|
Eigen forum beheer Uitsluitend voor alternatieve zoekers |
|
Discussietools | Zoek in deze discussie | Weergave |
8 June 2022, 15:57 | #281 | |
Kasuaris
|
Citaat:
Wat ik jou duidelijk probeer(de) te maken is dat zelfkennis ook in de praktijk toegepast dient te worden (kan worden). Wat kan Laurens mij nou schelen? In de dagdagelijkse praktijk kom ik allerlei mensen van allerlei pluimage tegen. Zelfkennis brengt automatisch met zich mee dat ik mensen kan inschatten. Als ik een oorzaak niet laat plaats vinden (in zee gaan met een onbetrouwbaar persoon) dan heeft het gevolg ook niet plaats. Simpelweg het principe van oorzaak en gevolg. Dat jij dat niet ziet, verbaasd me toch wel een beetje. Binnen het boeddhisme is oorzaak en gevolg prima bekend.
8 June 2022, 16:10 | #282 | ||||||||||
Geen lid
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Het heet hier dan ook zelfonderzoek en geen andermans onderzoek. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||||||||
8 June 2022, 17:22 | #283 | |||||
Jubilaris
|
Citaat:
Voor alle duidelijkheid: niets kan plaats nemen in het zijn... het plaats nemen, dat gebeurt in het wordende. Het zien vanuit het zijn is het directe zien, het is geen zien vanuit iets uit, laat staan vanuit ego. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Dat vraag ik ook niet. Ieder heeft een andere opzet, als dat van jou één van confrontatie is, go for it. Maar je wijkt steeds af. Het gaat erom dat al overduidelijk te zien is dat de confrontatie tot niets leidt.. blijf je dan volharden? Dan ben je slaaf aan je opzet.
8 June 2022, 17:30 | #284 | |
Jubilaris
|
Citaat:
En mag het niet spelen? Jawel, iets wat niet mag, dat wil je niet meer zien. Het moet gewoon gezien zijn, anders blijft het maar eindeloos doorspelen, daar gaat het hier om, Bassie, nergens anders over.
8 June 2022, 18:13 | #285 |
Kasuaris
|
Ik lees allemaal gemeenplaatsen, daar ga ik niet op in.
8 June 2022, 19:01 | #286 | |
Jubilaris
|
Citaat:
Houden zo!
10 June 2022, 11:27 | #287 |
Actuaris
|
Resumerend ...
Dit draadje is geopend om iets over 'gedachten' helder te maken. Gelukkig is het zo dat gedachten onderzocht kunnen worden. Er staan er genoeg, in de berichten hiervoor. Maar het is ook zo, zoals Rumi ooit aangaf: You can beat 40 scholars with one fact, but you can't beat one idiot with 40 facts. Mooie dag, mensen ... KiSs |
10 June 2022, 11:28 | #288 | |
Geen lid
|
Citaat:
|
|
|
|
Soortgelijke discussies | ||||
Discussie | Auteur | Forum | Reacties | Laatste bericht |
Gedachten elimineren. | Rennie | Hans Laurentius | 31 | 16 June 2011 18:25 |