|
Alles is bewustzijn De rest is persoonlijke invulling. |
|
Discussietools | Zoek in deze discussie | Weergave |
7 January 2012, 15:11 | #11 | |
Missionaris
|
Citaat:
Dit is dus die kardinale denkfout die ik steeds uit de wereld probeer te krijgen maar dankzij een Diane als een boemerang telkens weer terug komt. Gepreoccupeerd met de wetenschap hoe dingen er 'behoren' uit ze zien maakt haar blind voor de realiteit. Alles doet zich voor in Bewustzijn en is ook dat Bewustzijn. Binnen dat Bewustzijn is er sub ordening (omdat er dualiteit is). Volgens Diane's 'redenering' kan niets zich van Bewustzijn afscheiden. Dat dit een afscheiding zou zijn is dan ook niet zo. Het is een 'veronderstelling' dat wanneer je iets apart neemt dat je dat dan op tegennatuurlijke wijze afscheid van iets wat onafscheidelijk is. De werkelijkheid voor haar is dezelfde als die van mij en haar bewering moet zich keren tegen haar ervaringswereld en doet dat ook. De bewering 'er kan niks gedaan worden' past bijvoorbeeld alleen in theorie in haar ervaringswereld want ze gaat boodschappen doen wanneer ze honger heeft. Realisatie is geen ontkenning van je ervaringswereld, realisatie is ontdekken wat je bent nadat je aannames omtrent al hetgeen je denkt te zijn is verdwenen. Dat is een begaanbare weg, die decennia lang beproefd is. En al is onmiddellijk zien mogelijk de meesten moeten het doen met de alternatieve langdurige weg die daar heen leidt. Maar deze weg kent zij niet omdat ze niet past in de hypothese van de schriftgeleerden in de spiritualiteit. Ze redeneren maar en hebben iets uitgedacht om dat ins blaue hinein te blijven verkondigen. Ik heb in die wereld jarenlang rondgezworven, ik heb vrienden daar die nog steeds hetzelfde beweren en daar druk mee aan de weg timmeren. Het idee blijft zich maar voeden en de enige manier om daar werkelijk achter te komen is onderzoek bij en in je zelf. Ga hier niet zitten discussiëren over wat er al dan niet waar is, onderzoek. Wanneer je Bewustzijn bent zal het zich aan je openbaren en zolang je daar niet bent bestaat dat alles uit hetzelfde als datgene waaruit 'jij' opgebouwd bent, namelijk fictie en hypothese. Het terrein dat je ervaringsgewijs kent en zich voordoet, daar kan wat gedaan worden. |
|
7 January 2012, 15:17 | #12 | |
Jubilaris
|
Citaat:
En ik heb mij ( voor zover ik weet) zelf nog nooit kunnen verplaatsen in een boom of plant of zelfs een steen. Maar als ik zie hoe de natuur zonder problemen en ziek worden groeien ( zolang er geen menselijke invloeden zijn) daar kunnen wij qua bewustzijn nog veel van afkijken. |
|
7 January 2012, 15:24 | #13 | |
Missionaris
|
Citaat:
|
|
7 January 2012, 15:29 | #14 | |
Jubilaris
|
Citaat:
|
|
7 January 2012, 19:08 | #15 |
Asprirant lid
|
Ik vraag me af of het mogelijk is, of dat er hier iemand is, die niet eerst een stuk pad 'kleinmenselijk bewustzijn' heeft (moeten) lopen.. alvorens in contact te geraken met (gedachten over) Bewustzijn... ?
|
7 January 2012, 22:18 | #16 | |
Asprirant lid
|
Citaat:
Heeft het zich dan geïdentificeerd als : "Hallo, ik ben Bewustzijn". |
|
7 January 2012, 22:29 | #17 | |
Asprirant lid
|
Citaat:
"het gereedschap van Bewustzijn : denken en voelen wordt gebruikt ... om zich te ont-hullen." Met je toestemming zal ik de zin soms gebruiken. Ps. Hoe precies we het ook in woorden proberen te vatten en er labels zoals "Bewustzijn" aan geven. Maar toch blijft er iets aan ontbreken aan elk woord. Je kunt het Bewustzijn noemen, maar net zo goed "Mysterie" of "Het grote vraagteken" of " " . |
|
8 January 2012, 12:18 | #18 | |
Vicaris
|
een vraagje
Citaat:
Even een vraagje ter verduidelijking. Hetgeen je (stellig?) schrijft in bovenstaande quote, is dit jouw waarneming, ervaring, een hypothese? Of geheel iets anders? Wijziging aangebracht door glans op 8 January 2012 om 12:29. |
|
8 January 2012, 12:25 | #19 | |
Jubilaris
|
Citaat:
Zolang je je maar niet focust op het wiel en het als functioneel onderdeel ziet, vat je het geheel. |
|
8 January 2012, 12:51 | #20 |
Asprirant lid
|
Ja.. maar dat is geen antwoord op mijn vraag.
|