28 February 2022, 15:53 | #281 | |
Kasuaris
|
Citaat:
Juist als er contrast is tussen 'de getuige' en 'het ego' kan er klare wijn geschonken in het dagdagelijkse leven. De getuige zal namelijk alles onbewogen 'zien'. Ego is degene die 'beweegt'. De kennismaking met de 'getuige' zelf kan dan nog lang duren, de 'getuige' laat zich niet dwingen. Voordat het 'zien' gezien wordt kunnen er vele jaren verstrijken is mijn ervaring.
28 February 2022, 16:11 | #282 |
Geen lid
|
|
28 February 2022, 17:00 | #283 | |||||||
Jubilaris
|
Citaat:
1. Dit is al lang gebleken als tegen-natuurlijk, zoiets leidt tot onkritisch navolg gedrag hetgeen het eigenhandig en op de eigen manier tot ont-dekken komen juist in de kiem smoort. In de huidige, meer natuurlijke aanpak om vaardigheden aan te brengen, wordt meer van onderuit gewerkt, vanuit wat er allemaal al in potentie aanwezig is bij die wat interesse tonen om zich verder te bekwamen en hoe dit op misschien heel andere manieren naar boven kan komen dan dat toevallig bij de 'deskundige' is naar boven gekomen en waarbij de beste facilitators zijn die wat zich laten overtroeven door hen die gefasciliteerd worden. Het proces is helemaal Verdoemd als de lat blijft liggen waar hij ligt bij de 'deskundige'. 2. Bij een gezond proces wordt er altijd intervisie ingebouwd, zoniet is de kans enorm groot dat de fascilitator zijn eigen blinde vlekken projecteert op de toehoorders. Is die intervisie er niet is het hoogst noodzakelijk dat er zijn die ingaan tegen deze deskundige en zijn projecties. Een prima facilitator voelt zich hier niet in aangevallen, valt hierbij niet terug op een autoritair afwijs gedrag, maar gebruikt dit dankbaar om het hele proces juist op een hoger niveau te krijgen. Het terecht ingaan tegen de fascilitator afwimpelen als betweter gedrag is dan een protectionistish middel om de fascilitator in zijn dwingende positie te behouden. 3. Een 'deskundige' kan u brengen tot waar hij is. Waarheid heeft geen plaats. De 'waar hij is' moet dus zowel door de 'deskundige', als door wie dan ook, nog achtergelaten worden. Dit kan onmogelijk door aan een positie vast te blijven houden. Elke positie moet er uiteindelijk aan, zowel die van 'deskundige' als die van 'ondeskundige'. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Een hoogleraar in Waarheid is niet behept met zijn subjectiviteit, die kent de relativiteit ervan en de relativiteit van hoe het over kan komen. Die duidt gewoon, wetende dat elke duiding subjectief is en laat dan los... Het wordt opgepikt, herkend of niet. Er is geen streven voor iemand of iets ergens te krijgen en dan ook geen frustratie en geduld verliezen als dat niet gebeurt. Het ballonnetje wordt opgelaten, het vastgrijpen ervan of niet ligt bij de toehoorder, dat is zijn soevereiniteit en hoeft niet gestuurd of gemanipuleerd te worden, laat staan bruutweg afgepakt worden, hoogstens aan het wankelen gebracht worden, omdat het dan beter onderzocht kan worden. En daar stopt het. Niets verder om je druk om te maken, niemand die moet luisteren. Citaat:
Citaat:
Ik weet niet beter, ik wijs je gewoon op jouw falende aanpak. Ik laat het verder los. Het is verder aan jou om je trots als hoogleraar opzij te zetten en gebruik te maken van de gelegenheid om het proces net dat beetje verder te trekken óf met het autoritaire vingertje een kruistocht tegen de betweters te beginnen. En nu is het weer welletjes geweest. Tijd om weer maar eens los te laten en de gemoederen wat te laten bedaren. Nu ja, we zien nog wel.
28 February 2022, 17:38 | #284 | |
Jubilaris
|
Citaat:
Het is goed om nog kritischer te zijn op de 'eigen' expressie dan op die van de 'ander. Dat suggesties om te kijken naar onevenredigheden in bepaalde duidingen, geen geldigheid meer vinden binnen een ego/'ik constellatie, omdat deze is 'ontmanteld, alwaar het de geloofwaardigheid daarvan betreft.. is eenvoudig een zwakte bod binnen het communiceren over deze bevindingen. Je zou juist niks uit de wind hoeven houden, wat ogenschijnlijke 'persoonlijkheid' kenmerken aangaat. Daarin kun je gewoon 'redelijk sociaal vaardig en ontvankelijk zijn. |
|
28 February 2022, 17:43 | #285 | |
Jubilaris
|
Citaat:
Maar ik communiceer met jou bv, anders dan met Marie, of om het even wie.. Zo werkt dat nou eenmaal. |
|
28 February 2022, 18:22 | #286 |
Geen lid
|
|
28 February 2022, 18:40 | #287 | |
Geen lid
|
Citaat:
Het hoort hier niet, nog steeds niet, te gaan om argumenten en overtuigen al lijkt het daarop. |
|
28 February 2022, 19:20 | #288 | |
Jubilaris
|
Citaat:
Het opmerken van een onderstroom kan daarin niet storend zijn. |
|
28 February 2022, 20:56 | #289 |
Kasuaris
|
Nope. Als je zou weten wat 'egoloos' is dan weet je dat geen enkel mens egoloos kan zijn. Per definitie niet. Waaruit ik de conclusie trek dat je 'Atman' nog moet ontdekken.
28 February 2022, 21:13 | #290 | |
Jubilaris
|
Citaat:
Ik verwoord het zo: een ego dwing je niet tot onderzoek via een autoriteit, noch verleid je het tot onderzoek met een mooi verhaal. Het enige dat mogelijk is, is dat dat ego, die autoriteit en dat verhaal aan het wankelen gaat, zodat wat er vooraf aan is en er al altijd is en nergens.hoeft te geraken in zicht kan komen waardoor het onderzoek maar echt een aanvang kan nemen. Zonder dat blijft alles gewoon een spel van kat en muis. Daarvoor verwerp ik jouw autoriteit.