6 May 2022, 15:43 | #251 | |
Jubilaris
|
Citaat:
Een specifieke intentie kan ik niet echt onderbouwen, daarvoor ontbreekt het mij aan 'zelf'-beeld. Binnen de 'werkelijkheid van geloof is alles mogelijk.. dus ook dat van alles en nog wat niet verloopt zoals daar een verwachting van kan zijn, of dat alles verloopt anders zoals dat niet binnen de verwachting lag/ligt. Geloof brengt de bewegelijkheid van het mens zijn feitelijk nergens, anders dan waar deze alreeds onbewogen 'is. Ik heb niks met mystiek. De 'belevingen zijn onderhoudend, maar het wordt pas iets mystieks door de subjectieve inkleuring/vertaling/verklaring ervan, dat houd mij verder niet bezig, het zijn bijkomstige constateringen. En trouwens, het is jou toch ook maar te doen om slechts eentje die jouw aanreikingen naar behoren oppakt, waarom zouden het er velen moeten zijn? Een ego dingetje misschien? |
|
6 May 2022, 17:45 | #252 | ||||||
Geen lid
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||||
6 May 2022, 17:48 | #253 | |
Jubilaris
|
Citaat:
|
|
6 May 2022, 18:10 | #254 | ||
Geen lid
|
Citaat:
Citaat:
|
||
6 May 2022, 23:30 | #255 | ||||
Jubilaris
|
Voilà , daar heb je dan jouw motivatie m.b.t. zoiets als 'ego..
Citaat:
Ik zag/zie verwachting, een wens aangaande het verloop van iets.. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Dat betwijfel ik dus, gezien eerdere uitspraken daaromtrent.. |
||||
7 May 2022, 10:21 | #256 | |
Kasuaris
|
Citaat:
Klopt, het ego is de manifestatie. Belichaamde tegenwoordigheid (= gewaarzijn van zelf in de actualiteit). Dus als Guido 'tegenwoordigheid' is en ik ook, dan verschijnt tegenwoordigheid als 'ego' op twee verschillende plaatsen. Alleen vanuit tegenwoordigheid kun je zelfkennis begrijpen. Guido heeft als ego zijnde een geheel andere geschiedenis dan ik, voortkomend uit een totaal andere waarneming. En ik word morgen als ego zijnde niet zomaar wakker in Guido. Guido schrijft dat hij 'tegenwoordigheid' is, dan kan dat niet verschillen van 'tegenwoordigheid' in mij. Het innerlijk is hetzelfde (in de actualiteit) , maar we beleven uiteraard een verschillende plaats en een verschillend leven. Zonder Guido te kennen kan ik hier vandaan weten dat hij niet als gewaarzijn/tegenwoordigheid over straat gaat, want tegenwoordigheid is beeldloos. Hij is genoodzaakt zich als een ego te belichamen , anders kan ik hem niet waarnemen. Kom ik jou tegen op straat dan kan ik je niet waarnemen, want jij bestaat niet. En God kun je ook al niet waarnemen. Ik als tegenwoordigheid kan alleen dat wat beeld/vorm heeft waarnemen. En ook alleen waarnemen in de actualiteit. (Hier doel ik op het directe zien, wat jij naar eigen zeggen ook hebt........
7 May 2022, 10:29 | #257 |
Kasuaris
|
Als ego heb ik een geschiedenis. Opgebouwd zelfbeeld. Mijn eigen ego ontkennen is ook mijn eigen geschiedenis ontkennen. Dan zou ik mijn eigen vrouw niet eens meer kunnen herkennen. (Opnieuw kennen)
Zonder ego zou ik als een malle door de wereld strompelen, niks meer 'herkennend'. Zonder ego zou ik niet eens kunnen besluiten naar Parijs te gaan, want het is het ego wat dat besluit neemt. Tegenwoordigheid neemt niet het besluit om naar Parijs te gaan. Tegenwoordigheid neemt Parijs waar in de actualiteit als mijn ego dat besluit heeft genomen en uitgevoerd. Zelfkennis is dus ook ego-kennis. Want het is ook mijn ego wat besluit om wrokkig te zijn over een verleden en wat wensen heeft voor de toekomst. Als ego kan ik besluiten om het wrokkig zijn achterwege te laten en het wensen/willen betreffende de toekomst ook achterwege te laten. En waar kom je dan uit......precies! In tegenwoordigheid! Daar waar ik altijd al was........ik! Ik! Ik!
7 May 2022, 10:50 | #258 | |||||||
Geen lid
|
Citaat:
Een ego daarbij noch ten gevolge daarvan is er, hier althans, niet te vinden. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||||
7 May 2022, 11:55 | #259 | |||||||||
Geen lid
|
Citaat:
Citaat:
Ik zie evenmin de relevantie voor het hebben van een andere geschiedenis, dat lijkt me allemaal evident genoeg om er geen woorden meer aan vuil te maken. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Het directe zien duidt op onmiddellijkheid dus (zonder gedegen zelfonderzoek) weten dat dit alles (de verschijnselen) niet de werkelijkheid vertegenwoordigd. Het staat ook voor het onmiddellijk doorzien van het niet werkelijk bestaan van alles, waaronder het 'ik' en het 'lichaam'. Hier wordt het directe zien ook wel gebruikt voor het vrije onbezoedeld zien dat niet wordt gekleurd door ego. |
|||||||||
7 May 2022, 12:23 | #260 | |||||||
Geen lid
|
Citaat:
Citaat:
Voor mij klinkt dat 'want het is ego wat dat besluit neemt' lachwekkend'. Je bent feitelijk Bewustzijn en geen 'ik' of 'ego', dus dat besluit wordt voor je genomen. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Iets achterwege laten dat niet spontaan of natuurlijk gebeurt wreekt zich. Je ziet het aan het opleggen van een moraal door de staat en de kerk, er komt niets van terecht. Citaat:
|
|||||||
|
|
Soortgelijke discussies | ||||
Discussie | Auteur | Forum | Reacties | Laatste bericht |
Thomas a kempis: de zorg voor zichzelf | Heerda | Overige religie | 31 | 8 March 2012 22:51 |