4 May 2022, 19:30 | #191 | |
Actuaris
|
Citaat:
|
|
4 May 2022, 21:42 | #192 | |
Jubilaris
|
Citaat:
Kennis kan de aard (gewaarzijn) van bewustzijn.. niet benaderen. Waarheid ontbeert alle onderscheid, gegevens als zelfkennis en/of Zelfkennis bestaan eenvoudig niet. |
|
4 May 2022, 22:00 | #193 | |||
Jubilaris
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||
5 May 2022, 00:26 | #194 | |
Jubilaris
|
Citaat:
Maar je hebt wel een punt, Rob. En nu we toch bezig zijn: Eerst is er onderscheiden van de wereld te zijn die wordt waargenomen, daar blijft zowat ieder modern mens in hangen. De zelf-onderzoeker trekt dit onderscheiden nog verder door tot ik ben niet het lichaam waarmee waargenomen wordt, noch de geest waarin waarnemen verschijnt, noch de persoonlijkheid die het waarnemen doet. De non-dualiteitsfreak komt uiteindelijk ook nog uit op het onderscheiden dat zichzelf ook nog gaat opheffen, zo blijft er dan de eenheid over, "ik ben alles" (geen onderscheid meer tussen subject en object), maar ook dat is nog steeds een subjectieve beleving, de subjectieve beleving van alles als zichzelf. Het zit er nog niet op. Pas als het "ik" (Subject) daar ook nog eens uit komt weg te vallen, blijft er "ben" over, of "zijn", niet "wat ik ben", maar "wat is", vrij van ik, vrij van subject. Dat past in geen enkele categorie meer, noch in het alles (verschijning), noch in het niets (leegte), dat staat buiten elke categorisering. Dat categoriseren en daar prat op gaan is en blijft iets dat een subject (ik) op 'wat is' blijft leggen. Het "wat ik (in essentie) ben" blijft nog steeds hangen rond dat ik, ook al is dit ik uitgerokken tot alles of terug gedrongen tot niets of opgegaan in God of Waarheid of presentie. Wat is... is, en heeft geen ik nodig om te zijn. Het is een ik dat categorieën als alles en niets nodig heeft, eenheid en leegte, zelf en Zelf of zelf en niet-zelf, leven en dood, gedegen en gewoon, er zijn en er nog lang niet zijn, gewaarzijn en bewustzijn, verwijzen en duiden, ervaring en werkelijkheid. Maar dit ik is zelf al een toevoeging op 'wat is': "wat ik ben". Dit is gezien, maar niet door een ik/subject die ziet.
5 May 2022, 00:32 | #195 | |
Kasuaris
|
Citaat:
Hetgeen logisch is, iets wat 'niets' staat buiten de tijd. Alles wat 'iets' is in de tijd. Dat is wat er ontdekt kan worden.
5 May 2022, 00:36 | #196 | |
Kasuaris
|
Citaat:
In zelfkennis komt men het gemoed tegen omdat het het gemoed is wat de mens in de tijdelijke verschijning gevangen houdt. Bijvoorbeeld afgunst kan alleen in de tijd plaats hebben. Maar deze gemoedstoestanden in de mens zijn ook boodschappers, ze hebben ons wat te vertellen. Geheel eens met jou: ze schenken de mens inzicht. Daarom is die jacht op het ego die de forumbaas voorstaat ook zo zinloos. Geen haast met dat onderzoek.
5 May 2022, 08:43 | #197 | |
Actuaris
|
Citaat:
Maar om dat te kunnen zeggen, moet ik al een zin beginnen met 'ik'. In 'ik kan je volgen, Dorje ...'. Het gaat er m.i. om welke betekenis je aan die 'ik' geeft. Als de identificatie is weggevallen, kunnen de letters i een k gewoon in de volgorde van 'ik' gebruikt worden. Het is zonder specifieke betekenis van belang. Groet! |
|
5 May 2022, 09:23 | #198 |
Geen lid
|
|
5 May 2022, 09:26 | #199 |
Geen lid
|
|
5 May 2022, 09:27 | #200 |
Geen lid
|
|
|
|
Soortgelijke discussies | ||||
Discussie | Auteur | Forum | Reacties | Laatste bericht |
Thomas a kempis: de zorg voor zichzelf | Heerda | Overige religie | 31 | 8 March 2012 22:51 |