5 May 2022, 13:14 | #211 |
Actuaris
|
|
5 May 2022, 13:14 | #212 |
Kasuaris
|
Helder taalgebruik is onmogelijk. Zowel Laurens als Boni beweren beiden dat zij God zijn. Toch zijn ze het radicaal oneens met elkaar. Wie is dan de 'ware' God? Zie hier de kiem voor een geloofsstrijd.
Als iemand beweert dat Waarheid zonder onderscheid is, dan kan ik dat beamen. Hoewel ik liever zeg dat in Waarheid het éne niet tegenover het andere staat. (Waarheid kun je dus ook het Ene noemen oftewel niet-twee) Waarheid en God zijn synoniem voor mij. Terug naar het forum: Laurens-God en Boni-God staan tegenover elkaar. Mijn conclusie: alleen hoogmoedigen beweren dat ze God zijn. Waarheid zegt mij namelijk dat ik (Bassie) niets ben. Dat 'niets' vind ik ook weer terug in 'gewaarzijn'. Wat Waarheid doet is mij op mijn plaats wijzen, namelijk een niet-plaats. Waarheid doodt de zelfzucht, maar behoudt de individualiteit.
5 May 2022, 13:18 | #213 | |
Actuaris
|
Citaat:
Iets wat iedere persoon bezit??? En voor mij gaat het niet om wat 'ik' ben of wat 'ik' niet ben... Voor mij gaat het erom dat ik enkel het 'ik' heb om te ervaren... |
|
5 May 2022, 13:21 | #214 | |
Kasuaris
|
Citaat:
Het is dan ook een gotspe om het 'ik' te ontkennen. Dan had de wereld zoals wij die kennen niet kunnen bestaan. Wat wel tot de mogelijkheden behoort is het 'ik' te overstijgen (transcendentie). Maar ook dan is de mens weer verplicht om terug te keren naar dit aardse leven. Anders dan zou je dood zijn. Alleen de planeet Aarde bestaat al uit miljarden ikjes. En als ik globaal naar de mensheid kijk (Ukraine) dan zijn de meeste mensen het dierlijke stadium nog niet overstegen. Feitelijk zijn de meeste mensen denkende dieren.
5 May 2022, 13:21 | #215 | |
Actuaris
|
Citaat:
Dat geldt niet alleen voor capaciteit voor dit of dat... ieder mens is anders en heeft enkel zijn eigen 'ik' om mee te schouwen... |
|
5 May 2022, 13:29 | #216 | |
Actuaris
|
Citaat:
En dat de babies dat nodig hebben om later te kunnen delen met anderen... AUB, gooi het 'ik' en de voordelen en nadelen van het 'ik' zo maar niet weg... Transendeert het... oh ja... Mijn dochter heeft die periode nooit gekend en dat heeft voor haar wel problemen mee gebracht... |
|
5 May 2022, 14:06 | #217 |
Geen lid
|
|
5 May 2022, 14:13 | #218 |
Jubilaris
|
|
5 May 2022, 14:16 | #219 | ||
Geen lid
|
Citaat:
Duidingen zijn resultaten van hetgeen gedaan is, het verspreid zich mentaal. Citaat:
|
||
5 May 2022, 14:19 | #220 |
Geen lid
|
|
|
|
Soortgelijke discussies | ||||
Discussie | Auteur | Forum | Reacties | Laatste bericht |
Thomas a kempis: de zorg voor zichzelf | Heerda | Overige religie | 31 | 8 March 2012 22:51 |