19 October 2016, 09:08 | #231 | ||||
Asprirant lid
|
Pagina 16 van dit topic.
Citaat:
Citaat:
Wat dacht je van de indoctrinatie "dat je hard moet werken om te weten te komen 'wat' je bent, dat 'gedegen zelfonderzoek' hard werken is"? Een favoriete uitspraak, aanname van forumbaas Laurens. Citaat:
Maar onvermijdelijk dat ik het er niet mee eens ben, want ik ben een liefhebber van Ramesh Balsekar, Wayne Liquorman, Mooji, Karl Renz en Tony Parsons, net diegenen waar jij met geen mogelijkheid doorheen komt, maar doorgevers van zuivere advaita zijn wat mij betreft. Daarentegen beschouw ik de zichzelf verklaarde "afgeronde gedegen zelfonderzoekers" op dit forum als schriftgeleerden, mentaal gerealiseerden zoals forumlid kweetniet ze noemt. Ik sluit me dan ook volledig aan bij wat ik zonet las in onderstaande recensie: Citaat:
|
||||
19 October 2016, 13:52 | #232 | |
Asprirant lid
|
Citaat:
En dat is dan weer het ene geloof voor het andere verruilen. Zolang men in het mentale gedeelte blijft kán dat ook niet anders. En dat is ook wat mentale realisatie inhoudt: een geloof, overtuiging. In dit verband is het opmerkelijk dat vele religies eigenlijk over hetzelfde gaat als waar wij het hier over hebben. Maar ook daar aanvaard men de leerstof als een geloof? (een enkeling uitgezonderd) |
|
19 October 2016, 14:05 | #233 | |
Asprirant lid
|
Citaat:
Wat ik de forumgebruikers hier al jaren zie doen is op mentale wijze aantonen dat het 'ik' niet bestaat. Uiteraard wordt daarmee het valse ik bedoelt. En die wordt mentaal onklaar gemaakt. Wat er in de praktijk gebeurd is dat de forumgebruikers jarenlang het bestaan van zichzelf ontkennen. Daarmee overtuigen zij zichzelf dat ze niet bestaan. Komt er wat twijfel op, dan betreden ze wederom de arena. Uiteraard niet alleen hier, overal zijn gelegenheden om een overtuiging op te doen. Het hoeft geen betoog dat ik van bovenstaande geen fan ben. Het centrale punt is nou juist dat ik wél bestaat. Met de kanttekening dat er slechts één ik is. Balsekar gaat verder in op dit fenomeen. Maar de meeste forumgebruikers hebben een andere weg gekozen. En zij zijn van mening dat een gedegen zelfonderzoek voldoende is. |
|
19 October 2016, 15:05 | #234 | |
Actuaris
|
Citaat:
Sterker nog, 2 standaardwerkjes van Tony Parsons hebben de welsprekende titels 'niemand hier' en 'niemand daar'. |
|
19 October 2016, 16:00 | #235 | |
Asprirant lid
|
Citaat:
Maar het verbaast mij wel dat jij opeens aan mijn zijde staat met een kritiek die ik hier al jaren uit. (het ene geloof voor het andere verruilen) Want dat is precies wat ik de meeste forumgebruikers hier zie doen. De forumbaas voorop. En ik herhaal het nog maar eens: verlichting is nergens mentaal, nergens een overtuiging. |
|
19 October 2016, 16:40 | #236 | ||
Asprirant lid
|
Citaat:
En er is nog meer zinnigs te lezen in het lange citaat uit zijn boek 'Alles en Niets' (link): "Het is een verschuiving van de verkramping van iemand zijn, een afzonderlijk persoon met een wereld buiten hem, terug naar het natuurlijke en heel gewone gevoel dat er alleen alles is. Die verkramping verdunt zich en vervloeit tot alles, en dat ding dat je dacht te zijn wordt alles. Wat hier uitgewisseld wordt heeft niets met Tony Parsons te maken. Dit is niet iets dat Tony Parsons bezit of bereikt heeft. Het heeft niets te maken met weten, persoonlijk streven of bereiken. Tony Parsons verschilt niet van wie dan ook in deze ruimte. Het is niet meer dan een lichaam-geest-organisme dat met zijn armen zwaait en praat. De moeilijkheid is dat we door het zoeken alles persoonlijk maken. We proberen te zeggen: 'Wat heb ik hier aan? Wat kan ik hiermee? Wat moet ik doen om dit te zijn?' Dat is de verwarring. Je hoeft helemaal niets te doen, want jij 'dit' wordt al gedaan. Het wordt gedaan. In leven zijn is bezig te gebeuren. Zijn is gewoon zijn. En als die zoeker, die altijd denkt dat hij iets moet vinden en iets nieuws of iets anders moet ontdekken, wegvalt, vindt er plotseling totale ontspanning plaats, en valt hij in de pure vreugde van dit zijn. Niet het kennen van het zijn, maar gewoon rechtstreeks zijn." Wat Tony Parsons schrijft is natuurlijk als vloeken in de kerk van de aanhangers van de traditionele advaita waarbij vooral in de paus ervan de aanname heerst dat er hard gewerkt moet worden, de uitspraken van de forumbaas daaromtrent zijn al jaren over het hele forum te vinden: Citaat:
Zo'n schriftgeleerde noemt zichzelf dan na een tijd een afgeronde gedegen zelfonderzoeker en ziet het als zijn missie het gedegen zelfonderzoek, wat hij afgerond heeft, aan te moedigen, aan te bevelen, aan te wijzen. Met forumlid Looro op kop de laatste tijd. |
||
19 October 2016, 17:51 | #237 |
Sterrestof
|
|
19 October 2016, 17:55 | #238 | |
Asprirant lid
|
Citaat:
Zelfonderzoek doen is een werkwoord. Maar realiseren is géén werkwoord. Realiseren is tot stand brengen, maar het is niet de persoon zélf die tot stand brengt. Of Tony Parsons het van zichzelf heeft kan ik zo 1,2,3 niet zeggen. Maar realisatie (bevrijding) is een energetische verschuiving! |
|
19 October 2016, 17:59 | #239 | |
Asprirant lid
|
Citaat:
Maar hij w?rdt gedaan! |
|
19 October 2016, 18:52 | #240 |
Geen lid
|
Met je ogen dicht kun je helemaal niks zien, dus bazel je maar wat. Je blijkt hier in de reacties iedere keer weer tegen je eigen perceptie aan te kijken en leest wat je wilt zien. Dat wat aansluiting kan vinden met je daarover gevormde gedachten heeft een voorkeur, kortom je ogen zijn gesloten, althans niet open. Het is volstrekt zinloos inhoudelijk tegen zo iemand in te gaan en dat leerde ik dan ook af te doen. Het beste advies dat je in zo'n geval, het slechts zien en aansluiting vinden in de eigen perceptie, kan worden gegeven is dan ook, doe gedegen zelfonderzoek.
|
|
|
Soortgelijke discussies | ||||
Discussie | Auteur | Forum | Reacties | Laatste bericht |
Tony Parsons - Sharing His Passion. | Aart | Tony Parsons | 20 | 6 September 2012 01:26 |
"To Think Or Not To Think." | Aart | Eckhart Tolle | 1 | 26 August 2011 22:44 |