|
Eigen forum beheer Uitsluitend voor alternatieve zoekers |
|
Discussietools | Zoek in deze discussie | Weergave |
7 October 2022, 00:13 | #11 |
Kasuaris
|
Je zou kunnen zeggen dat 'iemand' kennis krijgt van zich'zelf als 'niemand'.
7 October 2022, 00:15 | #12 | ||
Kasuaris
|
Citaat:
Citaat:
Dorje gelooft dat hij niks gelooft.
7 October 2022, 00:19 | #13 | |
Kasuaris
|
Citaat:
Waarheid gééft zich te kennen, dat ont-dekken veronderstelt een doener. Dat zegt al genoeg....
7 October 2022, 00:21 | #14 | |
Kasuaris
|
Citaat:
7 October 2022, 09:34 | #15 |
Geen lid
|
|
7 October 2022, 09:43 | #16 | ||||
Geen lid
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||
7 October 2022, 10:09 | #17 | |
Jubilaris
|
Citaat:
uitgebreid met een heel arsenaal aan niet-betrekkelijke zelfkennis-termen als niemand, niet-zelf, zijnde... Al die termen kunnen dan toch maar "eigen" gemaakt worden en zo kan er toch maar meer en meer kennis vergaart worden over dat zelf en is de vaststelling dat dat zelf er niet Werkelijk is mooi gefnuikt. Dan kan je oud worden met kennis blijven vergaren over dat zelf. En dat en het verdedigen ervan blijft dan eindeloos doorgaan. Dit is normaal tot het geloof in 'iemand' te zijn én het geloof in 'niemand' te zijn echt eens werkelijk weg komen te vallen. Een iemand is dan iets wat zich nu en dan nog eens voordoet, niet wat je bent. Geen nood meer om er vanalles op te betrekken. Het is dan vastgesteld dat het niet is wat je bent, in plaats van er van te maken dat je dat bent en dat wat je dan nog steeds gelooft te zijn dan kennis te laten dragen van niet-betrekkelijk te zijn.
7 October 2022, 10:29 | #18 | ||
Jubilaris
|
Citaat:
Citaat:
7 October 2022, 10:49 | #19 | |
Kasuaris
|
Citaat:
Dan redeneer jij weer dat het geloof in 'iemand' te zijn én het geloof in 'niemand' kan zijn weggevallen, maar ook dát gelooft weer iemand.... De 'iemand' bijt zichzelf zo toch weer in zijn staart. Onderwijl is mij gebleken dat het 'zelf' (in zowel het wordende iemand als het zijnde çNçiemand) juist de brug is naar zelfkennis. In 'worden' ben ik op verschillende wijze een zelf. (Ik word 'ik' / iemand in het aangezicht van 'jij') (zelf-wereld verhouding) In 'zijn' ben ik op dezelfde wijze een zelf als alle andere zelven. (Ik ben niemand, zelf-zelf-verhouding) Ben ik God/Waarheid? Ook al niet, dat beweren alleen onnozelen. Bij God is er geen sprake van een 'zelf' zoals de mens dat kent. God is totaal ongespiegeld, dat wat één is kent geen reflectie.
7 October 2022, 10:54 | #20 | |
Kasuaris
|
Citaat:
In het schouwen is er 'niemand', men 'doet' niet meer. In het schouwen laat men het geloof geheel buiten beschouwing: immers alleen 'dat wat schouwt' is actief. Het schouwen kent dan ook geen toekomstverwachtingen omdat het 'onmiddellijk' (in het moment) is. Geloven dat je wel bestaat, niet bestaat of beiden niet, het is in het 'schouwen' simpelweg niet van toepassing. Omdat 'geloven' betrekking heeft op de tijd......