|
Osho Introduceerde de Oosterse wijsheid voor de happy few die het zich konden veroorloven naar India te komen. |
|
Discussietools | Zoek in deze discussie | Weergave |
12 November 2011, 22:54 | #11 | |
Missionaris
|
Citaat:
Het is te beoefenen om boven het gebeuren te staan als een waarnemer, dan blijft de 'ik' als waarnemer daarin vertegenwoordigd. Als de 'je' er tussenuit is dan is er alleen nog sprake van waarnemen, zonder subjectieve beleverd. De mens is in het klein een weerspiegeling van het grote, er is Bewustzijn dat een variant kent in bewustzijn, de Schepper is vertegenwoordigd in het denken als scheppende kracht, Het is allemaal bedoeld zo te zijn, het is niet iets wat niet zou deugen of zo, je bent hier om te ervaren of zoals ik het noem als god jezelf te ervaren. |
|
12 November 2011, 23:12 | #12 | |
Missionaris
|
Citaat:
Of heb je al weer *tig andere toestanden ondervonden waarvan je toch maar mooi de 'onbewogen' waarnemer kon zijn toen je inzag dat je je ermee had vereenzelvigd, maar ze allesbehalve bleek te zijn. |
|
12 November 2011, 23:15 | #13 |
Missionaris
|
|
12 November 2011, 23:39 | #14 | |||
Asprirant lid
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Zonder gedachten (denkbeelden) is er enkel... NIETS... Het bestaan (bewustzijn) blijft... Het besef (zelfbewustzijn) verdwijnt... |
|||
13 November 2011, 08:15 | #15 | |
Asprirant lid
|
Citaat:
Je kunt dingen een leven lang op een bepaalde manier doen. Tot een gebeurtenis daar verandering in brengt. Iemand kan bvb. passeren en je bezig zien en zeggen: "H?, weet je, er is een veel gemakkelijkere en efficiëntere manier manier om dit te doen." en het je dan voordoen. Dat die gebeurtenis plaatsgrijpt is natuurlijk niet te voorspellen. Of psychisch: Iemand merkt op dat je je geduld verliest over kleinigheden en zegt bvb.: "Ha, ben je een adrenaline-verslaafde? Ben je verslaafd aan kwaad worden? Helpt diet de situatie echt vooruit? Is dat effici?nt? Volgens mij een nutteloze energie-verspilling!" Zeg jij misschien: "Zo had ik het nog niet bekeken. Het is een kwestie van met aandacht in het leven te staan. Als je aandacht geeft aan hoe je over de dingen denkt, hoe je dingen doet, is er een leerproces mogenlijk. Maar dat moment dat je het punt bereikt dat je die aandacht geeft en bereid bent om van je ervaringen te leren, is ook niet te voorspellen. Je krijgt voortdurend hints en aanwijzingen van het leven die je de kans geven om de dingen anders te zien... maar het moet je interesseren natuurlijk. Meestal ga je maar opletten als het teveel pijn begint te doen... en dan soms nog niet! |
|
13 November 2011, 09:15 | #16 |
Asprirant lid
|
Het zit hem in de bereidheid om te kijken, gade te slaan, aandacht te geven. Dan is een leerproces mogelijk.
Maar aandacht geven houdt ook in dat je dingen opmerkt die je misschien helemaal niet onder ogen wil zien, omdat die te pijnlijk zijn, omdat er slapende honden zijn, die je niet wakker wil maken, lijken die uit de kast zouden kunnen vallen. (hihihi ? wat zijn we weer lekker op dreef! ?Words, words, words!? Hamlet). Daarom doen we meestal maar iets als we vastlopen, het leven ons klem zet. Maar eens dat die bereidheid er is om aandacht te geven en te leren, wordt het hele leven je leraar. Niet alleen maar Osho, Knosho, Roshi, Krishnamurti, Abu-ben-ali-bon-Jovi etc. etc. Maar alles!Een passerende mier waar je al dan niet naar kunt schoppen, een koe die je met een ondoorgrondelijke blik aankijkt, Rob die zich verkleed in zijn alter ego: Mihaela. Een vallend blad. En nu wordt het leven een boeiende ervaring. |
13 November 2011, 09:41 | #17 |
Asprirant lid
|
Ik heb het leven nooit anders gekend dan als een "boeiende" ervaring. Ik ben dan ook altijd diep in de zee van het leven "gedoken" (soms zelfs zonder mezelf van de nodige zuurstof te voorzien) in plaats van "veilig" aan de rand in het zand te spelen en aan "pootje baden" te doen...
|
13 November 2011, 12:03 | #18 | |
Jubilaris
|
Citaat:
Da moet ge WILLE! Of wa??? Waarom WILT ge da dan soms nie?? en waarom maar soms??? |
|
13 November 2011, 12:11 | #19 |
Passed by
|
|
13 November 2011, 12:13 | #20 |
Passed by
|
|