4 January 2015, 05:51 | #21 | |
Voormalig lid
|
Citaat:
'Het verlaten van het paradijs Ben jij het beperkte, gemankeerde wezen waar je gedachten je in willen laten geloven? Of ben je bewustzijn dat vrij is van deze gedachten; de ruimte waarin deze gedachten komen en gaan? "Het Ik is feitelijk niet meer dan een verhaal waar we in zijn gaan geloven, een verzameling denkbeelden. We zijn gebiologeerd, zeg maar gerust gehypnotiseerd door dit verhaal. We hebben er onze thuisbasis van gemaakt. ?Nou, ?n ??? zul je misschien zeggen, ?wat is daar mis mee?? Ik zeg niet dat er iets mis is als we in een droomtoestand door het leven gaan, maar het wordt gegarandeerd een pijnlijke geschiedenis, vooral als we erg vasthoudend in dit verhaal geloven. Als we kunnen vaststellen dat het Ik een denkbeeldige constructie is, iets dat enkel bestaat als gedachtevorm, dan is het wellicht interessant om eens te kijken naar de inhoud van de ideeën die aan dit bouwsel ten grondslag liggen. Er lopen op dit moment zeven miljard unieke schijnbare Ikjes rond op de aardbol, maar wat zijn nu eigenlijk de typerende ?ik-gedachten? die voor de menselijke misêre zorgen? Zijn er misschien een aantal universele aannames die ten grondslag liggen aan deze miljarden Ikken? We hebben al gezien dat in de eerste twee ? drie levensjaren van een kind het ego tot ontwikkeling komt en het idee een afgescheiden wezentje te zijn, zijn intrede doet. Dit idee: ?ik ben een afgescheiden, autonoom individu? zou je kunnen zien als het besturingsprogramma van het Ik. Afgescheiden, van andere mensen, van de natuur, van de oorspronkelijke eenheid van het leven ? Als we sterk geloven in deze aanname, dan kan het niet anders of we ervaren een fundamenteel gevoel van onrust en onzekerheid. We moeten op onze hoede zijn. Met dit idee in ons hoofd wordt de buitenwereld al gauw bedreigend. We moeten ermee onderhandelen, we moeten ons indekken, dus worden we berekenend en controlerend. Het wordt nog gekker: we geloven niet alleen in een fictief Ik, maar we geloven ook nog eens dat er van alles mis is met dit Ik. Je zou denken: als je dan toch in een Ik gelooft, tooi het dan een beetje op, maak er iets moois van. Maar nee, vrijwel iedereen gelooft diep vanbinnen dat dit Ik gemankeerd is, ?niet goed genoeg?. Als de kern van de menselijke conditionering bestaat uit het idee ?ik ben niet goed genoeg zoals ik ben?, is het dan een wonder dat we ons niet compleet voelen, niet heel? Wanneer we in ons leven al vertrekken vanuit een diepgeworteld idee van niet-deugen, dan kan het niet anders dan dat we een hoop ingewikkeldheid meemaken, met name in de omgang met andere Ikken." Uittreksel van: Erik van Zuydam. 'De ontdekking van het Nu'. iBooks. |
|
4 January 2015, 06:04 | #22 | |
Voormalig lid
|
Citaat:
Dus ga kijken naar het topic waar geen geneuzel over het onvolprezen zelfonderzoek toegestaan is, alsook geen ellenlang geleuter over hoe je van alle ego te ontdoen. Daar kun je het gewoon rechtstreeks over de Waarheid hebben. En ook nog op een normale manier met elkaar discussiëren en converseren zoals vermeld door Nadje in haar openingspost van het topic. Onderstaat brengt je naar het topic. |
|
4 January 2015, 06:28 | #23 |
Voormalig lid
|
|
4 January 2015, 06:50 | #24 | |
Voormalig lid
|
Citaat:
Dit is het ?chte ego-loze topic, waaronder te verstaan dat hier enkel mensen zijn en geen ego's, er hoeft dus niet naar ego-praat gezocht te worden. Hang je ego-gestapo Jas maar aan de haak dus. Anders haal ik de portier (euh, Gargamel misschien?) erbij en wordt je meteen weer aan de topic-deur gezet. |
|
4 January 2015, 11:35 | #25 | |
Missionaris
|
Citaat:
|
|
4 January 2015, 12:09 | #26 | |
In memoriam
|
Citaat:
|
|
4 January 2015, 12:15 | #27 | |
In memoriam
|
Citaat:
|
|
4 January 2015, 12:17 | #28 | |
In memoriam
|
Citaat:
|
|
4 January 2015, 12:19 | #29 | |
Vicaris
|
Dit is de uitleg die gegeven wordt door de persoon waar ik wel eens een workshop volg. De muziek past zich aan aan de stroom van dat moment, die zijn niet allemaal mooi en leuk. De uitdaging is op alles te kunnen dansen en op die manier expressie te geven aan wat er in je lichaam gebeurt.
Citaat:
|
|
4 January 2015, 12:21 | #30 |
Vicaris
|
Ja, volgens mij is het hetzelfde als de vijf ritmes. Je kan het checken aan het verhaal hierboven, of het hetzelfde is als jij kent.
|