|
Eigen forum beheer Uitsluitend voor alternatieve zoekers |
|
Discussietools | Zoek in deze discussie | Weergave |
27 January 2022, 01:02 | #11 |
Kasuaris
|
Dank je. Het is lastig om onder woorden te brengen hoe ego ziet en hoe gewaarzijn ziet. Maar beide posities maken dat ik én op dezelfde wijze een zelf als kan zijn( gewaarzijn) én toch mijn individualiteit behoudt (ego). De individualiteit is weer een noodzakelijkheid om het spel op gang te houden en zodat we elkaar toch als een ander kunnen ervaren.
27 January 2022, 01:11 | #12 | |
Actuaris
|
Citaat:
'Gewaarzijn' ziet neutraal, zonder kleur van mening/emotieö
27 January 2022, 09:40 | #13 | |
Jubilaris
|
Citaat:
Duiding verdraait/vertekent al heel gauw de praktijk van bevinding. Geen verhaal kan zo scherp en 'duidelijk zijn als de bevinding zelf. Of ego nou naar binnen of naar buiten kijkt, het blijft ego wat kijkt, en feitelijk niet 'ziet. 'Zien 'ziet geen wereld, draait geen hoofd om en kijkt niet naar binnen. Kijken kan het 'zien niet beïnvloeden, 'zien beïnvloed wel het kijken. 'Zien is geen activiteit, waar kijken dat wel is. |
|
27 January 2022, 10:53 | #14 | |
Kasuaris
|
Citaat:
Zien draait idd geen hoofd om, het is het ego wat dat doet om op onderzoek uit te gaan. Dan heet het 'kijken'. Kijken naar dat wat niet gezien kan worden omdat het het zien zelf is. Hier spreek ik over het eerste beginnen van 'ontwaken'.
27 January 2022, 10:57 | #15 | |
Kasuaris
|
Citaat:
Gewaarzijn kent geen 'oordeel' , het heeft niet alleen zuiver zien maar ook mededogen met wat het ziet. Gewaarzijn neemt de waarneming geen maat, het heeft geen rolmaat in zijn hand. Het meet met de maat nul. Ego heeft wel een rolmaat in zijn hand en neemt andere ego's de maat.
27 January 2022, 11:16 | #16 | |
Jubilaris
|
Citaat:
Waar het het verhaal 'is, daagt iets anders dan verhaal. Ik moet mij verlaten op herinnering en verbeelding om ondervinding van het slapen, (dromen) en wakker 'worden.. enigszins onder woorden te brengen, omdat ik klaarwakker functioneer. |
|
27 January 2022, 11:21 | #17 |
Jubilaris
|
|
27 January 2022, 11:51 | #18 | |||||||||||
Geen lid
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Niet het ego. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Waar het hier alleen maar over het 'wie ervaren' gaat leverde ik niet eerder commentaar. Het boeit me namelijk niet de ervaringswereld uit te diepen. |
|||||||||||
27 January 2022, 12:28 | #19 | |
Jubilaris
|
Citaat:
Het duiden van quotes is dan ook een activiteit van/in/Tot de ervaringswereld, zo die onder woorden wordt gebracht. Ont'dekken en uit'diepen zijn wat mij betreft synoniem. Een specifieke ervaring/Beleving uit'diepen, brengt de bevinding ook op 'rock bottom'. Alwaar ego of ik zich gewonnen moet geven.. Dat kan zo maar (Om jouw vondst te gebruiken) de hoofdprijs opleveren. |
|
27 January 2022, 13:02 | #20 | ||
Kasuaris
|
Citaat:
Citaat:
Om iets onder woorden te brengen moeten we het wel binnen het voorstellingsvermogen brengen. Waar ik over 'gewaarzijn' spreek breng ik iets in het voorstellingsvermogen, terwijl het daar niet is. Ook Waarheid breng ik binnen het voorstellingsvermogen, terwijl dat uit de aard der zaak niet mogelijk is. Voorstellingsvermogen veronderstelt altijd iemand die het zich voorstelt (ego dus).
|
Soortgelijke discussies | ||||
Discussie | Auteur | Forum | Reacties | Laatste bericht |
Over eenheid. | Nadje | Sri Nisargadatta | 7 | 2 November 2015 11:15 |