|
Alles is bewustzijn De rest is persoonlijke invulling. |
|
Discussietools | Zoek in deze discussie | Weergave |
3 May 2011, 14:54 | #11 | |
Missionaris
|
Citaat:
Let wel op, het is namelijk nogal makkelijk te verwarren met relativeren. Als de verzwarende factor, het zorgelijke, afvalt is de opluchting navenant. Je kunt het onbezwaarde zien als 'schoonheid' betitelen maar ook een titel is het stempel van een subjectieve ervaring die zijn keerzijde kent. Omarm ook eens de lelijkheid om te weten te komen wat bedoeld is. |
|
3 May 2011, 16:03 | #12 | ||
Missionaris
|
Citaat:
Voordat het zover is, is het begeven in allerhand dwaalwegen alleen maar tijdverdrijf en zou, in mijn optiek, allereerst de meest prangende vraag moeten zijn 'wie ben ik' om daar vervolgens zo spoedig mogelijk achter te komen. Ik waardeer in dat opzicht iemand zoals U.G. Krishnamurti en Anja ********** als degenen die de kortste weg tussen A en B aangeven. Iemand als Philip Renard bekritiseer ik vanwege het opwerpen van een arsenaal valkuilen, om waakzaam over te zijn. Ook met iemand zoals Aad Nobel uit Zandvoort ben ik op het Remonforum in het strijdperk getreden vanwege de enorme omwegen, het elimineren van kindmechanismen, controles e.d., die verondersteldt werden opgeruimd te moeten worden. Ik waardeer vervolgens weer, bijvoorbeeld, een Byron Katie omdat ze een methode heeft gevonden om het denken te kunnen ontmaskeren. Ik waardeer Toon en bekritiseer hem op onderdelen zoals z'n romantische kijk op de inzet die vereist is, alsmede het serieus nemen van zoiets veranderlijks als verschijnselen. Daarbij is er wat mij betreft geen voorstelling die bij machte is het zien te belemmeren. Het zien van belemmeringen, zoals door hem opgeworpen, is een voorwaardelijk, een gekleurd, zien. Meesterschap is alleen gevraagd wanneer het aankomt op verduidelijken van de boodschap. Het ervaren van het niet zijn van een gelijke, is een subjectief ervaren subordening door een als zodanig ervaren ongewenst ondergeschikt zijn. Het verschijnsel is niet enkel tengevolge van machtsoverwicht maar vanwege de zekerheid dat van een 'weten' uitgaat. Wanneer macht ondraaglijk is vanwege het ondervonden overwicht vormt ook het 'overwicht van weten' als zodanig een strijdpunt. Het is een mechanisme dat reguleerd of iets rijp is 'doorzien' te worden. Zoniet ben je simpelweg niet toe aan het ontvangen van een waarheidlievende boodschap. Het is dan ook een individueel proces dat eenieder op zijn eigen wijze dient te doorlopen. En zo heeft Toon zijn publiek in de vorm van een Leila. Richtinggevend vond ik zijn opmerking... (zie hieronder) maar hij hakt niet door. Citaat:
Dankzij Ar is de link naar hier nu gelegd. En nogmaals ik ben van dat forum afgeschopt, het was geen keuze. Overigens wil ik ook niet terug want wanneer ik Remon welgevallig moet zijn kan ik niet openhartig blijven schrijven. |
||
3 May 2011, 17:09 | #13 | ||
Missionaris
|
Citaat:
Citaat:
Er is geen houvast. alle strohalmen laten het afweten. Je verdrinkt maar dit is geen einde, het heeft de potentie alles te zijn en dat kan zich nu manifesteren, er volgt een nieuwe wording in het niet zijn. Heb geduld. |
||
4 May 2011, 00:26 | #14 |
Jubilaris
|
toon 'ziet' er letterlijk en figuurlijk van af (de dialoog)......het zij zo.
een voorbije kans' voor een hoop duidelijkheid hier....niet om wat ze zouden zeggen, maar om wat ze niet kunnen zeggen...niet om waar ze naar verwijzen, maar om waar ze niet toe kunnen verwijzen. |
4 May 2011, 00:49 | #15 | |
Missionaris
|
Citaat:
Dat wat is IS, dat is duidelijk maar als er geen wording, voor mij in de betekenis van afleggen van het geloof in jezelf, is Gazelle wat is dan de betekenis van jouw ten tonele verschijnen ? In de ondervonden nietsheid ligt geen boodschap besloten. |
|
4 May 2011, 00:49 | #16 |
Vicaris
|
schei toch uit, Ar. N?g meer wazigheid en duidingen hier
|
4 May 2011, 00:50 | #17 |
Vicaris
|
|
4 May 2011, 09:03 | #18 | |
Jubilaris
|
Citaat:
pas als dat er niet meer is......word er iets verteld. |
|
4 May 2011, 11:43 | #19 | |
Missionaris
|
Citaat:
Ar, ik weet niet of het je is opgevallen maar dit is een forum. Ik verkeer niet in een staat om je lichaamstaal te lezen, noch verkeer ik in een staat iets over te brengen zonder het geschreven woord. Daarentegen zou de afwezigheid, van bijvoorbeeld Jan, me kunnen vertellen dat hij gevonden heeft wat hij zoekt maar dat is speculeren. Het niet lange deelnemen aan een forum kan een goed teken zijn, omdat vervuldheid van zichzelf hen doorgaans naar hier drijft, maar ik ben niet bij machte dat te beoordelen. Voor het zelfde geld is het frustratie niet te kunnen krijgen waarvoor hij kwam. Verder Ar ben je toch niet gekomen om verslag te doen van een toestand. Dus zonder betrokkenheid en verlangen dat iedereen daarin kan delen en daarbij behulpzaam te zijn. |
|
4 May 2011, 12:27 | #20 | |
Missionaris
|
Shankara
Citaat:
Shankara bezingt het Absolute en zoals dat in India gebruikelijk is volstaat dat. Iedere van de tien verzen geeft aan wat HET allemaal niet is, het lijkt Ar wel, maar wat er ingehamerd wordt aan het slot van elk vers 'pure Gelukzaligheid' is datgene wat het wel is. Bijna onopvallend worden de tegenstellingen hier gedrappeerd en de kaarten geschudt. Het LEVEN is maar niks, je zou het, zoals in de Roomsch Katholieke Kerk, moeten verzaken en alvast maar een voorschot gaan nemen op het hiernamaal, door je verlangen ernaar toe te bewegen en het in alle Toon aarden (let op de woordspeling) bezingen. Niet de kasten te zijn geeft de Indier de moed om door te zetten wij hebben daar geen boodschap aan omdat we de tegenstellingen van de lower- en upperclass al geruime tijd zijn ontstegen. Ik ben het Ene zonder dat er iets anders bestaat maar die 'pure Gelukzaligheid' blijft mij maar niet lekker zitten. Want hiermee introduceer je de dualiteit, waar de een is blijft ook de ander niet uit. En met die introductie van die gelukzaligheid is er ineens ook weer de vader, de moeder, de leraar, de leerling, kan er ineens weer wel iets anders zijn, kan er weer gezegd worden dat alles EEN is omdat er ook ONEEN is, we leven nou eenmaal deze vermeende bizarre werkelijkheid. Maar het blijft goed om te 'weten' dat we die niet zijn, we leven in de wereld maar zijn er niet van. |
|