|
Waar gaat het hier verder ook nog over? Wat is er hier zoal aan de orde. |
|
Discussietools | Zoek in deze discussie | Weergave |
9 February 2021, 17:03 | #11 | ||
Geen lid
|
Citaat:
Citaat:
|
||
9 February 2021, 17:42 | #12 | ||
Vicaris
|
Citaat:
Opdat de energie van het verschijnsel levend zou zijn is er een schepper. Zo begrijp ik je reactie. Citaat:
Dat we niet weten wat de oorzaak is van het begin terwijl de vraag zich stelt wie of wat wij zijn, kan het belang niet ontkend worden om de verschillende verklaringen die geboden worden te begrijpen in hun consequenties voor het denken over wat waarheid is. Om de natuurwetten en de verschijnselen te verklaren kan je naast het beroep doen op een schepper of een transcendent principe, de natuur en de verschijnselen verklaren uit hun concrete ondeelbaar voorkomen en verschijnen. Ik bedoel als je zegt 'doe gedegen zelfonderzoek' dan is dat een oproep en aanwijzing om zelfstandig tot een verklaring en overtuiging te komen omtrent de grond van de eigen natuur. Wie ben ik en wat ben ik zijn twee grensvragen die door gedegen zelfonderzoek overtuigend kunnen verklaard worden. Is die verklaring daarom wet, algemeen geldend? Neen, een verklaring is geen algemeen geldende wet. Het is een overtuiging die uit zelfstandig onderzoek is verworven. Elke overtuiging is een stimulans tot onderzoek maar houdt in, een uitsluiten van wat zich niet kan laten gelden als waarheid in het onderzoek. |
||
10 February 2021, 00:57 | #13 | |||||
Geen lid
|
Citaat:
Ik heb mijn woorden zorgvuldig gekozen en dit is wat ik had geschreven. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ik ben bang dat je van al hetgeen ik in de loop van de tijd heb geschreven over gedegen zelfonderzoek een geheel eigen voor jou geldende interpretatie hebt gemaakt. |
|||||
10 February 2021, 08:44 | #14 |
Vicaris
|
|
10 February 2021, 15:42 | #15 |
Kasuaris
|
Kenmerkend voor de persoon zijn: doordenken, menen dat het om inzicht gaat, vervolmaking van zichzelf als persoon. Met dit toejuichen geef je ook een signaal over jezelf af, Marie. Nowee heeft het slechts over de vormende potentialiteit. Dat is niet het onderwerp in waarheidvinding. Waarheidvinding gaat niet over het worden wat nooit zal zijn!
Waarheidvinding gaat over het zijnde wat nooit zal worden! |
10 February 2021, 16:49 | #16 | |
Actuaris
|
Citaat:
Hoe wil je vervolmaken wat volmaakt is??? Het ZIJN is, volmaakt in het ZIJN... 'Het zijnde wat nooit zal worden' is niet en zal nooit zijn... Daar toch naar zoeken en daar aan vasthouden is inderdaad als het zoeken naar de vervolmaking van de eigen artificiele persoon... Het is gewoon een heel verstandige constructie opgebouwd uit verstandige eigenwaan... Nogmaals, het verstand weet niets en kan niets weten; het kan enkel waarnemen en als het werkt zoals het moet dan kan het het Zijn waarnemen... |
|
10 February 2021, 17:59 | #17 | ||
Kasuaris
|
Citaat:
Waarom juich je Nowee's doordenken dan toe? Het is wat Laurens schrijft, in de loop der tijden heeft hij een geheel eigen interpretatie van het zelfonderzoek eigen gemaakt. In Nowee is niets te vinden wat verwijst naar het 'zijnde' wat in zichzelf is. Nowee heeft het wordende vervolmaakt en is meer verloren dan een mens wat nog geen minuut met zelfkennis is bezig geweest. Ik pik één zin uit zijn warrige betogen: Citaat:
Het heeft er alle schijn van -ik kan het dus mis hebben, anders was het geen schijn- dat men op dit forum uit alle macht alle intellectuele registers uit de kast trekt. |
||
10 February 2021, 18:08 | #18 |
Kasuaris
|
Ik herhaal nog maar eens het mantra in het deugdelijk onderzoek. We richten ons op het schouwen. Alle meningen, overtuigingen of geloof omtrent de waargenomen wereld mag er zijn, maar is van geen enkel belang in het deugdelijk zelfonderzoek.
Gezien dat we zelf als persoon onderdeel zijn van de waargenomen wereld is iedere geloof, overtuiging of mening over ons zelf als persoon niet ter zake doende. Ja, we existeren (ZIJN!) als persoon in de waargenomen wereld, maar dat is het soort 'ZIJN' waar we ons niet mee bezig houden. Kretologie als "ZIJN is volmaakt" is dan ook een niets-zeggende kreet. Immers: dan zouden we 7 miljard ZIJNDE, volmaakte personen hebben. In het deugdelijk onderzoek zoeken we de werkelijkheid achter de waargenomen wereld. |
10 February 2021, 18:50 | #19 |
Kasuaris
|
Waarom staat de deugd op zichzelf? Omdat het niets of niemand heeft om zich aan te spiegelen. In de waargenomen wereld van de personen staat het goede tegenover het kwade. De deugd deugt omdat zij geheel in zichzelf is: ongespiegeld.
Daarom keren we ons af van de persoon met zijn meningen, overtuigingen en doordenkingen. Iedere mening staat tegenover een andere mening, voor ieder doordenken is er wel weer een beter doordenkertje. Daarom schouwen we de persoon welke we zelf zijn. Niet om hem of haar te (ver)oordelen. Een oordeel zou immers maar weer leiden tot nieuwe meningen, overtuigingen enz. Dan blijven we maar dwalen in de illusie welke de gedachten opwekken. Neen, we schouwen om onszelf het spiegelen af te leren. Omdat iedere gedachte er één is over de waargenomen wereld. Schouwen is eenrichtingsverkeer, onthou dat! In het ontspiegelen maken we ons de deugd eigen. Deugd welke volledig is ontdaan van ieder persoonlijk belang. Noch het belang om goed te doen noch het belang om kwaad te doen. Daarom is advaita ook geen twee, er spiegelt niets meer. In de spiegeling is er wel twee. Je bent dus zelf oorzakelijk aan het feit dat je maar niet tot waarheid komt. |
10 February 2021, 21:03 | #20 | |
Vicaris
|
Citaat:
Wat is de reden dat je in dit draadje over een ander thema gaat posten? Waarom start je geen draadje met als titel 'waarheidvinding'? |
|