26 February 2022, 23:16 | #241 |
Actuaris
|
|
26 February 2022, 23:41 | #242 | ||
Geen lid
|
Citaat:
Citaat:
Dat die grond de stevigheid of de fundamenten mist is evident. |
||
26 February 2022, 23:45 | #243 | |
Geen lid
|
Citaat:
Het verstand, (ook wederom weer voor de zoveelste keer) nogmaals, is maar een stomme knecht die doet wat het ingegeven wordt, vandaar ook dat affirmatie werkt. Er is evenmin een goed of fout, dat wordt alleen door ego/ik gehanteerd bij gebrek aan een intrinsiek kompas. Geen moraal meer nodig. |
|
26 February 2022, 23:52 | #244 | ||||||
Jubilaris
|
Citaat:
In dit Zien is er direct vaststellen dat er helemaal niemand is, laat staan iemand die ergens is. Het is een onzuiver uitgangspunt dat iemand er is en een ander er overduidelijk nog niet zou zijn. Dat is een uitgangspunt dat nog niet diep genoeg onderzocht is. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
26 February 2022, 23:53 | #245 | |||||
Jubilaris
|
Citaat:
Citaat:
(Het is geen traject van logica.) Citaat:
Citaat:
Eigenlijk zou het begrip 'bewustzijn' wat meer op de schop moeten in dit soort beschouwingen. Absoluut bewustzijn en dergelijken.. het is als begrip op gegeven moment niet toereikend meer om haarfijn 'precies te duiden. De mogelijkheid om dit soort bevindingen te beschrijven vraagt m.i. om andere (Nieuwe) woorden of zin verbanden. Het zelfonderzoek op zich heeft uiteraard een broertje dood aan welk woord, beschrijving, verklaring, vertaling dan ook.. Maar waar het verklarende intellect in deze wereld nog werkt, heeft het niet stil gestaan. Duiding opzetjes die eeuwenlang hebben gewerkt, voldoen in deze tijden niet meer. Woord en wederwoord wordt veel meer uitgedaagd dan vroeger en voorheen, en dat is vandaag de dag toch echt wel een dingetje.. ook in deze materie. Citaat:
'Diep vertegenwoordigt het relateren of relatie niet de werkelijkheid. |
|||||
27 February 2022, 00:10 | #246 | |
Actuaris
|
Citaat:
Het is het verstand dat jou wijsmaakt dat het 'ik' dan zou vertrokken zijn... Het ik is, en vertrekt niet... En wat dat verstand betreft, hoe spijtig dat de meeste mensen zichzelf niet meer kunnen voorstellen dan als een verstandelijk wezen en dat ze zichzelf dus verenigd zien met hun verstand... Het verstand is inderdaad een heel goede knecht, maar een alles behalve goede meester... In feite over alles rondom je kan je je afvragen of het wel bestaat en of het geen verbeelding is van jezelf... Alles ziet je door jouw ogen, vertaalt je via jouw gevoelens en verstand, volgens jouw inzichten... Alles komt dus indirect naar je toe... Van het enige dat je kunt weten dat het bestaat is nu juist het 'ik'... Maar ja, je moet dan wel de moed hebben om het te ontdekken en het te ontdoen van alle nonsens die errond zijn opgebouwd... Het is ten andere het enige waar je direct mee verbonden bent... Als je dat dan nog verwerpt als niet bestaande... Hewel dan blijft de wereld van de spoken over... |
|
27 February 2022, 00:40 | #247 | |
Jubilaris
|
Citaat:
Amen. |
|
27 February 2022, 00:52 | #248 |
Jubilaris
|
|
27 February 2022, 00:56 | #249 | ||
Kasuaris
|
Citaat:
Waarmee ik wil zeggen dat het principe an sich al Absoluut is. Daarmee is er ook geen bewustzijn c.q. Bewustzijn, dan spreken we over een kosmisch principe wat voor ieder mens opgaat. Of de mens in kwestie het daar nu mee eens is of niet. Gewaarzijn is evenzo universeel. Middels Waarheid weet ik ook de reden waarom dat zo is. Juist omdat gewaarzijn letterlijk niets is kan het universeel zijn. het doet zich bij mij op volstrekt dezelfde wijze voor als bij jou. Iets wat 'niets' is, is immers oneindig deelbaar en blijft evengoed ongedeeld. Dus ja, het is een zinnige zaak om 'bewustzijn' wat meer op de schop te nemen. Iedereen op dit forum is zo'n beetje wetende naar eigen zeggen, dus dat lijkt me geen enkel probleem. Gewoon schrijven vanuit eigen ondervinden. Citaat:
Gewaarzijn is niet de relatie zelf: het neemt er deel aan om zich zodoende bewust te worden van het waargenomene. Dat is een op zich 'enkelvoudige' gebeurtenis, maar in dat gebeuren/relateren wordt gewaarzijn ook bewust van zichzelf. In zekere zin vertegenwoordigt het relateren niet de werkelijkheid, maar het relateren is wel noodzakelijk voor de illusie dat er 'twee' is (Maya). Enfin, alleen al binnen 'bewustzijn' valt al veel te zeggen en te begrijpen. Want wie het 'relateren' niet begrijpt , zal nooit begrijpen hoe we in een wereld leven van 'veel' welke toch niet-twee is. Daarom zal ik Maya niet betitelen als 'vermeend'. Zouden we hier alleen over het Absolute schrijven, dan zijn we snel klaar. Het Absolute heeft zichzelf opgedeeld en is toch 1 gebleven. Rara , hoe kan dat? Niet dat ik alle antwoorden heb, sommige zaken zijn mij ook nog niet helder.
27 February 2022, 01:03 | #250 | |
Kasuaris
|
Citaat:
En ten overvloede, je komt uiteraard nergens aan. Personen hebben een doel en 'nergens' kan geen doel zijn.