7 January 2021, 17:16 | #15 | ||
Kasuaris
|
Citaat:
Ik citeer mijn #9 waar je op reageerde: Citaat:
De dader kan uiteraard ook zijn excuses aanbieden, maar dat zal in het hypothetische geval van ernstig daderschap lachwekkend overkomen. |
||
7 January 2021, 18:24 | #16 | |
Actuaris
|
Citaat:
Als een dader excuses maakt, en vanuit een manier dat werkelijk is begrepen dat excuses op zijn plaats zijn, dan zal dat niet lachwekkend overkomen. En nog maar een keer: je interpretatie van het 'iemand - niemand - verhaal' is hier niet aan de orde. In het besef wie in essentie te zijn, kan er geen 'weerstand' zijn van iemand om aan iemand oprechte excuses te maken. |
|
7 January 2021, 18:27 | #17 |
Actuaris
|
ecxuses niet te koop bij kabu
Rob zit nog altijd te wachten op mijn excuses voor het leed dat ik hem aangedaan heb door volgens hem de voorbije maanden geen respect te tonen voor Nadje zijn ex-partner die twee jaar geleden overleden is.
|
7 January 2021, 18:31 | #18 | |
Kasuaris
|
Citaat:
|
|
7 January 2021, 18:47 | #19 |
Actuaris
|
Je hebt waarschijnlijk nog nooit in je leven aan iemand je excuses aangeboden. Dat ligt namelijk niet in de lijn van handelen van een narcist. En dat je dat nu ook niet gaat doen, nadat je een leuke ervaring hebt gehad en je bedacht hebt dat je verlicht bent geraakt, laat zien dat er in essentie nog niets veranderd is bij je.
|
7 January 2021, 18:49 | #20 |
Actuaris
|
|
Labels |
Geen 2 |
|
|
Soortgelijke discussies | ||||
Discussie | Auteur | Forum | Reacties | Laatste bericht |
Ben je een slachtoffer of schepper. | Aart | Waar gaat het hier verder ook nog over? | 119 | 14 December 2011 12:16 |