|
Gedegen zelfonderzoek Dáár gaat het hier over. |
|
Discussietools | Zoek in deze discussie | Weergave |
4 February 2021, 11:16 | #11 |
Kasuaris
|
De overblijver in Bassie's eliminatieproces is altijd dezelfde: niet-zelf.
Ach, Kabu ik doe het allemaal voor je eigen bestwil. Als ik "Hallo Laurens" had geschreven dan had je me in het kamp van het super-ego getrokken en Bassie gelauwerd. En tevens Laurens uitgejouwd. Je dienstmaagd Miha had dan ook met je meegedaan. En Guido had vanuit de gevangenis instemmend gereageerd. De personen in de waargenomen wereld zijn voorspelbaar. Je ambivalente verhouding met Laurens is duidelijk zichtbaar. Je bedelt bijna om zijn instemming, alleen Laurens' instemming is van waarde voor je. En zolang Laurens niet instemt met je 'verlichting' blijf je stemming maken in de wij/zij verdeling van de waargenomen wereld. Waarmee je juist aangeeft dat er nergens verlichting, afronding of wat dan ook te vinden is bij je. |
4 February 2021, 15:50 | #12 | |
Kasuaris
|
Citaat:
Het bestaan zoals wij dat kennen is daar afwezig. Toch is er niet niets. Je bent dát. |
|
5 February 2021, 15:33 | #13 | |
Kasuaris
|
Citaat:
Gezien dat 'de anderen' niet weg gaan (ze blijven in mijn blikveld) Is de enige mogelijkheid om tot niet-zelf te komen dat ik zelf vertrek. Op het moment dat het 'zelf' daadwerkelijk weg is (en ook niet eerder) verschijnt het niet-zelf. (Ik schrijf 'verschijnt', maar het verschijnt niet als een beeld, vorm of zo.) Dat wat 'verschijnt' (niet letterlijk nemen dus) is niet-zelf: ik ben dát! |
|
5 February 2021, 15:36 | #14 | |
Kasuaris
|
Citaat:
Met het waarnemen van de eerste de beste persoon is er direct ook de waarneming: ik ben hem of haar niet. |
|
5 February 2021, 18:21 | #15 | |
Vicaris
|
Citaat:
Daarom de vraag: is het universeel waar? Kom ik bv uit bij de woorden van Levinas: "....en is het de face-to-face ontmoeting waar onze verantwoordelijkheid begint. Het probleem is dat het subject , het ik, als vertrekpunt wordt genomen. Doordat het denken zo vastzit in de ratio van het ik, wordt dan alles overheersend en raakt de ander daarin al snel vergeten.. Dus niet bij het ik dat de wereld beschouwt, maar bij het ontmoeten van mijn blik verantwoordelijk maakt. De ander is niet reduceerbaar tot mijzelf". |
|
5 February 2021, 21:46 | #16 |
Jubilaris
|
Universeel waar of Waarheid is enkel dat wat niet subjectief is. Het bestaan op zich, "wat is" heeft geen iets of iemand nodig om te bestaan, het is gewoon.
Dit ontkent niet dat er wel een iets of een iemand ervaren wordt. Binnen de ervaring (dus niet universeel) van een iemand te zijn is het waar dat de ander niet reduceerbaar is tot mijzelf, is het waar dat er ontmoeting en verantwoordelijkheid is, dat de ander van belang is. Binnen de ervaring van Bewustzijn, Eenheid te zijn is het waar dat er geen verschil is tussen ik en ander. Beiden zijn waar binnen hun specifieke ervaring, maar zijn niet universeel waar, en toch niet te ontkennen als ervaring, dus toch wel van belang. Maar enkel "wat is" is echt, universeel Waar en die Waarheid heeft niet iets en niet iemand nodig. Ervaring heeft dat wel. Ervaring is niet te ontkennen als ervaring en dus toch van belang, maar daarom niet universeel waar. Voor de rest ben ik het roerend met je eens dat ontmoeten van ander, maar ook ervaren van Eenheid, hun belang hebben, zolang er maar niet aan vastgehouden wordt als "wat echt is".
5 February 2021, 22:00 | #17 | |
Vicaris
|
Citaat:
|
|
6 February 2021, 00:25 | #18 | |||||
Actuaris
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||
6 February 2021, 00:51 | #19 | |
Actuaris
|
Citaat:
|
|
6 February 2021, 00:55 | #20 | |
Kasuaris
|
Citaat:
Er is diepgaand onderzoek nodig om op dezelfde wijze te kunnen spreken. |
|
|
|
Soortgelijke discussies | ||||
Discussie | Auteur | Forum | Reacties | Laatste bericht |
De 'als is' wereld en de 'alsof' wereld. | Aart | Overige religie | 0 | 5 December 2012 16:37 |