|
Advaita Advaita is niet voor doetjes |
|
Discussietools | Zoek in deze discussie | Weergave |
11 May 2016, 18:18 | #21 | |
Vicaris
|
Citaat:
Er is voor mij een verschil merkbaar tussen de dingen met aandacht doen of de dingen 'plichtmatig' doen omdat ze gedaan moeten worden. Het maakt mij in het moment zelf bijvoorbeeld opgewekter. Soms werkt het daarna nog een poosje door, maar blijvend is het niet. Of dit wel of niet onder zelfonderzoek valt, vind ik niet zo heel belangrijk...
11 May 2016, 18:38 | #22 | |
Vicaris
|
Citaat:
Aja, ik snap die gekscheringslag wel :) Ik voel die piloot echt niet als van binnenuit. Een voorbeeld, soms kan ik zo ergens in opgaan dat ik alles om mij heen vergeet en toch functioneer. Dan vind ik mezelf bijvoorbeeld terug in het winkelcentrum en weet totaal niet waar ik mijn fiets geparkeerd heb... Dan ben ik dus totaal onbewust van mijn handelen in de tijd ervoor, dan is er heel veel in mijn hoofd gepasseerd, en heeft iets (automatische piloot) ervoor gezorgd dat ik mij bevind op de plek waar ik ben... Dit zijn wel schrikmomenten en ben ik boos op mezelf dat het me overkomt. En echt Hab, ik heb totaal niet het idee dat ik er dan bij was, of deel uitmaakte van het gebeuren... Beter krijg ik het niet uitgelegd... Als het vanuit mijn systeem zou werken, dan zou ik het toch kunnen herinneren...
11 May 2016, 18:43 | #23 |
Vicaris
|
Hab, ik zie dat je op de vorige pagina in bericht 20 tekst heb toegevoegd.
Daar reageer ik later op...eerst eten... Smakelijk!
11 May 2016, 18:44 | #24 | |
Actuaris
|
Citaat:
Het verschil blijkt hem erin te zitten, buiten het feit dat iedereen kan zien dat ik op computer speel, dat ik in een toestand kom van niet handelen, niet oordelen, niet piekeren, maar wel van direct zijn... En daar ik heel graag spelletjes speel is het alles behalve moeilijk om in die toestand te komen... Ik zou het ook noemen als een afglijden naar een innerlijke wereld en zeker geen uitschakeling ervan, want het is het doordrammende gemijmer en gepieker van ons verstand die de innerlijke wereld corrumpeert en uitschakelt... |
|
11 May 2016, 18:55 | #25 | |
Actuaris
|
Citaat:
Ok?, ik nam dan maar aan dat de hogere sferen voor mij verloren terrein was... Maar via mijn computerspelletjes ben ik werkelijk gegleden in die toestanden die de meesten met veel moeite en met vallen en opstaan trachten te berijken door meditatie. En het was werkelijk alsof een nieuwe wereld zich voor mij openbaarde... |
|
11 May 2016, 18:57 | #26 | |
Vicaris
|
Citaat:
Mij overkomt het in de auto dat ik een route afleg en thuiskom en TOTAAL NIET WEET HOE IK DAAR GEKOMEN BEN.....!! Aan de hand van dit mooie voorbeeld dat je geeft snap ik ook beter wat je bedoelde in de vorige post. Dat je niet daar was waar de handeling plaats vond is evident. Dat je bijgevolg je fiets kwijt bent is ook duidelijk. Maar dat je verdwenen zou zijn.......dat is niet waar. Je was er wel maar niet op straat, op de fiets enz. Waar was je dan wel? Het is beter dat je het antwoord zelf geeft in plaats van dat ik dat doe. Om tot begrip te komen over wie of wat we zijn is het handig te weten 'waar' we zijn. Aan de hand van de vaststelling waar we zijn wordt het steeds duidelijker wat of wie we zijn. Hab
11 May 2016, 19:08 | #27 | |
Vicaris
|
Citaat:
Als je in staat bent de spelletjes met volle aandacht te spelen dan kun je ook een mantra in je hoofd volgen. De vraag is in welke toestand je daadwerkelijk bent als je spelletjes speelt. Met die vraag komen we ook bij de vraag wat het verschil zou kunnen zijn tussen vrijheid en gevangenschap. Ik kan niet zo op afstand beoordelen wat jouw staat van geest is op het moment dat je spelletjes speelt. Opnieuw moet ik vaststellen dat het uiterst lastig is om er op deze plek over te spreken en er duiding aan te geven. Jouw bevindingen zijn in ieder geval zeer waardevol en geven richting aan de vragen omtrent ons zelf die we allemaal stellen. Wie ben ik?
11 May 2016, 19:31 | #28 | |
Actuaris
|
Citaat:
Die spelletjes spelen op de computer deed ik omdat ik er dol op was en het bijkomend neveneffect was heel welkom en wordt nu actief gebruikt... Waar ben je op zo'n moment? Vraag is of 'ik' nog actief is...en of men het geheel niet in een ruimer perspectief moet zien... Ik weet wel dat ik op die manier enorm veel doorzicht heb opgedaan in zowel algemene, als ook meer persoonlijke items... Ergens op zulke momenten ben je je bewust van een ander niveau van zijn en gewoon het feit dat je uitleg bekomt en dat je inzicht wordt gegeven doet mij het geheel als heel levend en veranderlijk en zeker niet doods en onveranderlijk zien. Ok?, ik zal dan misschien nog niet bij het absolute aangekomen zijn, maar deze innerlijke wereld die mijn eigen persoontje ver overstijgt, die innerlijke wereld zal ik niet samen met het badwater, als niet ter zake doende, wegsmijten... |
|
11 May 2016, 19:58 | #29 | ||
Kasuaris
|
Aanleren van nieuw gedrag houdt niet automatisch in dat oud gedrag afgeleerd moet worden.
Citaat:
Citaat:
Of de definitie correct is of niet, boeit me net zo min.. |
||
11 May 2016, 20:07 | #30 |
Kasuaris
|
|