|
Eigen forum beheer Uitsluitend voor alternatieve zoekers |
|
Discussietools | Zoek in deze discussie | Weergave |
14 January 2014, 13:27 | #21 | |
Asprirant lid
|
Citaat:
De mens moet tevreden zijn met wat Is en wat er is. En dat Ben ik. En dat doe ik. Ik heb een rustig en goed leven zonder ruzie, en tja ik kan niet anders willen dan dat het zo is. Heb er vrede en vreugde mee. Ik heb niets anders nodig, ik heb geen ruzie nodig. Dus zal ik dat niet opzoeken. Dat ik een probleem zou hebben met ruziezoekend ego, is puur het brilletje waar Nadje door kijkt. Overigens werd "Lia's stekkie" door Renoir geopend. |
|
14 January 2014, 13:36 | #22 |
Forumbaas
|
Renoir doet in zijn administratieve vorm Gargamel zijnde niets anders dan proberen dit forum in de geeigende banen leiden en de doelstelling van dit forum, te weten ZELFkennis, in de gaten houden.
ZELFkennis heeft betrekking op het ZELF, oftewel Bewustzijn, hetgeen datgene is wat wij in essentie zijn. Daar overheen echter hebben wij een klein zelf, een 'ik' met een van dat grote Bewustzijn afgeleid bekrompen bewustzijn ontwikkeld. Het spreekt van zelf dat wij dat kleine zelf en dat kleine bewustzijn niet zijn. Dat wij menen dat te zijn is 'de' grote illusie. Niettemin handelen we naar wat ons die illusie ingeeft. Het kan nog net binnen de context van dit forum om even door dat kleine zelf, het 'ik' en het bekrompen bewustzijn te dwalen op zoek naar dat ZELF, dat Bewustzijn, datgene wat we werkelijk zijn, maar het ligt niet in de doelstelling van dit forum dat kleine 'ik' breed uit te meten en daarbij, onder andere zijn egocentrische ontwikkeling, uitvoerig stil te staan. Je kleine zelf willen kennen daar zijn genoeg andere fora van. Wil je je kleine zelf ontdekken je eigen aardigheden exploreren, liefde willen verkondigen en ondertussen alles en iedereen bekritiseren, je op je teentjes getrapt voelen, dan is dit niet het ge?igende forum voor je. Hier wil ik niet bezig zijn met zaken die slechts alleen jouw kleine bekrompen wereldje betreffen en nagenoeg bij voortduring beheersen. Op het generale deel van het forum moet je bereid zijn je kleine alledaagsheid af te leggen en in het avontuur van het alsmaar ontdekken wat je NIET bent te storten. Struikelen en strompelen met je kleine zelf doe je maar op je eigen stekje. |
14 January 2014, 13:47 | #23 | |
Missionaris
|
Citaat:
Welke bijbel hanteer je ? Staat dat nergens dwingend voorgeschreven dan ben je aan het moraliseren, mensen die ontevreden zijn te dwingen dat niet te zijn (hé waar heb ik dat als verwijt eerder gehoord ?). Een heleboel mensen hebben niet zoals jij een rustig en goed leven zonder ruzie. Ben je van mening dat ze daar niet genoeg hun best voor doen ? En wat moeten ze dan doen om dat te krijgen ? Het simpele er vrede en vreugde mee hebben dat helpt hen namelijk niet. Ze hebben onvrede met de situatie en hebben er niets aan om te weten dat jij er wél vrede en vreugde mee hebt want zij zijn niet bereid dat gevoel te onderdrukken. |
|
14 January 2014, 14:47 | #24 |
In memoriam
|
|
14 January 2014, 15:04 | #25 |
Asprirant lid
|
|
14 January 2014, 15:34 | #26 | |
Asprirant lid
|
Citaat:
Ik zie nog jouw vraag: wat moeten ze dan doen om een goed leven te krijgen? Mijn antwoord: gewoon ZIEN dat het goede leven er al IS. Dat het leven dat je leidt voor jou op dit moment het goed leven is, waarmee je vooruit kan komen. Dat dit leven een leerschool is. Ik heb mijn leven nooit als probleem gezien. Misschien moeilijk uit te leggen, maar leren is prettig en interessant, geen probleem. Ik zit hier ook niet (zoals Nadje mogelijk denkt??) omdat ik een probleem heb, maar omdat ik zelfonderzoek gewoon leuk vind en gigantisch interessant. Ik zit hier dus stilletjes in mijzelf te observeren, hoe men op mij reageert en wat er allemaal bij mij binnenkomt; in mij gebeurt. Nou dat was het zo'n beetje. Groetjes en liefs allemaal |
|
14 January 2014, 15:41 | #27 | |
Missionaris
|
Citaat:
|
|
14 January 2014, 23:31 | #28 | ||
In memoriam
|
Citaat:
Citaat:
Ik vind het merkwaardig dat als er geen sprake is van een probleem, iemand de behoefte gevoeld om te melden dat ie iets niet ziet zitten, te melden dat er iets is wat wij (welke wij dan ook) niet willen, en die bij voorkeur alle verantwoordelijkheid mbt negativiteit afschuift op een ander. Bij een mens die in vrede leeft met zichzelf en zijn omgeving, komen dergelijke gedachten, imo, niet op. Of ik ben gewoon te simpel om dat allemaal te kunnen volgen. Dat zal het zijn. |
||
15 January 2014, 02:32 | #29 |
In memoriam
|
Nadat je ontdekt hebt wat je allemaal NIET bent, ga je de schoonheid ontdekken in juist de kleine alledaagse dingen. Struikelen en strompelen maken daar deel van uit. Na ontdekking van wat je allemaal NIET bent en mogelijk allemaal WEL bent, verdampt iedere behoefte aan afwijzing. En kunnen zelfs struikelen en strompelen met Liefde bezien en omarmd worden.
|
15 January 2014, 02:52 | #30 | |
Jubilaris
|
Citaat:
Mooi gezegd. (Vanuit jezelf) iets moeten werkt sowieso ook al niet. Zelfs al wil je moeten. Je kunt hooguit ergens bereid toe zijn, maar dat komt uit jezelf. Als Liefde dat niet wil zien is het geen zuivere Liefde. Oftewel Bewustzijn. |
|