6 May 2022, 10:02 | #241 |
Jubilaris
|
Zeker.
Een belevingswereld kan haperen, ook al is er duidelijk 'zicht op essentie. Een belevingswereld kan ook spat zuiver 'gevoelig zijn, waardoor 'zicht op essentie onderhevig is aan vertekening. Dit doet zich allemaal voor binnen een 'wordingswerkelijkheid.. Waar essentie en beleving samen vallen (Binnen een wordingswerkelijkheid doen ze dat nooit..) daar verdwijnen ze allebei, en daarmee verdwijnt tegelijkertijd ook het refereren tot.. Dan 'daagt binnen Tegenwoordigheid een onverdeeld locatie-loos 'zijn. |
6 May 2022, 10:12 | #242 | |||||
Geen lid
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||
6 May 2022, 10:41 | #243 | ||
Geen lid
|
Citaat:
Alles wat ik tot de wereld of anderen richt roept die ander op, daarmee kom ik in een 'zelf' positie inderdaad. Maar daar is niks mis mee als je weet wat je bent. De 'zelf' gepositioneerde is nog niet bekend met wat hij is en kan geholpen worden. Het is daarbij voor de hulp niet van belang of de 'zelf' gepositioneerde meent niet geholpen te zijn, hij is ten ene maal onwetend. De 'zelf' gepositioneerde heeft de ego gekenmerkte verschijnselen nodig zoals vertrouwen, bewondering, erkenning van autoriteit en dat soort zaken en zal je niet zonder een zekere mate van overgave aanhoren. Deze noodzaak vanuit een geloof positie is heel makkelijk te zien en te begrijpen. Het 'ik' of 'ego' is uitermate kwetsbaar en zal zich met hand en tand verdedigen, dus daarlangs loopt geen weg. De enige weg die open ligt is de eigen bereidheid gedegen zelfonderzoek te doen, wat je zelf onderneemt behoeft namelijk geen enkele externe aansporing of support. Citaat:
|
||
6 May 2022, 11:11 | #244 |
Jubilaris
|
|
6 May 2022, 11:17 | #245 | |||
Geen lid
|
Citaat:
Ik begrijp jouw aanwezigheid nog steeds niet, je verklaart van alles, luistert graag naar verklaringen en vult ze desnoods met eigen bevindingen aan. Met welk doel? Kennis vergaren en verspreiden? Citaat:
Dat er niks gedaan kan worden is geen bevinding die je met gelovigen (zou) moet(en) delen, dat ontneemt de doe mogelijkheid die gelovigen hebben. Dit alles bestaat allemaal uit de gratie van het bestaan van geloof, dus moet je daarmee werken. Dat is je realiteit. Citaat:
|
|||
6 May 2022, 11:27 | #246 | ||
Geen lid
|
Citaat:
Citaat:
Er is evenmin een 'ik' of een 'wereld' het is allemaal maar vermeend. |
||
6 May 2022, 12:20 | #247 | |
Jubilaris
|
Citaat:
Dat een 'ik of de 'wereld' allemaal vermeend is, kan er bij gelovigen heel makkelijk aanleiding toe zijn te gaan denken.. waar zou ik mij nog druk om maken, lay back and fuck it all. Noem dat maar niet contraproductief aan de forumdoelstelling.. Je bent niet consequent Laurens, je zwaggelt met je corrigerende verwijzingen, het ondermijnd regelmatig je 'geloofwaardigheid'. In deze geloofswerkelijkheid ontkomt niks aan 'ontmanteling, ook het opzetje van gedegen zelfonderzoek niet.. |
|
6 May 2022, 12:43 | #248 | ||||
Geen lid
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||
6 May 2022, 13:23 | #249 | |
Kasuaris
|
Citaat:
De persoon/het ego bevindt zich altijd in wordende staat. Dat is bij mij ook zo als ik de persoon/het ego ben. Als verschijnende mens ben ik genoodzaakt om een verhouding met 'de wereld' aan te gaan. Zou ik anders beweren, dan zou ik niet in staat zijn om echtgenoot, vader of vriend te zijn. Dan zou ik mijzelf ontmenselijken.
6 May 2022, 13:25 | #250 | ||
Kasuaris
|
Citaat:
Citaat:
|
Soortgelijke discussies | ||||
Discussie | Auteur | Forum | Reacties | Laatste bericht |
Thomas a kempis: de zorg voor zichzelf | Heerda | Overige religie | 31 | 8 March 2012 22:51 |