7 April 2013, 13:12 | #21 |
Asprirant lid
|
|
7 April 2013, 13:12 | #22 |
Vicaris
|
|
7 April 2013, 13:16 | #23 |
Asprirant lid
|
|
7 April 2013, 13:17 | #24 |
Jubilaris
|
|
7 April 2013, 14:37 | #25 | |
Jubilaris
|
Citaat:
Het is doodeng zolang je dat gelooft. En dan is het nog slim om (ook) gebruik te maken van je kennis en je ratio. Helemaal vertrouwen op je innnerlijke stem doe je gewoon als je weet dat het goed is. Al dan niet naar even twijfelen. Dan doe je het ook gewoon en maak je die beslissing. intuïtie maakt op een abstracte manier gebruik van alles wat logisch is en aan kennis beschikbaar. Zonder dat je daar qua denken (te lang) bij stil staat en serieuze afwegingen maakt of het wel klopt. Een soort van universele intelligentie welke het rationele te boven stijgt. Zo voelt het in ieder geval voor mij, op die manier heb ik al beslissingen genomen waarvan ik heel soms achteraf dacht, heb ik er wel goed aan gedaan. Maar toch wel.
Je schreef ook ergens dat je het niet mee eens was dat instinct en intuïtie hetzelfde zijn. Misschien geef je daar een andere interpretatie aan.Voor mij betekent beide in deze samenhang ook het innerlijke weten waardoor een levend wezen precies weet wat te doen zonder na te denken. En ook een dier twijfelt wel eens even wat precies te doen in een bepaalde situatie. Zeker in die situaties waarin ook aangeleerde processen een rol spelen. Zoals sancties die volgen op ongehoorzaamheid, al is dat maar een bestraffend pfoei. Of gevaar in het verkeer. Dan zie je ze kijken....en even aarzelen. Zou dat in de pure natuur ook voorkomen? |
|
7 April 2013, 15:16 | #26 | |
Kasuaris
|
Citaat:
Speel met iemand anders spelletjes Guy, geen belangstelling in. |
|
7 April 2013, 17:49 | #27 | |
Vicaris
|
Citaat:
|
|
7 April 2013, 17:55 | #28 | |
Asprirant lid
|
Citaat:
Nogmaals, dat hoef je niet voor mij te doen, maar je zou het voor jezelf kunnen doen. Je hebt geen belangstelling voor de realiteit, zo je wilt, de waarheid. Die ontvlucht je liever. Maar de realiteit is dat mensen niet respectvol naar je zijn, dat mensen, waaronder ik, je aanspreken op wat je hier laat zien. Jij gaat niet over de realiteit maar bent enkel verantwoordelijk voor jezelf. Iedere keer dat je denkt dat de realiteit anders zou moeten zijn dan ze is, maak je jezelf ongelukkig. Je bent dus niet kwaad omdat anderen je ergens op aanspreken of omdat anderen je niet respectvol zouden behandelen, maar omdat je denkt/vindt dat dat niet zou mogen. Jouw kwaadheid heeft niks te maken met de ander(en) maar met je geloof in de verkeerde gedachten. De vraag is wil je gelijk hebben of wil je gelukkig zijn? |
|
7 April 2013, 19:17 | #29 |
Kasuaris
|
Guy, je bent duidelijk in de waar. Ik heb gereageerd op de tekst van Niets, en je hebt een onbedwingbare behoefte om je boodschap bij mij neer te leggen, lijk het.
Zoek het maar zelf uit, en dwingt je gelijk krijgen bij iemand anders op, ik ben op dit moment niet in gesprek met jou, dus heb er niets aan je dwingende boodschap. |
7 April 2013, 19:21 | #30 | |
Kasuaris
|
Citaat:
Het doet mij me afvragen en ..... er naar luisteren.. |
|