30 April 2013, 12:55 | #21 | |
Missionaris
|
Citaat:
Je kunt het er ook om doen dat multi-interpretabel maken, vaagheid heeft namelijk iets mystieks en een eigen aantrekkingskracht want je mag je eigen gedachten behouden. Niks zo erg dan gedachten die onder vuur liggen afgenomen en/of onderuit gehaald worden. |
|
30 April 2013, 13:19 | #22 |
Asprirant lid
|
Helemaal eens. Neem de kreet: "ik ben verlicht". Wat bedoelt hier iemand eigenlijk mee? Drie woordjes en je kan er vele kanten mee op. De mens(heid) doet niet anders dan elkaar verkeerd begrijpen.
|
30 April 2013, 13:30 | #23 | |
Missionaris
|
Citaat:
Met jou staat van dienst, zoals ik die elders las, is het (althans voor mij) vreemd dat je nog steeds behept bent met onzekerheid over wat waar is. Een iemand die beweert verlicht te zijn zegt dat 'hij' helder in het koppie is. |
|
30 April 2013, 13:39 | #24 | |
Asprirant lid
|
Citaat:
Je kan ook verlicht zijn in de zin dat je je geestelijk lichter voelt. Zwaarmoedigheid zal niet langer je deel zijn. Zelf zie ik het meer dat ik verlicht wordt. De verlichting is niet van mij zelf. Er lag een sluier over mij heen, DIE heb ik afgeworpen. Daarna kwam de verlichting vanzelf. Zo ik al termen als "verlicht zijn" of gerealiseert zijn" gebruik is dat per ongeluk. Ik heb er niet zo veel mee. Ik was altijd al gerealiseert, ik wist het alleen niet. Anyway, zo zie je maar hoe je over alleen die 3 woordjes van mening kan verschillen. |
|
30 April 2013, 13:41 | #25 | |
Asprirant lid
|
Citaat:
|
|
30 April 2013, 14:04 | #26 | |
Missionaris
|
Citaat:
Die sluier die er overheen ligt is het ego die, als ware het een zwart gat, alle licht in de betekenis van helderheid opslokt. Je zou kunnen zeggen dat je bij 'ik ben verlicht' aangeeft verlicht te zijn van je ego. Ik is echter een synoniem van ego, dus dan spreekt dat 'ik' zichzelf tegen. Wat maakt het uit dat je zegt 'ik ben verlicht' of 'ik ben gerealiseerd' whats the big deal ? Je er niet op te willen laten voorstaan 'verlicht te zijn' is de keerzijde van dezelfde medaille omdat je je er (al dan niet) mee wenst te onderscheiden. Er wordt wellicht smalend gedaan over je verlicht zijn en dat wil je liever niet, 'wat' (of ben je misschien toch nog een 'wie') moet daar van onder de indruk komen ? |
|
30 April 2013, 14:08 | #27 | |
Missionaris
|
Citaat:
|
|
30 April 2013, 14:11 | #28 | |
Jubilaris
|
Citaat:
Niemand die zich die zwaarmoedigheid toe-eigent of ze verwerpt. Het is dan idd niet langer JOUW deel. |
|
30 April 2013, 14:20 | #29 | |
Missionaris
|
Citaat:
Zolang de plaats van ontspringen werkzaam is is het nog steeds JOUW deel. |
|
30 April 2013, 15:31 | #30 | |
Asprirant lid
|
Citaat:
Wat een ander vindt of denkt van mijn al dan niet verlicht/gerealiseerd zijn, kan mij niet veel schelen. Waar het mij mogelijk zou raken is het slechts het ego wat geraakt wordt. Ik ben mij er echter van bewust dat dit een hooghartig beeld schept van "mij". En ik wens mij er idd niet mee te onderscheiden. Iemand die verlicht is, is niet beter dan een ander. Hij draagt alleen de sluier niet meer. |
|
|
|
Soortgelijke discussies | ||||
Discussie | Auteur | Forum | Reacties | Laatste bericht |
'Het verlichte etalage forum' | Frog | Ik ben verlicht, er kan niets gedaan worden | 71 | 22 August 2012 22:42 |
Gazelle/Sagnaar/Guido/Ben | Rennie | Waar gaat het hier verder ook nog over? | 43 | 28 July 2011 00:03 |